"islandshästridning"

Att "vanliga" långbenta ridhästar är mer representerade i skadehisorik är väl ingen nyhet. Vilket oxå är en av anledningarna till att jag valt bort den för kallblod som är generellt tåligare.
Men det tror jag mer har att göra med hur dom är bygda med kraftig kropp och smala ben. För att inte glömma vilka krav som ställs tidigt på dom. Vid tre års ålder ska de redan kunna prestera, vilket inte är nyttigt för någon häst.
Där finns ett stort plus för islänningar som jag förstått precis som kallbloden generellt får tiden att växa klart.

Men jag förstår inte varför det är ok att sätta en 185 cm ryttare på en islänning i C-ponny storlek både i vardagsridning och på tävling.
För jag tror inte det hade varit samma acceptans om det hade gällt en vanlig ponny i samma storlek och byggnad.

Min fetning.

Islandshästarna är ju just kallblod, i motsats till de flesta "vanliga ponnyer" som är varmblod.

Jag tror att mörkertalet för islandshästar med hältor är enormt, framförallt hos de som flängrider.

Jag tittar ju främst på statistik som försäkringsbolagen håller sig till, och som de även tillämpar när de sätter sina premier. Den speglar situationen rätt klockrent, lägger man sedan till att för Islandshästens del kan man försäkra den betydligt längre än för många andra raser vilket också gäller arab och shettis.

Min fetning.

Islandshästarna är ju just kallblod, i motsats till de flesta "vanliga ponnyer" som är varmblod.

Jag menar i mitt inlägg ponnys som är byggda på liknande sätt som en islänning, vilket jag också skrev där om jag minns rätt.
Om min nordis vore 132 cm hög hade jag inte satt mig på honom med mina 180 cm då det dels ser för jäkligt ut i mina ögon men framförallt så tror jag inte att hans kropp i långa loppet skulle må bra av att bära på en så pass stor ryttare.

Jag menar i mitt inlägg ponnys som är byggda på liknande sätt som en islänning, vilket jag också skrev där om jag minns rätt.
Om min nordis vore 132 cm hög hade jag inte satt mig på honom med mina 180 cm då det dels ser för jäkligt ut i mina ögon men framförallt så tror jag inte att hans kropp i långa loppet skulle må bra av att bära på en så pass stor ryttare.

Vi kanske ska skippa hur det ser ut, det är mest en vanefråga.

Angående om det fungerar i praktiken och islandshästar klarar av vikt och längd så finns det klara indikationer att islandshästar i snitt klarar sina uppgifter bättre än exempelvis halvblod så därmed så klarar de objektivt uppgiften. Förutom det så måste man givetvis ta hänsyn till individen, alla islandshästar klarar inte att bära tunga/långa ryttare och givetvis den tilltänkta ryttarens förmåga att balansera sig och ridskickligheten i stort.

Det finns däremot klara indikationer att halvblod inte klarar sina arbetsuppgifter, man kanske i första hand skulle koncentrera sig på att utreda hur mycket halvblod egentligen klarar.

Hmm om du ger dig ut på en lägre klass dressyrtävling kommer du nog att se en hel del skump på hästarnas ryggar.
Vad som kan vara med islandshästar är att fler åker ut och tävlar som annars kanske inte skulle anse vara klara-ett trevligt sätt att umgås- släpp hästen i en hage och knata runt och titta...Det kan vara stort spann på ridkunskaperna på dem som tävlar men det är ju faktiskt trevligt också :) och man lär sig mycket av att titta...

"* Det skumpades runt mycke på ryggarna då rida lätt inte verkade förekomma. Och när det förekom så var det bara under framridning inte i skarpt läge.
* Det var som på "vanliga" tävlingar stor skillnad i ridning
* De som red samlat, snyggt och prydligt var också de som plockade högst poäng så "flängridning" verkar inte premieras."

Jag som undervisar många som går över från "högre nivåer" inom "storhästridning" har noterat att dessa ryttare ofta har en god förmåga till samling, hästarna som kräver ridning och lite press för att gå bra (ofta lite långa & tungridna hästar som har lätt för tölt och snarare tenderar trav än passtakt) , går ofta väldigt bra i både tölt och trav utan särskilt mycket instruktioner. Sätter sig samma ryttare på en styv femgångare blir det dock ofta väldigt styvt, då denna typ av häst kräver ett rörligare säte och där behöver man "släppa" lite på sin kanske något "för starka" sits (utan att hamna i hösäcksträsket såklart ;) ) och lära sig känslan för takt.

Så sammanfattningsvis: I princip samma ridsätt fungerar men man måste få till känslan för takt etc. Likaså kan ju galopp starka femgångare ställa till det... :D

Håller precis med dig där @yew98fq !
Många från "storhästvärlden" är vanare att ha hästen mellan hjälperna (de som ridit mycket och på en högre nivå) vilket ofta gör att på travstarka fyrgångare hittar de tölten rätt lätt, men får svårare med den lite styva alt. passtaktiga hästen.
Många som kommer från storhästridningen har dessutom en kraftig svank (då det allt som oftast blivit ipräntade att sträcka på sig så till den milda grad och inte fått lära sig lika mycket följsamhet) och behöver lära sig att kontrollera sin rygg, sitt bäcken och hållning (samt många gånger sin handställning). Jag upplever ofta att de med stor svank (ofta därmed spända i sin rygg) och lite svagare följsamhet i sitsen då hästen är lite styv får större problem att hitta övergången till trav (om de alls kommer över i trav, beror ju lite hur nära hästen har till trav också).
Självklart är detta en generalisering, men mååånga av det här slaget träffar jag som instruktör, främst på ridskolan. Och ibland även på privatlektioner.
Men jag älskar att jobba med sitsen så god times alltså ;)

/Malin

Jag tycker träningen av islänningar verkar skilja sig rejält åt jämfört med andra hästar. I granngården finns ett gäng islänningar och de rids i full galopp och tölt på asfalt- och grusvägar häromkring. Man lägger ingen längre tid på att skritta fram och skritta av. Jag har mött dem töltandes ca 100 m från stallet, samt i full galopp ca 400 m från stallet. Liten ridbana finns på den gården och ofta ser man de träna där, men sällan rids någon häst med egentlig eftergift.

Möjligen är detta gängse sätt att träna dessa små härliga hästar? Själv ägnar jag mig åt dressyr och är noga med att värma upp ordentligt, se till att hästen skrittar av ordentligt innan vi kommer hem osv (och då räcker inte 50-100 m...).

Jag är inte ute efter att kritisera, men är väldigt undrande.

@Solis Åk till seriösa människor istället och se om du fortfarande tänker som du gör....... Eller så kan du ju bara läsa svaren i tråden ;)

Jag tänker ingenting utan är undrande över träningen som jag sett, om det verkligen ska skilja så mycket. Dessa människor har nämligen gett intryck av att vara seriösa, sysslar med avel i mindre omfattning samt tävling.

Det känns som om du lät taggarna växa ut, du kan dra in dem igen. ;)

Jag tycker träningen av islänningar verkar skilja sig rejält åt jämfört med andra hästar. I granngården finns ett gäng islänningar och de rids i full galopp och tölt på asfalt- och grusvägar häromkring. Man lägger ingen längre tid på att skritta fram och skritta av. Jag har mött dem töltandes ca 100 m från stallet, samt i full galopp ca 400 m från stallet. Liten ridbana finns på den gården och ofta ser man de träna där, men sällan rids någon häst med egentlig eftergift.

Möjligen är detta gängse sätt att träna dessa små härliga hästar? Själv ägnar jag mig åt dressyr och är noga med att värma upp ordentligt, se till att hästen skrittar av ordentligt innan vi kommer hem osv (och då räcker inte 50-100 m...).

Jag är inte ute efter att kritisera, men är väldigt undrande.

Undrar var det är för folk du har i det stallet, jag har då inte sett någon i full galopp på asfaltvägar över huvudtaget oavsett hästras (ja jag vet att det sker men inte är det det normala direkt). Jag gör det inte pga halkrsiken - långsammare tempo ser jag inget hinder för. Tölt eller för den delen full galopp på grusvägar kan jag inte se något hinder för om sikten tillåter.

Behoven av framskrittning minskar avsevärt om hästarna går på lösdrift, de stelnar inte till på samma vis som boxhästar. Likaså så är avskrittningen mindre viktig om man efter ridturen har en lång promenad till hagen och hästen går direkt ut och betar och mer viktig om man ställer in hästen på box efter ridturen.

Vilket avstånd från stallet man ägnar sig åt full galopp är rätt ointressant utan det som avgör är om hästen är tillräckligt uppvärmd. I ett tidigare stall har jag några gånger värmt upp på ridbanan och sedan rivstartat med en galopp ut från ridbanan upp flör en back. Avstånd till stallet 50-100 meter.
------
Mycket av det du skriver kan vara valida synpunkter, men som du framför det så känns det mest som fördomsfullt och en kulturkrock. Bara för folk inte gör på samma sätt som du innebär det inte att de gör det sämre, ofta har folk bara olika synsätt. Du kanske beskriver mig, jag töltar snabbt som attan på grusvägarna, en och annan galopp blir det säkert också, jag värmer inte upp en kvart i skritt utan gör merparten av uppvärmingen i högre gångarter då jag redan hämtat hästen från hagen en halv km bort där hästen går nästan på heltid. Har du koll på alla variabler i grannstallet så att de verkligen gör det du skriver?

Undrar var det är för folk du har i det stallet, jag har då inte sett någon i full galopp på asfaltvägar över huvudtaget oavsett hästras (ja jag vet att det sker men inte är det det normala direkt). Jag gör det inte pga halkrsiken - långsammare tempo ser jag inget hinder för. Tölt eller för den delen full galopp på grusvägar kan jag inte se något hinder för om sikten tillåter.

Behoven av framskrittning minskar avsevärt om hästarna går på lösdrift, de stelnar inte till på samma vis som boxhästar. Likaså så är avskrittningen mindre viktig om man efter ridturen har en lång promenad till hagen och hästen går direkt ut och betar och mer viktig om man ställer in hästen på box efter ridturen.

Vilket avstånd från stallet man ägnar sig åt full galopp är rätt ointressant utan det som avgör är om hästen är tillräckligt uppvärmd. I ett tidigare stall har jag några gånger värmt upp på ridbanan och sedan rivstartat med en galopp ut från ridbanan upp flör en back. Avstånd till stallet 50-100 meter.
------
Mycket av det du skriver kan vara valida synpunkter, men som du framför det så känns det mest som fördomsfullt och en kulturkrock. Bara för folk inte gör på samma sätt som du innebär det inte att de gör det sämre, ofta har folk bara olika synsätt. Du kanske beskriver mig, jag töltar snabbt som attan på grusvägarna, en och annan galopp blir det säkert också, jag värmer inte upp en kvart i skritt utan gör merparten av uppvärmingen i högre gångarter då jag redan hämtat hästen från hagen en halv km bort där hästen går nästan på heltid. Har du koll på alla variabler i grannstallet så att de verkligen gör det du skriver?

Vet du, det enda jag undrade är om islänningar tränas på annat sätt, om de tål mer än andra. Självklart kan man ha (och har) olika synsätt, jag inbillar mig inte att alla måste göra som jag gör, vilket du insinuerar. Jag tycker det verkar lite udda med ridning i så höga tempon på asfalt och (hos oss) stenhårda grusvägar. Uppenbarligen är islandsfolk känsliga människor (av svaren till mig i denna tråd att döma...) och jag ber om ursäkt för att jag ställt frågan. Jag ska verkligen inte göra det mer då jag bara trampar på en massa ömma tår.

Vet du, det enda jag undrade är om islänningar tränas på annat sätt, om de tål mer än andra. Självklart kan man ha (och har) olika synsätt, jag inbillar mig inte att alla måste göra som jag gör, vilket du insinuerar. Jag tycker det verkar lite udda med ridning i så höga tempon på asfalt och (hos oss) stenhårda grusvägar. Uppenbarligen är islandsfolk känsliga människor (av svaren till mig i denna tråd att döma...) och jag ber om ursäkt för att jag ställt frågan. Jag ska verkligen inte göra det mer då jag bara trampar på en massa ömma tår.

Det var inte så farligt det var nog bara att det kändes som en generalisering :cool:

Min erfarenhet är att Islandshästridning håller högre tempo generellt, utan att vara obehärskat, än de flesta andra inriktningar. Som också Lobelia nämnde så står de flesta Islandshästar, än så länge ,ute med flera artfränder och rör sig hela tiden. Vilket gör att ledvätskan inte tunnas ut som det gör när de står på box.
Vi rider i högt tempo utom på asfalt, det blir mest tölt, trav och galopp under de 30-40 minuterna vi är ute och ibland en passrepa :D
Men det är aldrig statisk belastning som det kan bli när man harvar för länge på ridbanan:cool:

Rolle
IpL

Att rida snabbt på grusvägar är ju inget som är direkt skadligt för hästen, det är snarare mjuka underlag som är det som skadar mest. Galopp på asfalt? Ja det kommer skada ryttaren mer än hästen om den inte lyckas hålla sig på benen och halkar omkull.

Du ställde inte en fråga, utan kom med ett för de flesta felaktigt påstående så självklart får du en reaktion på det.

Fast du kunde ju ha läst tråden också som nån påpekade.

Älskar att läsa såna här trådar :)
Jag som har stått i blandstall (isis, ridtravare, travare, western) måste haft lyckan att träffa väldigt likasinnade ryttare/hästmänniskor :) I all hantering var vi lika FÖRUTOM
- ingen fri tillgång i lösdriften för lättfödda isisar
- de kunde inte tölta eller rida i pass

Allt annat, uppvärmning, träning i skog, i paddock, på grusvägar etc, viktigheten av lösgjordheten, likriktningen etc var vi överens om. Även vad det gäller sjukvård, hantering osv.

Jag är en glad amatör och har varit på lättklass, mellanklass och SM tävlingar och har sett en blandning av det sämsta och det bästa inom vår sport. Alltså går det inte att säga att alla gör likadant.

Jag måste alltså vara en lyckligt lottad person som enbart omgett mig med HÄSTFOLK som haft HÄSTAR :)

Ursäkta men jag uppfattade inte frågan, det var mest bara en massa påstående och undran om det var korrekt.

Hur skulle du svarat om jag frågade om alla dina likar aldrig värmer upp och ägnar dagarna åt att galoppera på asfaltvägar för att jag sett de på grannstallet göra så? I en tråd där folk redan diskuterat hur man rider och beskrivit en ridning som skiljer sig markant från det? Tålamodet tryter ibland, i synnerhet som pereonen som frågar till synes ignorerar det som skrivits. Jag tror du behöver fila lite på taggarna i dina frågställningar, och kanske läsa på en aning.

Och jo man rider snabbt på grusväg vilket hästar tål bra efter invänjning till skillnad från ensidig ridning på (mjuka) ridbanor som hästar tål dåligt. Tur är att många dressytrryttare också försöker variera numera.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 907
Senast: Lycan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 402
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama