Sv: Islandshästar och trav!
Icelandichorses skrev:
Hur får man igentligen en islandshäst att gå i bra trav. Har hört att man ska ställa sig lite upp och länga tyglarna, är det så
För mig har detta inte fungerat något vidare så jag undrar om det finns något annat sätt?
Och så en fråga till angående trav, rider man lätt på en islandshäst som travar också?
Tacksam för svar
För att få fram traven tycker jag ockå att det är bra att öva på ojämnt underlag, tex i skogen eller över bommar.
I början red jag lätt för att underlätta för hästen att få in takten ordentligt.
Det gäller att tänka takten i sitt huvud och vara övertydlig vad gäller takt.
Jag tycker det underlättar att låta hästen gå riktigt lång och låg med mycket lätt tygelkontakt i början, och skjuta på med sätet. Inte luta sig framåt, utan förbli i lodrät sits. Andas tungt och lugnt.
Prata eller sjung gärna, då måste man andas..
På så sätt låta hästen hitta sin balans.
Jag kopplar ihop den önskade gångarten med röstkommando, och så fort den kommer det allra minsta, berömmer jag jättemycket med rösten och stannar o ger godis på direkten.
Det är viktigt att röstberömmet kommer exakt i samma stund hästen gör rätt, så den vet vad den ska göra.
Blir det fel, ignorerar jag det, och säger ingenting.
Så har jag gjort med alla gångarterna, och det underlättar mycket i ridningen, och det är inte klokt vad hästen är beredd att göra för att få beröm och godis!
Till sist avslutar jag alltid med något lätt, som hästen redan kan, så den får självförtroende och tycker det är roligt! Och beröm där med, såklart!
Finns säkert många fler sätt, men såhär gjorde jag.