Islandshästfolk - se hit!

FrontLine_

Trådstartare
Är det bara jag som har uppfattat att det blivit någon sorts islandshäst-boom här i sverige? Tycker var och varannan har islandshästar haha!:)

Nu till saken, och först av allt vill jag bara påpeka att med den här tråden menar jag absolut inget illa, och är absolut inte negativ på något sätt. Dessutom kan jag absolut ingenting om just islandshästar, annat än att dom kan pass och tölt haha, (och oftast har MASSOR av man och svans) samt att många har exem (?)
Men jag har lite frågor..

1. Hur kommer det sig att just islandshästar är så viktbärande och att så många t.o.m vuxna karlar rider dom? Jag vet inte, men i mina ögon känns många kanske lite fööör stora för hästarna? Och vill även betona igen, att jag har absolut ingen erfarenhet av islandshästar så jag är helt enkelt bara nyfiken.

2. Hur i helsike kan dom ha fem gångarter ? Altså.. Är det något kroppsligt avvikande med dom, som gör detta möjligt?

3. Varför fastnade ni för just islandshäst?

4. Vad har ni för mål och ambitioner med era hästar?

Jag är inte i islandshäst-köpartagen, men har funderat litegrann kring dom och insett att jag har absolut NOLL koll på en av sveriges vanligaste raser:angel:

Sv: Islandshästfolk - se hit!

Ett litet tips:

Använd sökfunktionen (förslagsvis på islandsforumet) så hittar du MASSOR av trådar som svarar på just dessa frågorna.

Korta svar:
1. De är inte ett dugg mer viktbärande än en häst av samma storlek och kroppsbyggnad. Kollar du på ex. welsh så är det en liknande ras och många vuxna rider dem.

2. Lämnar jag över till andra med bättre koll på avel.

3. Jag fastnade för att jag tycker det är otroligt kul med gångartsridning, i övrigt hade jag kunnat hitta en häst som hade det jag söker i någon annan ras.

4. Jag har ridningen helt som hobby, tycker det är kul att träna och utvecklas tillsammans med sin bästa kompis helt enkelt:)

Vill du lära dig mer så finns det massor med bra böcker och åter massor att läsa på internet (fast där är ju lite blandat hur sanningsenlig informationen är)

1. För mer än 100år sen gick islandshästarna som vildhästar på island. På vinterhalvåret var det tufft för dem.. det var dåligt med mat och krävande klimat. De svaga hästarna dog helt enkelt.. och de stabila, starka och tåliga hästarna överlevde och förökade sig. Tack vare det naturliga urvalet så har våra islandshästar blivit så pass starka och tåliga som dem är. -men det börjar "jämna ut sig" då vi oftast avlar på smäckra hästar och gärna med långa ben.

2. Egentligen så är det ca 80% av alla hästraser i världen som har tölt. (vet dock inte hur många som har pass? men tror det är många) Men tyvärr har vi här i Europa avlat bort de gångarterna helt enkelt. Varför vet jag inte riktigt?
Sen är det så att vi islandsryttare är ju väldigt fokuserad på gångarterna och man har velat behålla dem pga. hästarna användes som fordon på island för många år sen och då behövde man bekväma gångarter.. så de har helt enkelt fått vara kvar :)

3. Jag red både islandshäst och storhäst ett tag, men sen började jag tävla och tyckte det var roligare med gångartsridning så jag gick över helt till islandshäst sen :) Jag gillar också "traditionerna" med islandshästar. -man kan rida "på" varandra, de har (oftast) stark flockinstinkt, oftast uppfödda på det sätt som jag anser "rätt"... osv. Det är helt enkelt roligast! oftast har de mycket mer energi också.

4. Jag har ett sto på 4år. Jag planerar att avelsbedömma henne i vår.. sen har jag tänkt betäcka henne i sommar med en hingst som heter Kraftur frá Bringu (världsmästare i femgång 2007, och tävlas fortfarande på främsta elit-nivå).. När fölet (som förhoppningvis kommer!) är avvant ska jag börja träna henne igen och sen så småning om försöka kvala till SM.
Och när hon är "klar" som tävlingshäst får hon gå in i aveln (då jag tycker mycket om den här hästen!!) och förhoppningsvis kan jag då börja tävla på hennes avkomma.

1, det finns oändligt massa trådar i detta ämne. Min personliga åsikt är att vuxna kan rida betydligt fler ponnyer än vad som nu är ansett normalt. Men stora vuxna kan inte rida alla islandshästar, det får vara en välmusklad, större och lite grövre häst. Man brukar ju säga att islandshästar har grövre benstomme men jag vill minnas att jag läst att forskningen inte stödjer detta.

2. Jag tror det hade med vinkeln i höften att göra. Alla gamla hästraser kunde tölt men med militär/riddare/vagnar så avlades det bort. Men det har funnits stora europeiska hästar som töltat så sent som på 1500talet, eftersom det finns både sydamerikanska och amerikanska hästar med laterala gångarter. På Island har man avlat på tölt eftersom man ville ha bekväma hästar då man inte kunde dra vagn utan var tvungen att rida.

3. Jag gillar on/off funktionen. Hästarna är starka, villiga och arbetsglada när man ber om det, och när man hanterar dom så är de lugna, trygga och kloka. Att det oxå är nära till marken gillar jag, behändig storlek.

4. Vi rider i skogen, vi tränar o vi tävlar, som vanligt hästfolk... olika mål med de olika individerna såklart. Spatthästens mål är att hållas ohalt och levnadsglad vilket innebär bara skogsturer. Tävlingshästen skall hållas i trim och utvecklas för att få bättre poäng på banan. Mitt sto skall ridas igång efter föl och komma i tävlingsform under nästa år. Fölen skall växa upp o ridas in om 3år. Förhoppningsvis bli bra nog för tävling.

1 och 2 har jag inget bra svar på så det hoppar jag över.

3. Varför fastnade ni för just islandshäst?
Jag skulle absolut inte ha islandshäst utan hade tänkt mej en kallblodskorsning runt 145-155 cm, valack som första häst. Så började dottern rida på islandshäst ridskola och efter en termin tog jag också upp min ridning igen efter 12 år. Efter några månader föll jag för en häst på ridskolan som var till salu och på den vägen är det. Istället för en snäll valack blev det ett tjurigt (men ack så personligt) sto. Efter ett halvår så köpte vi vår andra islandshäst åt dottern från samma ridskola. Det var inte planerat med isis då heller men det fanns en snäll och trygg valack till salu som passar oss.

4. Vad har ni för mål och ambitioner med era hästar?
Att ha roligt tillsammans med dom. Jag är ingen tävlingsmänniska men har nog tänkt gå någon kurs. Dottern som blir 13 år om ett par veckor har planer på att börja tävla min häst om 1, kanske 2 år. Dottern behöver mer erfarenhet för att klara av henne på tävlingsplats samt att hästen behöver stärka tölten innan tävling. Barnens häst har vi tänkt köra in så hela familjen kan fara ut tillsammans.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka