Islandshästbett

Ja, jag har en ÄNGEL :angel:, som gör allt för mej, men så fort något barn sätts upp i sadeln, då börjar hela hästen vibrera!! Beredd flyga i luften.

Ingen familjehäst alltså.....Även om hästen ser ut som en :angel: med världens mys-blick i ögonen....

Lena

Inte kul kanske, men hästen bryr sig inte ett dugg om vad vi människor avtalar utan är sig själv.

Hur fungerade det vid provridningen? Klarade de av hästen då?Hur fungerade den för dig? Hur länge har du haft hästen? Har du pratat med fd ägaren om problemet? Vad användes hästen till tidigare?.... Som jag förstår är problemet inte bettet utan hela situationen om du berättar lite mer så är det mycket lättare att ge tips.

Om du inte köpte hästen privat, brukar det annars finnas möjlighet få byta.

Lena

Är det här på riktigt? :crazy:
Att en häst säljs som familjehäst är väl ingen garanti för att alla kan rida, bara ett uttryck för att säljaren bedömt att den får bäst betalt med den etiketten på hästen. Det kan t ex betyda att gångarterna inte räcker för tävling.
:devil:

det var så att jag ville ha en häst som alla kunde rida, en snäll häst, som tål att man inte gör allt "som man ska" då bara jag i familjen är duktig ryttare.

han har ingen pass, men däremot utmärkt tölt. han är enkel att pyssla med, och så.

jag har köpt honom av en islandshästgård, där de valde ut tre hästar som skulle passa, med de var inget för mig tyckte jag.

jag provred honom två gånger innan köp, en gång själv + en gång med sällskap.

min syster fick sitta upp och rida lite.

mina föräldrar red ej.
han har gått pålektion och turridning tidigare och kom från island i april.

problemet är ju att jag har lite tufft att hålla honom ibland vid uteritt, och då vågar jag inte sätta upp någon mer orutinerad på honom.

jag har fått flera svar som att man måste jobba mer med att få honom att lyssna, halvhalter, volter m.m
hör egentligen inte hit, då jag ville ha en familjehäst, alltså som kan ta att den som sitter på inte kan allt.

sen att han nu inte lyssnar är ju inte så kul, men jag ska gå för tränare.

Tänk på att "bara" acklimatiseringen från Island kan ta lång tid, och ännu har hästen inte varit ett år i Sverige...

Dessutom finns också risken för missförstånd mellan köpare och säljare, både oavsiktligen och inte avsiktliga sådana. Att "alla kan rida hästen" är säkert sant, under vissa förutsättningar som t ex tur på led... För att vara säkra på att det stämmer bör nog alla prova innan köp.

En häst som kan ta det som ryttaren inte kan är nog ytterst sällsynt, och då *mycket* dyr. Och att hästen inte lyssnar, det kan också bero på att ni kanske inte har samma syn på ledarskapet?!

Försök att tänka kritiskt även ur hästens synpunkt; vad krävs för att han ska kunna utföra det du vill?

Ofta sitter inte allt i hästens träning eller utrustning, utan även i oss människor och våra kvalifikationer och kunskaper för uppgiften...

jag tror att en sak är att vi har helt olika syn på en "het"
häst.
vad jag har förstått, är ridningen på island mycket annorlunda än här.

Där ska det gå framåt, fort. det är iaf vad jag hört :confused:

sen tror jag att han har en testperod också, men ändå.
eller så håller man på att bli gammal och vill att allt ska gå lugnt till :D

Nja, där jag o min syster var på Island var det fina hästar, som t o m min syster kunde rida o hon har inte så lång erfarenhet.
Inga heta o inga slöisar. Men det är ju olika på olika platser!

Det bästa är väl att ge hästen tid o acklimatisera sej o "hitta hem". Det tar lite mer tid än vad som har gått, tror jag.

Lena

ja, han är en underbar häst så inte tänker jag göra mig va med honom! :love:

Har du köpt din pålle nyligen, för iså fall får du nog räkna med en viss acklimatiseringsperiod. För min donna tog det nog nästan 6 månader innan vi var något sånär kontenta med varann, och det var först därefter som det började gå att utföra något med pållan. Innan dess for vi som en turbojet genom bygden, och bromsträckorna var sällan kortare än 25-30 m.

Detta föranledde till en del dikussioner bland mina stallkompisar, bla kom förslag på det du anger nu samt även ett pessoa bett. Jag började på ett vanligt 2-delat muffat bett, gick över på det vi har idag ett tredelat Globusbett.
En gång har jag användt islandsstång, och det var på tävling i en töltfinal.

Jag kan referera vad min tränare tycker om pelham, han anser att hästen måste vara mycket lydig samt bära sig själv. Om hästen inte gör det, tar man kål på munnen inom en vecka. Din pålle verkar inte vilja släppa bettet, vilket gör att ett pelaham inte är lämplig i detta skede.

Backa och börja från början, markarbete med kommando och röst. Något man kan ta med sig, när man rider och använda samma kommandon. Lydnadsövningar från mark, sen uppsutten.

Det är som grundskolan ungefär, för att ta sig upp i årskurs 2 måste man kunna vissa saker. Att sen gå vidare till årskurs 3 kräver mer utbildning, osv. Förmodligen har din häst inte fått detta, och osäkerheten gör att denna reaktion ingalunda är ovanlig. Min gammelman hemma är säkerheten själv, vem som helst kan rida honom. Men när han blir osäker, ser han ut som ett monster bokstavligen och ingen med liten vana vill knappast rida honom då.

Hej

Jag är helt ny på Bukefalos så jag hoppas att jag gör rätt. Jag är lycklig ägare till min första islandshäst. Angående Pelham så växlar jag mellan ett Globus Pelham, svagt böjt med ganska korta skänklar och ett tredelat bett. Min häst föredrar helt klart Pelhamet, av dessa två. Jag spänner inte kedjan särskilt hårt och rider alltid med två tyglar. I affären när jag köpte bettet så rekommenderade de ett delta och en tygel, men då förstör man vitsen med ett Pelham, dvs att kunna använda det som ett tränsbett och ta till hävet ifall man vill att hästen ska söka sig mer framåt/nedåt. Jag använder INTE bettet för att få stopp eller för att min häst är stark, utan för ett Pelham ofta får hästen att slappna av i käken.
Ifall du väljer ett Pelham är det viktigt att du ser till att skänklarna som går uppåt inte är för smala för din hästs huvud.
Jag har även prövat ett isländskt tredelat stångbett med varken hästen eller jag gillade det. Av min dotters ridlärare fick jag tipset att spänna stångbettet kring vaden och känna vad som hände när man tog i tyglarna. AJ! Har testat att göra samma sak med Pelhamet och det var betydligt mjukare runt en redan öm vad.

/OlleAtlas

Jag har regeln 'Rid inte på ett bett du inte vet hur det fungerar och varför det fungerar som det gör'. Tycker jag är rätt bra :)

Som om det skulle vara något dåligt ;) :devil: Angående vissa ryttare jag sett skulle det nog inte vara ett dåligt alternativ!

Nä, det är absolut inte dåligt. Jag skulle själv vilja men jag vågar inte innan jag lärt mig att inte slå händerna i hakan när det krisar :o...

mandalaki

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 047
Senast: dukie
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 062
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar