Jag såg i en annan tråd här på forumet att det stod något om speciell "islandshästridning"... Hur upplever ni andra att "islandshästridning" är?
Jag har ridit stor häst tidigare och ridit för både hopp och dressyr tränare. Jag upplever inte alls att instruktörer inom islandshästar är på något annorlunda sätt, tvärtom... De jag ridit för/ tittat på går mycket upp i grundridningen, har inte alls sett något speciellt "isländskt", förutom tölten och passen Det är kanske skillnad på tränare och tränare, men det är det väl inom alla områden
Här följer ett svar från mig som inte själv har islänning och inte heller planer på att skaffa.
Delade tidigare stall med en person som sadlat om från storhäst-dressyr till islänningar. Detta var tyvärr en person som på nått sätt levde upp till alla de fördommar jag hade om "islandsfolk".
Hon köpte islänning för att hon blivit rädd för de stora och hade hört att alla (!!) islänningar är lugna och trygga, plus att de är så lätthanterliga tack vare sin lilla storlek.
Hon köpte sig en nyinriden valack med massor med egen vilja, skarpt huvud och massa energi. Inte riktigt vad hon tänkt sig...
Iaf så var jag med henne på lite islandstävlingar och detta är vad jag såg.
* Hästarna reds i ett högre tempo än vad jag som storhäst-människa är van att se på "vanliga" tävlingar
* Det skumpades runt mycke på ryggarna då rida lätt inte verkade förekomma. Och när det förekom så var det bara under framridning inte i skarpt läge.
* Det var som på "vanliga" tävlingar stor skillnad i ridning
* De som red samlat, snyggt och prydligt var också de som plockade högst poäng så "flängridning" verkar inte premieras.
Men det som jag reagerade på mest och fortfarande kan göra är när en fullvuxen karl på 185 cm sitter och rider runt på en liten ponny i storlek med en nätt mindre C. Jag kan inte hjälpa att jag tycker att det ser fult och otroligt oproportionellt ut och jag frågar mig om det verkligen är bra för den lilla hästen.
Jag kommer aldrig tro på "en islänning klarar att bära minst 100 kg trots sin lilla storlek" som jag fått höra under många år från olika islandsmänniskor.
Finns det ingen regel att ekipaget åtminstonne ska se proportionerligt ut?