islandshästeksem!!??

R

reykurboy

Ni som har islandshästar med eksem, vad ger ni dem emot det???
Ja har i några år använt ökoson med bra resultat, dock inte i fjol.. :(
Så i år har ja varit till djursjukhuset å tagit blodprover å skickat till ett företag för analys vad eksakt han var allergisk emot. Sen skulle företaget framställa vaccin mot just det han reagerade på, fick svaret idag å det är troligtvis knott, det var det han reagerat mest på iallafall.. Nu gick det inte att se så tydligt eftersom han inte börjat klia än, skulle ta nytt när de första symtomen kom.
Är det någon som testat denna form av behandling?? Å isåfall med vilket resultat??
Eller är det någon som kan rekomendera något som nui provat som visat sig hjälpa??
Tacksam för alla svar!! :)

Jag har visserligen ingen islandhäst, men väl en New Forestkorsning som är knottallergisk och kliar sig på sommaren. Jag har fått Diproderm utskrivet av veterinär och det har fungerat bra. Det är en kortisonlösning som eg. används av folk med psoreasis som kliar. Den behandlar bara symptomen dock, och inte själva allergin. Man droppar i lite i mankam och svansrot ca varannan dag när det är som värst, och det verkar som om klådan försvinner.

mvh Gumpan

Är det bara man å svans som kliar??? När du droppat på sånt där slutar han klia helt då??

Till islandshästarna i stallet ger de algpulver i förebyggande syfte. Det verkar funka. Eksemen har varit mycket lindrigare sedan de började få det. Vet inte vad det heter men kan ta reda på det om det skulle behövas. PM.a i så fall.

Ja, min häst har bara kliat sig i mankam & svansrot, och när jag har droppat i lite & gnuggat in det lite med en borste så har hon inte kliat sig på ett par dar sen.
I början av "klisäsongen" har jag fått behandla ca varje/varannan dag, och senare har det räckt med 1-2 ggr i veckan. Cortison är ju inflammationshämmande och lindrar själva klådan, men gör ju inget för att hindra själva allergireaktionen. Det finns ju desvärre inte så värst mycket (än) som motverkar själva immunreaktionen när man väl har utvecklat en allergi..
Men fråga din veterinär om han/hon kan skriva ut en flaska (de kostar inte så jättemycket, ca 2-300 kr) så kan du ju pröva.
Annars har jag märkt att det som är allra effektivast är att helt enkelt hålla hästen inne när knotten är igång, men det är ju inte alltid så lätt att genomföra praktiskt.

mvh Gumpan

Kortison i olika varianter bör man nog använda som absolut sista laternativ, orsak hudpreparat kan ge en hudförtunnande effekt vilket en eksem häst inte har någon nytta av.

Tabletter och annan invertes medicin i kortison form, kan ge fång och det är inte roligt.

Liknande trådar

Hundhälsa Kort sammanfattat så blev vovven dålig i somras. Hon började klia sig som en galning och ena ögat började svullna upp. Vi åkte till...
Svar
18
· Visningar
3 649
Hundhälsa Just nu är jag arg, bortom ord. Pappas tik har varit lite loj i nästan en månad nu, kom efter löp. Hon är 6 år gammal så det första...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 220
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar