"islandshästridning"

macken

Trådstartare
Jag såg i en annan tråd här på forumet att det stod något om speciell "islandshästridning"... Hur upplever ni andra att "islandshästridning" är?
Jag har ridit stor häst tidigare och ridit för både hopp och dressyr tränare. Jag upplever inte alls att instruktörer inom islandshästar är på något annorlunda sätt, tvärtom... De jag ridit för/ tittat på går mycket upp i grundridningen, har inte alls sett något speciellt "isländskt", förutom tölten och passen :D Det är kanske skillnad på tränare och tränare, men det är det väl inom alla områden :)

Jag såg i en annan tråd här på forumet att det stod något om speciell "islandshästridning"... Hur upplever ni andra att "islandshästridning" är?
Jag har ridit stor häst tidigare och ridit för både hopp och dressyr tränare. Jag upplever inte alls att instruktörer inom islandshästar är på något annorlunda sätt, tvärtom... De jag ridit för/ tittat på går mycket upp i grundridningen, har inte alls sett något speciellt "isländskt", förutom tölten och passen :D Det är kanske skillnad på tränare och tränare, men det är det väl inom alla områden :)
Jag tycker faktiskt att det uttrycket bara tyder på okunskap.
Jag rider dressyr på min islandshäst, och jag lär ut dressyr/hoppning till mina kunder.

NU berättar jag vad som kommer upp i mitt huvud när jag hör ordet islandshästridning och vad jag själv sett ute på tävlingarna och hur jag upplever detta.
Alltså inge vetenskaplig undersökning att 300% av alla som rider islänningar rider såhär.
Så inge pajkastning tack=)

Det är en stor skillnad ute på tävlingarna om man jämför klassisk dressyr tävlingar med stor häst och islandshäst ridning.
När jag red för islandhästtränare så i trav skritt och galopp skulle man driva fram fram fram och hästen skulle gå fort fort fort och i mitt tycke flängridning.
Hästen flaxade med benen visserligen men gick med sänkt rygg och inte alls i samling.

När man ser flertalet filmer som folk lägger ut här springer hästarna med trumpinneben och man har svårt å se om det är trav eller tölt eller 4 takts trav för benen går så otroligt fort.
Dessutom ser man ut så här:crazy: när man ser hur ryttarna studsar på ryggen och inte vill rida lätt.
man sitter ju bara ner på en hästrygg när man rider en samlad trav eller en samlad ökad trav
När man flängrider är det inte skönt att sitta ner i traven och man studsar som en galning i sadeln som man just ser så många ör på islandshästar ute på träningar och tävlingar.
Jag själv gillade inte alls denna typ av ridning och kände att jag inte kan stå bakom nått jag anser är fel.
Så jag fick lov att sluta träna och tävla islandshästridning helt enkelt, dessutom vill jag kunna raka min häst även på benen.
De underlättar skötseln på vintern med benskydd och insmörjning av linement mm., och du får inte raka benen för att kunna tävla islandshästtävlingar.

Skolade om min islänning till vanlig dressyrponny och körde även in henne och idag satsar vi inom maratonkörning istället:D

Går riktigt bra och vi är numera glada och lyckliga=)

Så i korta drag gillar jag inte den klassiska islandshästridning.. för mig är de enbart flängridning där ryttarna stutsar på ryggarna.

Så nu har jag sag min åsikt vad jag tycker i denna fråga. Men läs igen att vi alla tycker ju olika och andra här inne ommer tycka annat självklart. Och de måste man ju få göra eller hur. Ut att för den skull man sk abli elak och spydig mot en person som tycker precis tvärtom som en själv.

Jag har vänner som rider islandshäst och som tävlar och de går sjukt bra för men bara för jag tycker att hon flängrider betyder de ju inte att jag tycker att hon missköter sin häst eller att det är synd om hennes hästar.
Hon tar väl hand om sina hästar och hästarna har de superbra, man behöver inte tycka lika i ALLT för att kunna va vänner. Men vi undviker att prata om hur vi om ridning och vad hur man ska rida
.För där vet vi att vi tycker olika=)
Skulle man ha vänner som enbart tycker som en själv skulle man inte ha några vänner=)
Ha en fortsatt trevlig dag allihopa nu.. nu ska jag ut och köra en långtur=)

Det finns ingen särskild "islandsridning", vi rider och tränar våra hästar precis som de med tregångare. Om man skulle generalisera, så är väl en islandstränare inte så himla hoppinriktad utan jag skulle likna de flesta vid en dressyrtränare. ;)

Har också varit i "storhästvärlden" och vänt, och det är inga större skillnader i träning.

Är så otroligt trött på detta "handikapp" som folk sätter på oss och våra hästar. (Obs Inget emot TS). I grund och botten är det HÄSTAR. Jag tror inte jag kan säga en enda islandsryttare som rider sin/sina islandshästar annorlundare än vad en storhäst eller ponny ryttare gör. Jag rider min islandshäst i dressyr och hoppar honom med jämna mellanrum, precis som med min storhäst.

Jag håller inte alls med om att islandshäst = flängridning @Nielaa! ;)

Jag tränar för erfarna islandshästryttare som tävlat VM och liknande. Då filar vi alltid på skolor, takt och lösgjordhet. Skiljer sig inte alls från när jag tränade dressyr på MSV-nivå. Samma sak, olika hästar med olika förutsättningar och exteriör. :D

Jag håller inte med @Nielaa om att det är flängridning.
Ibland på tävling kan jag önska att det var mer samling och balans, där tycker jag det får stryka på foten till förmån för "bensprattel" ibland, men inte annars.

Som exempel kan jag säga att de bästa tränare jag ridit för, en hopptränare och en islandshästtränare, ville få fram exakt samma saker i samma häst. Vi fick rida oändligt med arbetstrav, lång överlinje, full kontroll på varje steg. Riktig dressyrtrav fast ingen av dem egentligen är dressyrtränare ;)

Annars tänker jag "islandshästridning" typ som att en inte vet hur en ska förklara vad det är en gör, och då säger "islandshästridning" om någon frågar om hen rider hoppning eller dressyr. Ingen värdering i det för mig.

NU berättar jag vad som kommer upp i mitt huvud när jag hör ordet islandshästridning och vad jag själv sett ute på tävlingarna och hur jag upplever detta.
Alltså inge vetenskaplig undersökning att 300% av alla som rider islänningar rider såhär.

Det är en stor skillnad ute på tävlingarna om man jämför klassisk dressyr tävlingar med stor häst och islandshäst ridning.
När jag red för islandhästtränare så i trav skritt och galopp skulle man driva fram fram fram och hästen skulle gå fort fort fort och i mitt tycke flängridning.
Hästen flaxade med benen visserligen men gick med sänkt rygg och inte alls i samling.

När man ser flertalet filmer som folk lägger ut här springer hästarna med trumpinneben och man har svårt å se om det är trav eller tölt eller 4 takts trav för benen går så otroligt fort.
Dessutom ser man ut så här:crazy: när man ser hur ryttarna studsar på ryggen och inte vill rida lätt.
man sitter ju bara ner på en hästrygg när man rider en samlad trav eller en samlad ökad trav
När man flängrider är det inte skönt att sitta ner i traven och man studsar som en galning i sadeln som man just ser så många ör på islandshästar ute på träningar och tävlingar.
Jag själv gillade inte alls denna typ av ridning och kände att jag inte kan stå bakom nått jag anser är fel.
Så jag fick lov att sluta träna och tävla islandshästridning helt enkelt, dessutom vill jag kunna raka min häst även på benen.
De underlättar skötseln på vintern med benskydd och insmörjning av linement mm., och du får inte raka benen för att kunna tävla islandshästtävlingar.

Skolade om min islänning till vanlig dressyrponny och körde även in henne och idag satsar vi inom maratonkörning istället:D

Så i korta drag gillar jag inte den klassiska islandshästridning.. för mig är de enbart flängridning där ryttarna stutsar på ryggarna.

Så nu har jag sag min åsikt vad jag tycker i denna fråga. Men läs igen att vi alla tycker ju olika och andra här inne ommer tycka annat självklart. Och de måste man ju få göra eller hur. Ut att för den skull man sk abli elak och spydig mot en person som tycker precis tvärtom som en själv.

Jag har vänner som rider islandshäst och som tävlar och de går sjukt bra för men bara för jag tycker att hon flängrider betyder de ju inte att jag tycker att hon missköter sin häst eller att det är synd om hennes hästar.
Hon tar väl hand om sina hästar och hästarna har de superbra, man behöver inte tycka lika i ALLT för att kunna va vänner. Men vi undviker att prata om hur vi om ridning och vad hur man ska rida
Skulle man ha vänner som enbart tycker som en själv skulle man inte ha några vänner=)

Skulle vara intressant att veta vilken islandstränare du ridit för? Jag har ridit för en hel hög tränare och ingen av dem stämmer in på det du beskriver.

Min häst kan och ska gå som vilken häst som helst under ridning. Islandshäst eller inte. Punkt slut. Förstår inte varför det finns så förutfattade meningar om våran ridning. Syftet med all ridning är väl densamma för alla? Och att det skulle vara en flängig ridning förstår jag heller inte? Då hade jag nog inte ens ridit Islandshäst för det låter varken kul eller bekvämt. :crazy: Jag i allafall försöker rida mina hästar.. Ja, som alla andra?

Skulle vilja skilja på Islandshästridning och Islandshästträning. Visst gör man dressyrövningar när man tränar även om jag anser att man inte harvar lika länge på ridbanan som ex dressyrryttarna (undantag ex U Håkanson). Det blir mycket övningar i naturen vilket gör en pigg och glad häst. Något man inte får glömma är att rida rakt också med kraft och bärighet så man inte fastnar i dressyren;) I Gæðingakeppni är det långsidan som räknas:D

När det gäller ridning så är det en väldig skillnad på att rida 3 eller femgångare vilket flera kända storhästprofiler har upplevt och yttrat sig om ;)
Om man sedan jämför tävlingar så anser jag generellt att det är ofta mer fart och tempo på islandshästtävlingar än dressyr och hopptävlingar och även en del western (ex. reining) och ofta (än så länge) en avspänd stämning bland hästar och folk på islandshästtävlingar.

Med tanke på inlägg ovan angående slarvig ridning så undrar jag vilken planet hon bor på :cool:

Filosoferar
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Jag som undervisar många som går över från "högre nivåer" inom "storhästridning" har noterat att dessa ryttare ofta har en god förmåga till samling, hästarna som kräver ridning och lite press för att gå bra (ofta lite långa & tungridna hästar som har lätt för tölt och snarare tenderar trav än passtakt) , går ofta väldigt bra i både tölt och trav utan särskilt mycket instruktioner. Sätter sig samma ryttare på en styv femgångare blir det dock ofta väldigt styvt, då denna typ av häst kräver ett rörligare säte och där behöver man "släppa" lite på sin kanske något "för starka" sits (utan att hamna i hösäcksträsket såklart ;) ) och lära sig känslan för takt.

Så sammanfattningsvis: I princip samma ridsätt fungerar men man måste få till känslan för takt etc. Likaså kan ju galopp starka femgångare ställa till det... :D

Jag som undervisar många som går över från "högre nivåer" inom "storhästridning" har noterat att dessa ryttare ofta har en god förmåga till samling, hästarna som kräver ridning och lite press för att gå bra (ofta lite långa & tungridna hästar som har lätt för tölt och snarare tenderar trav än passtakt) , går ofta väldigt bra i både tölt och trav utan särskilt mycket instruktioner.
Intressant! Exakt en sån tregångsryttare rider min häst några gånger i veckan just nu - och det fungerar toppen.
Hon är som den häst du beskriver, förutom att hon har lätt för samling - men kräver att man rider.
Med lite instruktioner via mess har hon klurat ut hur hon ska få tölten ren. (Typ RID - åk inte.)
Som plus har hon lyckats förbättra traven på ett sätt som jag med mitt mes-säte inte lyckats med.

Det är trist att du har så dåliga upplevelser av islandshästsporten och att du måste spy galla över den vid vart tillfälle. Du lyckas se något ingen annan ser. Ja alla rider inte bra och ja önskvärt tempo är inte det samma som i dressyr (men det är det inte i hoppning heller) men att alla rider illa och långt sämre än på motsvarande nivå i dressyr är rena nonsens. Synd att du totalsågar alla duktiga ryttare och tränare, och hur tävlingarna år till. Dessutom har du väl inte varit på någon islandshäst tävling med det nya FIPO där delvis andra saker premieras. Sporten utveckas i en rasande takt.

Det mest lustiga är att islandshästvärlden har en stor andel konverterade storhästmänniskor. Jag antar att de förlorar kunskaperna att rida samma stund de byter ras.
mest tråkigt är det för alla välridande ryttare och träna

Jag upplever inte att det är någon större skillnad, möjligen skulle det vara en då.

På tävling rider man ofta med mycket energi, för den mer oerfarna kan detta se ut som flängridning vilket det också kan bli om ryttaren inte har tillräcklig erfarenhet att hålla ihop sin häst men samtidigt rida med mycket energi.

Detta ska ju ske utan att hästen ska bli spänd och konstig, detsamma gäller för en dressyrhäst. Mycket energi och spänst under samling, utan att bli spänd.

Lösgjordheten måste finnas där hela vägen.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 907
Senast: Lycan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 402
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama