Islandshäst som fäller nu..

U

Ultrabeat

Hej!
En av mina hästar (kom från island i sommras) har redan börjat fälla sin vinterpäls, och mycket är det, den har inte så mycke vinterpäls,rädd att den ska bli hårlös :crazy: nämen är detta vanligt bland islänningar som kommit från island, för min andra gör inte det som är svenskfödd, är hur lurvig som helst,visserligen fäller han sent. Men har aldrig stött på någon häst som fäller innan nyår!
hade tänkt att klippa honom nu med, men det går väll inte när han fäller igen?
Beror det kanske på det varma klimatet vi haft i vinter? Någon mer som har häst som fäller?

//ultrabeat

Sv: Islandshäst som fäller nu..

Det kanske inte behöver vara en vanlig fällning utan kanske att stallet är varmare än den är van vid tex?

Det är inte ovanligt att importer kommer i otakt med fällning och sättning av pälsen, utan att måla :devil: på väggen men vissa hästar kan ta ett par år på sig innan de kommer i takt igen.

Dessutom skulle jag vilja påstå detta, för den som inte tror att hästen börjar pälssättningen så tidigt är väl detta ett lysande exempel på att så är fallet. Jag upplever själv att hästarna på Island släpper sin päls långt före sina svenska gelikar, när jag har varit där runt mars-april så är de flesta hästar nästan färdiga med sin fällning. :crazy:

Det finns ju inte så mycket man kan göra åt det när det är "åt det hållet" (vad jag vet?) Men min erfarenhet är att det brukar "rätta till sig" förr eller senare...

Tack för era svar!
Det är ett kallstall, men blir nog ändå lite varmt. Ja det har jag också märkt att islandsfödda hästar fäller tidigare än svenskfödda. Skönt visserligen, men denna totton fäller inte måttligt, bara ett drag med piggborste så är hela den full med långa hår!

Hade tänkt att klippa honom nu innan nyår, har inte hunnit med det, men det kanske inte är någon bra idé när han fäller? Eller så får jag vänta, men då kanske chansen finns att sommarpälsen börjat växa mer.. :confused:

//ultrabeat

Tycker det inte är nåt konstigt att din häst börjar fäll nu! Hälften av mina hästar brukar börja fälla i december och så har dom alltid gjort! De brukar ha mycket päls fram på våren ändå trots den tidiga fällningen!

Jag såg att min gammel man har börjat fällt nu, men o samtidigt så har det varit varmare än vanligt nu under en period iaf där jag bor.

Min brukar börja fälla tidigt nästan i februari.

Ultrabeat skrev:
Tack för era svar!
Det är ett kallstall, men blir nog ändå lite varmt. Ja det har jag också märkt att islandsfödda hästar fäller tidigare än svenskfödda. Skönt visserligen, men denna totton fäller inte måttligt, bara ett drag med piggborste så är hela den full med långa hår!

Hade tänkt att klippa honom nu innan nyår, har inte hunnit med det, men det kanske inte är någon bra idé när han fäller? Eller så får jag vänta, men då kanske chansen finns att sommarpälsen börjat växa mer.. :confused:

//ultrabeat

Jag hade inte klippt, men jag är ju inte för att klippa, men om du skall göra det så är det bättre att göra det nu och absolut inte efter nyår. Jag fick lära mig den regeln i alla fall att man skadar sommarpälsen om man klipper efter nyår och jag har sett en islandshästbsom det på hela sommaren syntes att den blivit klippt i januari... Men det är kanske ideellt?! :confused:

Anette, som aldrig klippt en häst i hela sitt liv men sett och lyssnat på andra...

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag har haft häst i många år och har ridit in en del olika individer av olika raser. Har nu en islandsvalack född -07, som jag...
Svar
16
· Visningar
5 369
Senast: keilir
·
Hästvård Om tråden ligger fel, får moderator gärna flytta den rätt...:laugh: Har lite funderingar över klippning av mina hästar. Klippte...
Svar
4
· Visningar
942
Senast: Domino_s
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 291
Senast: incognito
·
J
Hästvård Hej! Min fjordis har fått för sig att det är dags att rusta sig för vintern och börjar få tjockare päls. Han har fällt under några...
Svar
9
· Visningar
1 102
Senast: fälttävlansnörd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30