musicmakesit
Trådstartare
Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i ungefär 4 år (första året enbart ridskola och sen de sista tre åren som medryttare) och är jättesugen på egen häst i framtiden. Jag är dock en väldigt försiktig och i perioder ganska rädd ryttare, dels sitter det kvar efter olyckan och så är jag nog en försiktig person i mig själv liksom. Så vill ha en väldigt trygg häst, både i hantering och ridning. Såklart är det djur och allt kan hända, men söker liksom efter hästversion av en golden retriever om ni förstår vad jag menar Vill även att det ska vara ponny-storlek, då jag blir osäker med "höga" hästar. Maxhöjd på 150 typ (är en väldigt liten person så det har inte varit några problem att rida C- och D-ponnys.)
En bekant föreslog islandshäst, men eftersom jag aldrig ridit islandhäst mer än på en turridning som barn så funderar jag på om någon här har något bra svar på om det hade varit en ras som passar? Eller om någon har tips på en annan ras som passar för en lite försiktig ryttare. Och jag förstår ju att det till STOR del handlar om individ till individ så menar inte att generalisera, utan mer att få lite tips på vad jag kan söka efter. Eftersom min bekanta då nämnde just islandshäst som en ras som borde passa så började jag fundera på vilka andra raser det skulle kunna vara som "oftast" är stabila och lugna av naturen.
En bekant föreslog islandshäst, men eftersom jag aldrig ridit islandhäst mer än på en turridning som barn så funderar jag på om någon här har något bra svar på om det hade varit en ras som passar? Eller om någon har tips på en annan ras som passar för en lite försiktig ryttare. Och jag förstår ju att det till STOR del handlar om individ till individ så menar inte att generalisera, utan mer att få lite tips på vad jag kan söka efter. Eftersom min bekanta då nämnde just islandshäst som en ras som borde passa så började jag fundera på vilka andra raser det skulle kunna vara som "oftast" är stabila och lugna av naturen.