NU berättar jag vad som kommer upp i mitt huvud när jag hör ordet islandshästridning och vad jag själv sett ute på tävlingarna och hur jag upplever detta.
Alltså inge vetenskaplig undersökning att 300% av alla som rider islänningar rider såhär.
Så inge pajkastning tack=)
Det är en stor skillnad ute på tävlingarna om man jämför klassisk dressyr tävlingar med stor häst och islandshäst ridning.
När jag red för islandhästtränare så i trav skritt och galopp skulle man driva fram fram fram och hästen skulle gå fort fort fort och i mitt tycke flängridning.
Hästen flaxade med benen visserligen men gick med sänkt rygg och inte alls i samling.
När man ser flertalet filmer som folk lägger ut här springer hästarna med trumpinneben och man har svårt å se om det är trav eller tölt eller 4 takts trav för benen går så otroligt fort.
Dessutom ser man ut så här
när man ser hur ryttarna studsar på ryggen och inte vill rida lätt.
man sitter ju bara ner på en hästrygg när man rider en samlad trav eller en samlad ökad trav
När man flängrider är det inte skönt att sitta ner i traven och man studsar som en galning i sadeln som man just ser så många ör på islandshästar ute på träningar och tävlingar.
Jag själv gillade inte alls denna typ av ridning och kände att jag inte kan stå bakom nått jag anser är fel.
Så jag fick lov att sluta träna och tävla islandshästridning helt enkelt, dessutom vill jag kunna raka min häst även på benen.
De underlättar skötseln på vintern med benskydd och insmörjning av linement mm., och du får inte raka benen för att kunna tävla islandshästtävlingar.
Skolade om min islänning till vanlig dressyrponny och körde även in henne och idag satsar vi inom maratonkörning istället
Går riktigt bra och vi är numera glada och lyckliga=)
Så i korta drag gillar jag inte den klassiska islandshästridning.. för mig är de enbart flängridning där ryttarna stutsar på ryggarna.
Så nu har jag sag min åsikt vad jag tycker i denna fråga. Men läs igen att vi alla tycker ju olika och andra här inne ommer tycka annat självklart. Och de måste man ju få göra eller hur. Ut att för den skull man sk abli elak och spydig mot en person som tycker precis tvärtom som en själv.
Jag har vänner som rider islandshäst och som tävlar och de går sjukt bra för men bara för jag tycker att hon flängrider betyder de ju inte att jag tycker att hon missköter sin häst eller att det är synd om hennes hästar.
Hon tar väl hand om sina hästar och hästarna har de superbra, man behöver inte tycka lika i ALLT för att kunna va vänner. Men vi undviker att prata om hur vi om ridning och vad hur man ska rida
.För där vet vi att vi tycker olika=)
Skulle man ha vänner som enbart tycker som en själv skulle man inte ha några vänner=)
Ha en fortsatt trevlig dag allihopa nu.. nu ska jag ut och köra en långtur=)