Islandshästar & Krafftfoder

T

tiger89

Jag är lite intresserad av att veta vad ni ger för krafftfoder till era Islänningar och varför.

I första hand de som tränas lite hårdare.

:)

Sv: Islandshästar & Krafftfoder

vi har gjort analys på höet. det innehåller inte tillräckligt med protein i förhållande till energi..
har gjort foderstatsberäkning och lagt till 2 dl kraft protein .
det var det bästa alternativet för att inte få för mycket energi.

för att komma upp i bra proteinmängd så skulle vi ge mycket mer hö och då hade kusen fått alldeles för mycket energi i förhållande till hur mycket han rids. så det funkar inte med bara hö.
han är jättefin nu.
i höstas hade han proteinbrist. en kombination av höstgräs med lite protein och hö som inte har så högt värde.
stor buk och tunn över ryggen är ett tecken på proteinbrist

Jag utgår alltid från grovfoderanalysen och försöker ge minimalt med kraftfoder. I år kommer hon att få 0,3 kg (ca 3 dl) Krafft Protein (som jag gillar när man behöver få upp kvoten SRP/MJ) och 0,3 kg (ca 6 dl) havre. Plus mineral och e-vitaminer.

Jag föredrar att ge havre eller lucern som kraftfoder, tycker det är bra fodersorter som stämmer för våra hästar. OM och hur mycket det blir, syns på grovfoderanalysen.

Eftersom islandshästen är en så bra grovfoderomvandlare, föredrar jag att bara ge hö så långt det är möjligt. Det finns ju nyare studier som visar att just bra grovfoder tycks ge bättre uthållighet också (sök på hippocampus, har slarvat bort länken).

Utöver hö föredrar Dodson och Horrells kraftfoder. Jag ger min pasture mix (ca 0,5 kg per dag) + vitaminer, b-vitamin och msm.
Dodson har även börjat med ett nytt islandsfoder (islandic nånting)med mer vitaminer/mineraler för att täcka islandshäst-behovet. Det
är för hästar i ganska hård träning. Jag har inte provat det, jag tycker pasture mixen är kanon men kanske att jag provar det andra en dag :cool:

Har kollat D&H men jag har inte lyckats få fram nån bra innehållsförteckning (dessutom kör dom med egna förkortningar på vissa saker, utan förklaring), och med tanke på kilopriset måste det vara ett *perfekt* komplement om jag skulle vara frestad att testa.

Men det fodret är precis som alla andra, man får kolla om de stämmer in med grovfodret. Många förleds av uttrycket vid en giva av xx kg får hästen sitt dagliga behov tillgodosett, och detta skriver man glatt på fodersäckarna utan hänsyn till de grovfoder den tilltänkta hästen äter av. Vad kan det ge för resultat, jag kan ge ett exempel.

Tidigare giva för en islandshäst, 5 kg hösilage, 0,8 kg av ett färdigfoder samt 1 kg havre och diverse mineraler etc. Denna giva gav hästen 74 Mj samt ca 295 smrp. Calciumintaget täcktes inte, och fosforintaget var på tog för stort. Hästen började lägga på sig en onödig stoppning som inte var önskvärd. Han fick dessutom för lite grovfoder.

Nu 6 kg hösilage, 1 kg luzern, samt 0,5 kg av färdigfoder, mineraler samt selen och E-vitamin. Det ger 58 Mj, 410 smrp samt att kvoten Ca/p är helt ok.

Det handlar alltså inte om att man ser till så hästen får mat, det handlar om att man ser till vad hästen får för mat. Kvalitén samt balansen är oerhört viktig, detta är oerhört svårt för en del människor att förstå.

OBS, detta var inte riktat till dig utan som en allmänn uppfattning om tråden och situationen.

Man fodrar en Islandshäst precis som vilken annan häst som helst.
Det är bara att räkna på kilo häst och arbetet.
Sedan så kompletterar man sitt hö med det som behövs utefter höets näringsinnehåll.

Jag har tränat Islandshäst hårt på en foderstat bestående av ett hö och ett annat hö.
Då så hade jag bra hö.
Och jag har proppat vilande hästar fulla med Edel Avel och lusern, då så hade jag ett dåligt hö.

Bra förklaring - men mitt huvudargument MOT D&H är just att det varit så svårt att veta exakt vad det innehåller för att kunna ta ställning enligt resten av ditt inlägg ;)

just nu står min häst på vintervila och får inget kraftfoder. men när han tränades i somras/våras så käkade han 3 dl 50/50, 0,5 dl betfor (blöt), mineraler och vitaminer. i vintras när han reds som hårdast käkade han 3 dl havre, 1 dl krafft protein, 4 dl betfor (torr), mineraler och vitaminer. under vintern var hösilaget proteinfattigt.

kommer inte ihåg hövärderna men dom va normala förutom att i vintras va de proteinfattigt. då åt han 8 kg/dag. ungefär precis vad han orkade peta i sig.

Nu käkar han hö, vet inte värdena på det trots flera månader av tjat på att få analysen. han har i stort sett fri tillgång.

har inte läst dom andra svaren. men man ger så mycket hö som möjligt ock kompleterar med kraftfoder om hövärdena inte är tillräckliga.

Nu tränar vi inte hårt, utan är i igångsättning efter vila, men enligt beräkningarna ska han kunna fortsätta på samma kost även då vi är uppe i normal "fritidsridning". Men ser det ut att behövas får jag så klart komplettera med mer. Efter höanalysen - har inte värdena framför mig - räknade jag ut att fri tillgång till hösilage i hagen 12 timmar om dagen + 2 kg torrhö till natten, behövde kompletteras med upp till 0,5 kg lucern för att få rätt kvot protein/energi. Till detta ger jag 0,5 dl miner blå, som enl. beräkningarna.
Det fungerar utmärkt än så länge, (ca 4,5 mån), trots att det är svårt/omöjligt att veta exakt hur mkt hösilage han äter under dagarna. Men antagligen har vi träffat rätt med mängden lucern som han får till.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka