Islandshäst

S

SSara

Jag har nu varit och ridit hos min vännina på hennes islandshästar och har blivit helt frälst i de underbara djuren. :love:
Nu undrar jag om man måste på islandshäst ridskola för att lära sig att rida de speciela gångarterna eller kan man bli självlärd?

// Maria

Sv: Islandshäst

Det skulle nog vara en fördel iaf att veta lite om gångarter och så. Sen beror det väl lite på hur du har tänkt att rida också..

jag gick inte på ridskola men jag tog lektioner privat. det är alltid bra om någon kan hjälpa dig för tölt är ju inte alltid det lättaste som finns utan det kan lätt uppstå problem som man kanske inte har riktig koll på om man är ny, så att säga.

Det är så att jag har ganska långt till närmaste ridskola så att åka ditt 1 ggr i veckan skulle bli aldeles för mycket, kanske någon gång då och då skulle fungera..

Sen ett tips, det har hjälp mig mycke, är att få gå på en helgkurs, att du möjligen får låna en kompis/ridskolan häst och en helg, man lär sig SÅ mycke :rofl:

Ingen av de islandshäst ägare eller ryttare jag känner inklusive mig själv har gått på islandshäst ridskola.
Om din väninnan har islandshästar å är duktig så kanske du skulle kunna frpga henne om hon har lust att ge lektioner till dig.Eller om du kan låna islandshäst å gå kurser.
Jag tror de flsta har gått kurser istället för ridskola.Det underlätar dock om man ridit vanlig häst innan så man har ngt att gå på.

Jo, vanlig häst har jag ju ridit sen jag var 4 och jag är ju närmare 44 nu, så det är ju några år.
Tack för alla svaren! :bow: :bow:
// Maria

SSara skrev:
Jag har nu varit och ridit hos min vännina på hennes islandshästar och har blivit helt frälst i de underbara djuren. :love:
Nu undrar jag om man måste på islandshäst ridskola för att lära sig att rida de speciela gångarterna eller kan man bli självlärd?

// Maria

jag började med islandshästar för 7år sedan och har under den tiden praktiserat på olika gårdar i sverige och ridit privat islandshästar och på islandshästridskola.
nu i januari köpt jag min första islandshäst. min första egna häst och jag har inte känt mig redo en dag innan gör det knappt än=) men så känner säkert alla i början.
jag kan tillägga att jag tar studenten snart efter 3år på hästinrikning på ett naturbruk.
jag har även varit och jobbat på island i 7veckor. :banana:

så skaffa dig så mkt info som möjligt och rid massa jag tycker du kan åka till din vännina fler gånger och kanske vara medryttare hos henne och hon kan kanse lära dig mer.
läs massa böcker.
har du vanlig häst redan eller? för då e ju all skötsel och det samma så då blir ju inte det så svårt.

lycka till

Jag har haft häst i många år men ingen just nu. Min dotter har 2 ponnys, så de är man ju vana att hjälpa henne rida och sköta om (inte för att hon behöver det men jag klarar mig inte mer en 1 vecka utan hästar så jag lånar hennes :devil: ) några dagar i veckan.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 727
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka