Islandshästarnas klippning 2011

kvandi

Trådstartare
Då var det dags igen att börja lätta lite på pälsrockarna...

Hur klipper ni era hästar i höst/vinter och varför just den modellen?

Bilder för inspiration är givetvis viktigt ;)

Sv: Islandshästarnas klippning 2011

Såhär har jag klippt Gjöf de två höst/vintrarna jag har haft henne. Spårklippning kallas det va?

Förövrigt en bild från det första ridpasset "hemma" med Gjöf :D

I år funderar jag på att helklippa henne nu om några veckor, för då växer det ut vinterpäls, men den blir lite reducerad. Och att sedan spårklippa henne alternativt bara klippa på halsen, bogen och under magen. Låter det som en bra idé?

Ja just ja, klippning! Det är ju dags för det, Snorri har satt lite päls och blir rejält svettig. Lika bra att klippa i veckan!
Jag brukar halvklippa halsen och sen dra linjen snett ner under magen. Fixar bild när han är klippt!
Blir han väldigt svettig i vinter när han står på stall och rids mycket (tänkte att han skulle gå fullt f.o.m nyår och framåt, och få vila över jul) så helklipper jag, får se om jag gör pudelben, helklippta eller oklippta. Då ska han få fodrat halstäcke i julklapp :D

Mitt sto är med rejält svettig nu bara man skrittar, ser att hon har ordentligt med päls redan. Har funderat på att klippa faktiskt. Men vad är det bästa ??
Spårklippningen verkar bra.
Dessutom så har jag köpt ett regntäcke med fleece i ryggpartiet, tänkte att hon kan ha det över vintern. Så att hon är torr.

Jag klippte Spá igår. Hade tänkt klippa henne såhär:
faxisklippning.jpg

Men en klippmaskin med väldigt klen kapacitet kombinerat med att jag blev lite tveksam till om det kanske blir lite mycket med tanke på att hon kommer att gå på lösdrift från oktober gjorde att jag bangade och klippte mindre. Borde nog ha klippt henne tidigare om jag skulle ta så mycket känner jag. Misstänker att vi får en kall vinter här igen.

Just nu har hon hela halsen och bringan klippt, och jag funderar på att fixa till det så att det blir såhär:
km1.jpg

Nästa klippning blir antingen samma igen. Såhär:
gtolt1.jpg

Såhär:

matolt5.jpg

Eller såhär:
okadt.jpg

Lite beroende på när det blir, och hur långt hon kommit i pälssättandet. Jag vill ha minsta möjliga klippning, men samtidigt mesta möjliga effekt av den. Jag klipper för att hästen ska svettas mindre och torka snabbare efter ridningen.

Här finns en till tråd med bilder på olika klippningar.

jag kommer helklippa i år.

Helklippte min ena dam förra året, då hon blir svettig fort..
hon blev så mycket piggare å gladare när hon var helklipprt så ja kör på det igen =)

304420_10150800263915057_733515056_20518508_1397494523_n.jpg

311003_10150800267450057_733515056_20518538_777882600_n.jpg

Jag har inte klippt mina egna ännu, men några andra kusar har blivit frissade. Dock är det ju så att en klippning i nuläget inte förändrar så mycket för hästen svettas ändå och det pga pälssättningen är igång vilket tar på krafterna. Så jag avvkatar lite till, då en klippning inte kommer att göra någon skillnad.

Jag klipper främst bogar på våra hästar, de tränas inte så hårt varför det räcker ypperligt. Skulle hag hårdträna så spårklipper jag med stor sannolikhet, däremot helklipper jag aldrig en häst då jag fick se följderna av en sådan klippning så det vill vi inte. Sedan så finns det ju ingen orsak egentligen då man knappast rider hästen svettig över rygg och kors, och gör man det så kanske man borde se över sitt träningssätt.

Funderar på denna klippning som jag hade 2010 men utöka lite mer vid halsen.

Den e inte vacker men väldigt bra :D

Tidigare spårklippte jag hästarna två gånger/höst, första gången ungefär i månadsskiftet aug/sept, andra gången i okt/november-skiftet. Då har pälsen ännu efter andra klippningen hunnit växa ut en del innan värsta vintern o hästarna har mestadels kunnat gå utan täcken. (Utom vid riktigt busväder.)
Ungefär så här med klippning halva halsen + spår längs sidorna (fast på bilden har den klippta pälsen hunnit växa ut en hel del.)

Nu har jag de två senaste höstarna gjort ungefär lika, men första klippningen har jag gjort mer enligt "filtmodell", dvs klippt hela halsen o också magen. Känner att det varit större nytta av klippningen då under de varma höstar vi haft. Har tyvärr ingen bra bild på det :grin:
Andra klippningen har jag sedan lämnat magen + övre delen av halsen oklippt.

Jättefina hästar !! Ska hitta nån som kan klippa min med så hon slipper ha så mycket päls, tar ju evigheter att torka i vinter.

Önskar oxå jag vore så modig så jag vågade helklippa, det är :love: med isländska pudlar

kl

Men jag kör lösdriftsanpassat och lite "safe". Förr om åren har jag alltid kört spårklippning men tänkte iår börja pröva att bara halvklippa och alltså skippa bakbenen o därmed oxå snyggt kunna lämna pälsen runt juver/skap... spårklippning och lämna den pälsen ser askul ut men inte snyggt ;)

Idag åkte saxen fram, Kveikja var svettig i hagen, 17grader o mulet o hon hade bara stått still hela morgonen...

Kveikja är inte igångsatt utan går med föl, hon blev såhär fin:
wpid-imag2328.jpg

Andi är under igångsättning efter en spatthältaperiod o han blev halvklippt:
wpid-imag2330.jpg

Snöggur har jag kvar att klippa, tror han blir spårklippt faktiskt, han brukar svettas mkt vid bakbenen och han är ju i full kondis. Men halvklippning känns så smart... Får se vad det blir den dan jag står där med saxen...

Min donna, fullt igång är klippt ungfär som din Kvejka, lite mer men samma princip. Hon är fullt igång men ännu så länge verkar den lilla klippningen räcka för att hålla en hyffsat torr. Senare mär det bli mer päls så skulle jag tro att klippningen utökas till hela bogen +halsen. Magen får hon behålla pälsen på eftersom hon går på lösdrift och gärna ligger i snön.

Nu klipper inte jag någon av mina i år (ena är halt och ska snart tas bort, andra är bara ett år gammal), men för att bidra med inspirationsbilder kan jag visa hur vi klippte de flesta hästar förra i året, i det stallet jag jobbade då.

Halvklippning kallas det väl, hela halsen, bogen samt under magen är klippt. Funkar även på de som går på lösdrift om man klipper tidigt, för då hinner det växa ut en del päls innan det blir riktigt kallt, men det underlättar ändå med svettandet. :)

32712182.jpg

Ja han e verkligen en lurvis :D Helklipper han efter nyår innan fällningen kommer igång annars blir sommaren för tung å varm för han :( Utan helklippning så har han inte fällt all vinterpäl förrän i juli & aug :(

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 375
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Squie
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 736
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar