Islandshästens utveckling

Freydis

Trådstartare
Frågan om islandshästens utveckling uppkom på annat ställe på Buke och jag upptäckte att jag själv inte vet svaret mer än vad jag alltid hört och läst nder alla år som islandshästfrälst.

Frågan gällde om det är en myt att islandshästen utvecklas senare än andra hästraser. En veterinär hade hävdat att islandshästens tillväxtzoner var klara i samma ålder som andra hästars och någon annan sa att islandshästen precis som andra raser är färdigväxta i fyraårsåldern.

Men vart ifrån kommer då tanken att islandshästar utvecklas långsammare och är färdigväxta senare? Är det bara en myt från sagornas land eller ligger det något i påståendet?

Själv är jag glad för att våran ras rids in sent och ges tid att utvecklas och oxå får chans till återhämtning i viloperioderna som de flesta islandshästryttare lägger in och jag tror att fler raser skulle vinna på att ha det så. Dock så ligger det som ofta pengar i tid och även inom islandshästvärlden lutar det alltmer åt tidiga och snabba inridningar.

Sv: Islandshästens utveckling

Jag hade själv den uppfattningen tills jag var med om en föreläsning på Solvalla. Föreläsaren var en veterinär som bl a forskar i anatomiska skador på hästar. Naturligtvis riktades hela föreläsningen om hur man tränar travare men i början gick vi igenom bland annat just om tillväxtzoner för hästar i vilka steg/åldrar som utveckling sker. Efteråt vågade jag mig fram och ställde just frågan "men hur är det med islandshästar – det utvecklas ju senare"? Fick svaret att det är totalt svammel, islandshästar utvecklas i samma takt som andra hästar.

Däremot när jag tittar på min egen sexåring så kan jag tycka att hon är lite omogen i sättet om jag jämför med andra häst jag känner av andra raser. Kanske är det där utvecklingen går saktare.

Tyvärr är det väl så att trenden är att islandshästar rids in tidigare och tidigare, är de då metalt färdiga för sådana prestationer?

Däremot när jag tittar på min egen sexåring så kan jag tycka att hon är lite omogen i sättet om jag jämför med andra häst jag känner av andra raser. Kanske är det där utvecklingen går saktare.

Tyvärr är det väl så att trenden är att islandshästar rids in tidigare och tidigare, är de då metalt färdiga för sådana prestationer?

Att de just påbörjas en senare inridning betyder ofta att de hanteras senare också. Att de går på lösdrift i unghästhagar där det inte kratsas hovar och borstas samt leds, skos och hanteras lika mycket som en häst som rids eller körs in vid ung ålder. De tidigt hanterade hästarna får ju vara med om allt som en senare tagen häst kommer i kontakt med längre fram i livet. Kan inte det vara en orsak till att de känns omognare? Jag har svårt att tro att islandshästen skulle behöva längre inlärning än andra hästraser.

Hbl växer tills de är 6 år Alla hästraser växer tills deär 6 år eller kan växa skajag väl mer säga
Vissa hästar växer bara tills de är 4 andra tills de är 5 och vissa andra tills de är 6år.

De där beror mkt på hur tidiga eller sena dom är..Små hästar växer oftast fortare medans stora växer senare..

Att islandsfolk rider in senare än de som rider in hbl har inge annat med att göra än att islandshäst folket är klokare och har insett att en häst på 2½ är inte skall ridas in!
Inte om man vill ha en hållbar häst som blir över 25 år

Ett hbl är varken mer eller mindre redo för att ridas in vid 2½ års ålder än vad en islandshäst är!

Jag tycker att generällt sett är 3½ års ålder en bra tid att sitta in en häst och när den är 4 påbörja utbildningen.Sedan finns de de hästar som är mkt sena och valpiga då kan man sitta in som 4½ och rida in vid 5

Jag är emot metoden att träna upp en häst i tip top trim för att poff en dag bara ställa av den tills den tappat allt .
För att då sätta i gång hästen igen och träna upp den för att återigen poff bara ställa av den. Och sätta i gång den lagom när alla muskler och kondis är borta!

Då får man skador som ett brev på posten

Utan jag är mer för när en häst väl sätts i gång och rids skall den hållas igång..
vila är vila från ridning men allt handlar inte om ridning man kan hålla igång en häst på andra sätt än att rida den.
Man kan gå, köra,longera löshoppa vila 1 vecka här och där är inge fel men inte mer än så att en häst får stå helt tycker JAG!

Jag har setat och funderat på varför just rasn sv hbl har blivit så otroligt förstörd och nästan alla får skador och håller inte som de gjorde förr i tiden..
Idag hör jag ofta hbl på under 5 år som har skador på ben och rygg:crazy:

Något till och med försäkringsbolagen lagt märke till och premiena för att försäkra ett hbl är skyhöga medans på islandshästar är det väldigt billigt..Eftersom generällt sett är islandshästen befriad från skador..
De är väl spatten som spökar inom rasen!

En häst är unghäst tills de år den fyller 6 år detta gäller alla raser och så länge en häst är unghäst kan den växa och man ska under dessa 6 åren ta de rätt lugnt med hästen.. Gör man de kommer hästen troligen hålla uppemot 30 år.

De som påstår att fullbloden utvecklas fortare detta är bara en myt... de utvecklas lika fort/sakta som islandshästen eller hbl..
Hur många fullblod som går som galloppörer håller mer än till 15 år och hur många av dessa 15 åringar har aldrig varit skadad?

Oftast får man höra att galoppörer och travare är mer skadade än icke skadade under sina aktiva år på banan.. utan för de mesta skadar de sig och man säljer de som vanliga ridhästar!

Tänk om man skullel börja köra in och rida in dessa 2 raser vid 3½ års ålder istället och köra igång sakta..
När jag jobbade i ett travstall var varken uppvärmning i skritt eller avskrittning något som existerades..Utan man skrittade 50 meter max 100 sedan bar de iväg i trav och man skrittade av mellan 50-100 meter innan stallet..
Jag tycker inte de är så konstigt att dessa häsatr får skador

Kan nog våga påstå att då skulle hästarna hålla både som tävlingshästar på banan och sedan kunna säljas som ridhästar och hålla många många år som de=)

Nä receptet på hållbar häst är skynda långsamt

Fast vi alla har ju olika metoder.. de finns ju massvis av hästar ute som är friska och blir gamla oskade som reds in vid 2½.

Men de är inge metod för mig..

Jag säger inte att ni som väljer rida in era häsatr vid 2½ är djurplågare eller så...

Jag delar bara inte eran åsikt om den biten av hästhanteringen;)

Och alla kan ju inte tycka och tänka lika =)

Tack för mig och att ni orkade läsa igenom mitt långa inlägg som de nu vart ser ja!:D

Tack för ditt intressanta inlägg, mycket klokt där tycker jag.

En fråga bara- varifrån kommer informationen att hästar växer tills de är ungefär sex år? Jag bara undrar, bra att ha lite kött på benen om någon frågar menar jag... ;)

Tillväx zonerna stängs runt ca 4 år, men hästen är ändå inte färdigvuxen. Den kan fortfarande växa på höjden, men oftst sker det marginellt anatomiskt. Att många yngre hästar faktiskt ökar mankmåttet efter 4 års ålder beror på musklerna, dessa tar däremot betydligt längre tid på sig att bli färdiga. 6 år är knappast en färdig ålder på en islänning, de brukar kunna växa ordentligt muskulärt uppåt 8-9 års ålder.

Precis som du skriver väljer många att helt enkelt strunta i hästens utveckling & rida in dem vid 2 års ålder, med det inte sagt att de är mogna för det.
Absolut inte de hbl jag sett som fortfarande sett ut som ettåringar rent exteriört men ridits in iaf.beror säkert mkt på pengar, ägarna vill ha ut mer pengar snabbare på att hästen är riden, tävlad, bedömd, eller vad det än kan vara.

Travare & galoppörer är mkt skadade , inte konstigt med tanke på ansträngningen de utsätts för i så ung ålder samt överhuvudtaget.
MEN, jag har även komtakt med hbl världen & där är det mest tävlingshästarna som oxå skadas, får förslitningar.Islandshästarna har även de sina sjukdomar & åkommor.
Tex spatt, för att inte tala om kotledsinflammationer osv, det senare kan mkt väl vara ngt som beror på just det du beskriver, att amn tränar hästen intensivt, ställer av den, tränar intensivt...osv.
Hästen får ingen jämn uppbyggnad.

God utfodring leder till tidigare mognad

Jag tror det ær tradition att rida in Islænningarna då dom ær fyra-fem år p g a tills nyligen var det inte vanligt att utfodra dom ordentligt om vintrarna. Om dom bara slæpps och får gå ute och leta fjolårsgræs hela vintern så ær det ju inte konstigt om dom stannar i væxten på vintern och behøver extra tid att bli vuxna. Æven om dom fick lite extramat, ett-två kilo hø per hæst då vædret ær som værst, och en tunna saltsill som proteintillskott, så ær det inte mycket! Nu før tiden ska dom ju vara ca 140 cm øver manken før att ge ett bra pris... Så uppfødarna har lært sig att det lønar sig att vinterutfodra. Ensilage istællet før hø varit revolutionerande førfodertillgången på Island. Førr var det hø som gællde och det var jættesvårt att torka hø mellan skurarna. Alltså blev det ont om foder.
En annan aspekt ær att det ær en liten hæst som ska bæra en vuxen
ryttare. Kanske behøver den ha lite mognare skelett då æn æn ungefær dubbelt så tung halvblodshæst...

Senast ändrad:

tja min källa är iaf erfarenhet både av mig och att ha fått dela med andras erfarenheter vänner osv.

Jag hade ett sv hbl som växte tills han var5½.. Mitt förra hbl sto hon växte tills hon var 5.Min kompis nordis växte tills han var 6. inte påhöjden men på bredden han växte i sig själv typ

Sedan fick vi detta på ett prov i skolan om just hästens utveckling och jag svarade då 5 år och fick fel för 6 var rätt:crazy:

Och skolan bör ju ha rätt=)

men musklellärt.. om jag väljer att rida in min häst när den är 10 så kan ju hästen "växa" tills den är 13 år då..

Men de stämmer ju inte=)

När jag menar växa så menare jag extriört...

på människan brukar tillväxthormonerna sluta växa efter pubiterten..

Generällt sätt är en häst "klar" extriört när den är 5 år men de finns de som är sent utvecklade varit sjuka som små osv som de kan knaka till en sista gång på våren då de ska fylla 6 år!

Som sagt lillen som jag hade var ett explar på sent eller mkt sent utvecklad häst...Med facit i handen skulle den hästen inte fått haft en ryttare på sig förrens han var 5 år.

Nu fick han de från 3½ års ålder.

men musklellärt.. om jag väljer att rida in min häst när den är 10 så kan ju hästen "växa" tills den är 13 år då..

Det är bara det att en häst som rids in väldigt sent får det så mycket svårare än de som reds in tidigare, dessutom kan en sådan häst ALDRIG bygga rätt ridmuskler och dessutom mer begränsat än sin yngre gelike.

Så är det men alla individer som tränas för något, även människor. De som tränas senare för ett ändamål får begränsningar i sina muskler än vad en liknande individ men yngre får/har.

Tillväxt hormonet har inte med muskel tillväxt att göra, ju senare du börjar träna en häst där tillväxtzonerna har slutit sig, desto svårare får dom att bygga muskler. Men vi pratar om rätt träning, i lagom dos, lagom mycket och lagom länge.

Har läst igenom tråden och även pdfen som fanns med i ett av inläggen och ingenstans kan jag hitta vetenskapliga bevis att islandshästen skulle vara senare utvecklad än någon annan ras. Så länge ingen kan överbevisa de fakta som lektor L. ****** vid SLU har tillhandahållit mig så ser jag det som påhittat att islandshästen ha en senare utveckling i förhållande till andra raser. Är det någon som har andra åsikter vill jag gärna se forskningsrapporter på att SLU's fakta är felaktiga.

Sen till träning; en häst tar inte skada av tidig träning så länge den utförs rätt. Den måste anpassas till individen och till det den ska utföra senare i livet. Gf med människobarn; de ska röra på sig! De ska vara aktiva när de växer för att stärka skelettet, och förbereda kroppen för kommande prestationer i livet. Det är inte många elitidrottare som påbörjat träningen när de är färdigväxta. Samma sak gäller hästar. Men det gäller att träna rätt och det är frågan hur man gör för att få hästen att kunna prestera sitt yttersta utan att man går över gränsen till att den går sönder. Gränsen är knivskarp.

jepp de är ju de jag säger.. musklerna har ju inge med extriören att göra..

Muskler är en sak skelett en annan sak=)

På människan så har man upp till 16 års ålder att kunna träna upp sin kropp till top trim..Senare än 16 år kan kroppen aldrig bli lika bra som om du hade tränat upp kroppen före 16 års ålder=)

Och de är ju bevisat att det är bättre att belasta en häst medans den växer(läs ej under den kraftiga tillväxtperioden)

Den bästa tid att rida in är inte under vår eller sommaren då unghästen har som kraftigaste tillväxtperiod..Men de är oftast då de flesta rider in..
Utan man ska rida in på senhöst/vinter då hästarna växer oftast gämnare och långsammare!

Mitt sto skall ridas in nu i December hon satte igång och växa som ogräs nu i sommar måste ha växt 2 cm på höjden och några på bredden me:D

Har en kompis som jobbar i travstall hon säger att de hästar som börjar tränas tidigt är de som håller längst och bäst. Medan de som kommer igång med träningen nått år senare inte håller lika bra.

Liknande trådar

S
Träning Som jag märkt av många så verkar den såkallade "porslinshäst tankebanan" fara omkring o våra huvuden. Det tycker jag är väldigt synd...
2
Svar
20
· Visningar
3 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat