Islandshästbett

Prova, för all del. Rida bettlöst är inte alls så dramatiskt som många tror. De flesta hästar reagerar lika bra på bettlöst. Man kan tex ta en stadig lädergrimma och spänna lite hårdare runt nosen, eller varför inte en vanlig longerkapson. Inte alltför sladdrigt bara, då blir det så oprecisa signaler till hästen.

Man kan lära sig mycket av att rida bettlöst då och då. Sist insåg jag tex att det där slängandet med huvudet i vissa lägen inte berodde på en betträdsla utan var ett rent formproblem. Klart nyttig information. Sen gick jag tillbaks till bett igen.

Fast det jag är rädd för att inte att inte kunna hålla i hästen. Det jag är rädd för är att jag ska bryta nacken på henne för att jag inte kan hålla händerna lugna om hon far i vädret :crazy:.

mandalaki

Man skall faktiskt spänna kedjan ganska hårt. Annars skadar bettet hästen. Det vrider sej i munnen. Att tro man är "snäll" bara för att man inte spänner kedjan är dumheter.

Lena

Här kan jag hålla med, kedjan på pelham skall vara hårdare spänd än på tex ett isländskt stångbett.
Om den inte spänns rätt vrids upphöjningen precis som du skriver, och hamnar på helt fel plats i munnen.

Jora, i stort håller jag också med att man ska spänna ganska hårt för att bettet inte ska vrida sig. Så gjorde jag med storhäst. Men mitt bett har nog väldigt korta skänklar, så efter lite försök med både det ena och det andra har jag märkt att det fungerar bra med en relativt lös kedja. Hästtandläkaren sa att man skulle spänna så att bettet aldrig kunde röra sig mer än 45 grader. Mitt kan nog inte röra sig mer än 30 grader, just för att skänklarna är korta. Tandläkaren föreslog även ett s k skumband som man sätter längre ner än kedjan, som förhindrar vridningen, men det har jag inte testat.

OlleAtlas

jag har fått flera svar som att man måste jobba mer med att få honom att lyssna, halvhalter, volter m.m
hör egentligen inte hit, då jag ville ha en familjehäst, alltså som kan ta att den som sitter på inte kan allt.
Om du tar och arbetar igenom hästen ordentligt, så kommer du att kunna tillverka en familjehäst av honom. De hästar som fungerar bäst för orutinerade ryttare är de som är bäst utbildade. Så tag du och sätt igång och utbilda hästen.

Att börja grejsa med bett, det startar bara en maktkamp som hästen tack vare sin större styrka alltid vinner. Om den inte skadas i munnen i stället, men då så "vann" ju inte ryttaren något i alla fall.

Ledarskapsträning och ridutbildning, är vad som behövs för att skapa den perfekta familjehästen. Min gammelvallack är perfekt som familjehäst, men inte kan man "rå på" honom med bettet inte. Utan han är så välutbildad att jag kan rida honom med bara en rem runt hans hals.

Ta bettet och sticka, det kan han i alla fall. Men han gör det bara med dem som han vet klarar av det. Och det spelar ingen roll hur stark man är.

Åh...jag har precis slutat rida med bett...och ska heller inte göra det nu på ett tag.min gubbe trivs mycket mycket bättre utan....Bettet tar ju plats där det inte finns någon,som ni vet, och han har alltid varit väldigt orolig i munnen.så nu rider jag enbart med nosgrimma och det fungerar alldeles utmärkt.Var på kurs nu i helgen där vi red tre/två i vrje grupp.Plötsligt tog ridläraren av hästarnas bett/huvudlag och sade åt oss att rida i nosgrimma.Flera av deltagarna vart helt utom sig!Herregud!Inte kan man rida utan bett!Vad ska man då hålla i sig i!?Sätet sade hon kort.Och tji fick de!Det gick alldels utmärkt att få stopp på hästarna och de gick som små klockor.
:bump: Man ska lita på sig själv och hästen..

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 047
Senast: dukie
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 062
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar