Islandshästar och trav!

I

Icelandichorses

Hur får man igentligen en islandshäst att gå i bra trav. Har hört att man ska ställa sig lite upp och länga tyglarna, är det så :confused:
För mig har detta inte fungerat något vidare så jag undrar om det finns något annat sätt? :confused:

Och så en fråga till angående trav, rider man lätt på en islandshäst som travar också?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Islandshästar och trav!

Att ställa sig upp och länga tyglarna kan man väl säga är lite överdrivna hjälper, Jag brukar på min pålle lätte liiite i sätet och ge en liten eftergift. Men man kan göra rätt olika beronde på hur hästen är tränad. En del slappnar i stort sätt bara av i låren... ;)

Angående lättridning gör du som du vill, men om en häst är svårtravad kan det ju underlätta att rida lätt tycker jag. (likaså på unghästar)

Det är (i traven som i andra gångarter) oerhört viktigt med ryttarens balans och följsamhet. För vissa hästar med svårt att fatta trava kan det underlättas av att ryttaren har en lättare sits - men UTAN att "lägga ner" hästen på framdelen.

Hur man fattar en gångart är ofta en utbildningsfråga; både ur häst- och ryttarperspektiv. Det gäller ju att hästen under inridning och träning får så pass skilda och tydliga hjälper så att den lätt förstår vad vi ber om, för annars sitter faktiskt bristen hos oss själva.

Att rida lätt kräver också bra kroppskontroll för lite av idén tycker jag är att "ta med" inner bak till bättre undertramp och samling - vilket då även fodrar bra timing.

Jag brukar stå upp och ge helt lösa tyglar så att hästen kan länga sig och själv hitta balansen så att den kan hålla traven.

Annars brukar jag testa trav över bommar eller på smala skogsstigar där hästen verkligen måste "tänka" trav. Då kommer traven fram garanterat (om det är en skolad häst vill säga, det kan ju bli annorlunda med en häst som är under inridning).

Min har stark och bra trav, det räcker att trycka på manken så går hon över i trav. Fast vissa dagar vill hon inte alls trava utan bara galoppera, andra dagar är det bara tölt som gäller och sen kan hon bara vilja passa, det är sällan skritt duger för henne, speciellt nu när hon fått lite bättre kondis... Lite rubbad dam, men underbar ändå :love:

Jag tränar mycket trav med henne nu eftersom det är en bättre gångart (enligt mig) att köra länge i. Just nu är det mycket konditionsträning samt fettförbränning på lille tjockisen. Hon arbetas i trav på volt som vilken annan häst som helst och i högervarv går det oftast rätt bra, lite stelare och behöver mer mjukgörande i vänstervarv.

Men vi tar det som det kommer.

Icelandichorses skrev:
Hur får man igentligen en islandshäst att gå i bra trav. Har hört att man ska ställa sig lite upp och länga tyglarna, är det så :confused:
För mig har detta inte fungerat något vidare så jag undrar om det finns något annat sätt? :confused:

Och så en fråga till angående trav, rider man lätt på en islandshäst som travar också?

Tacksam för svar :bow:

För att få fram traven tycker jag ockå att det är bra att öva på ojämnt underlag, tex i skogen eller över bommar.
I början red jag lätt för att underlätta för hästen att få in takten ordentligt.
Det gäller att tänka takten i sitt huvud och vara övertydlig vad gäller takt.
Jag tycker det underlättar att låta hästen gå riktigt lång och låg med mycket lätt tygelkontakt i början, och skjuta på med sätet. Inte luta sig framåt, utan förbli i lodrät sits. Andas tungt och lugnt.
Prata eller sjung gärna, då måste man andas..
På så sätt låta hästen hitta sin balans.

Jag kopplar ihop den önskade gångarten med röstkommando, och så fort den kommer det allra minsta, berömmer jag jättemycket med rösten och stannar o ger godis på direkten.
Det är viktigt att röstberömmet kommer exakt i samma stund hästen gör rätt, så den vet vad den ska göra.
Blir det fel, ignorerar jag det, och säger ingenting.

Så har jag gjort med alla gångarterna, och det underlättar mycket i ridningen, och det är inte klokt vad hästen är beredd att göra för att få beröm och godis! ;)

Till sist avslutar jag alltid med något lätt, som hästen redan kan, så den får självförtroende och tycker det är roligt! Och beröm där med, såklart!

Finns säkert många fler sätt, men såhär gjorde jag.

Det är ju också olika för olika hästar.
Men visst kan man rida lätt.
Men stå är inte heller fel, eller att sitta ner.
Men det beror på hästen.
Vissa har ju starkare trav

Ibörjan när jag skulle få min häst att gå i trav så var jag tvungen att göra som du skrev, stå upp och länga ut tyglarna samt sänka händerna, annars gick han bara i tölt. Men nu har jag succensivt minskat på de övertydliga signalerna så nu vet han att han ska trava bara man sänker händerna, lättar lite på sätet och smackar lite.

min tränare säger att hästen måste ge eftergift i nacken i skritten. min häst har svårt att gå på tygler i traven men ger hon eftergift i skritten blir det lättare i traven sen.

prata med en tränare som kan hjälpa dig...det är svårt att förklara via nätet så här;)

//loddie den kunnige:banana:

Det där är ju en fråga som är så beroende på hur välriden hästen är. ÄR den väldriden, ska du kunna ge travhjälper genom att bara driva jukt framåt och självklart, mjukna i handen - presis som du gör på en ponny.

Har den balans problem och ryttaren ej ridit igenom dessa problem, så tar den ju lättare trav genom att du lättar från sätet - även om detta är ngt du absolut inte eftersträvar i din ridning.. Självklart rider man lätt om man känner för det :smirk:

På de flesta hästar jag har ridit har jag bara behövt länga tyglarna (inte ställt mig upp) då har de börjat trava. Det har varit lättare att få dem i trav än i tölt!

Min häst har väldigt lätt för traven, men under en 4-gång's final i höstats så vägrade han att trava! Men det konstiga var att tölten som vi visat innan hade varit en aning travtaktig. Att jag sen in te fick honom i trav tror jag var av nervositet. Både han och jag var spänd, eftersom han inte tävlat många gånger och när han inte travade spände jag mej. Och då vart det bara pannkaka av allting ;). Men på ärevaravet travade han hur fint som helst, jäkla häst :D, hehe.

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
749
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 537
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka