Har du köpt din pålle nyligen, för iså fall får du nog räkna med en viss acklimatiseringsperiod. För min donna tog det nog nästan 6 månader innan vi var något sånär kontenta med varann, och det var först därefter som det började gå att utföra något med pållan. Innan dess for vi som en turbojet genom bygden, och bromsträckorna var sällan kortare än 25-30 m.
Detta föranledde till en del dikussioner bland mina stallkompisar, bla kom förslag på det du anger nu samt även ett pessoa bett. Jag började på ett vanligt 2-delat muffat bett, gick över på det vi har idag ett tredelat Globusbett.
En gång har jag användt islandsstång, och det var på tävling i en töltfinal.
Jag kan referera vad min tränare tycker om pelham, han anser att hästen måste vara mycket lydig samt bära sig själv. Om hästen inte gör det, tar man kål på munnen inom en vecka. Din pålle verkar inte vilja släppa bettet, vilket gör att ett pelaham inte är lämplig i detta skede.
Backa och börja från början, markarbete med kommando och röst. Något man kan ta med sig, när man rider och använda samma kommandon. Lydnadsövningar från mark, sen uppsutten.
Det är som grundskolan ungefär, för att ta sig upp i årskurs 2 måste man kunna vissa saker. Att sen gå vidare till årskurs 3 kräver mer utbildning, osv. Förmodligen har din häst inte fått detta, och osäkerheten gör att denna reaktion ingalunda är ovanlig. Min gammelman hemma är säkerheten själv, vem som helst kan rida honom. Men när han blir osäker, ser han ut som ett monster bokstavligen och ingen med liten vana vill knappast rida honom då.