Islandshäst=Ranghög??

R

reykurboy

Min pålle Reykur har gått tillsammans med diverse olika hästar och det är alltid han som bestämmer. Spelar ingen roll om det är unga/gamla, ston/valack eller stora/små... Han behöver oftast aldrig bråka sig till det utan det räcker med att han fäller bak öronen el backar lite emot dem.

Har hört flera med ranghöga islandshästar, så nu undrar jag om de generellt har ett sånt beteende eller om det är helt upp till individen??
Någon som kan svara på detta??

Sv: Islandshäst=Ranghög??

Nej, det är ju väldigt olika. Min första is-häst var ranghög. Hästarna jag haft sedan har varit mittemellan. Så beror det ju på hur de är uppväxta o så vidare...Har hästen ett bra flockspråk med sig från sin uppväxt blir det sällan problem i andra flockar. De ser vem hästen är o viker för det.

Jag minns från min början med islandshästar, på kurser o andra tillställningar släppte man helt enkelt ihop valacker i en hage, ston i en en annan o så var det bra. Vid höstkurser släppte man ihop allihopa, både valacker o ston i en större hage. Aldrig hände det något - bråk el dylikt!

Bra flockuppväxt betyder nog mycket. Varför vissa blir ranghöga kan jag inte svara på. Men det "ärvs" ju, har fölet t ex en ranghög mor blir det samma med avkomman. TROR JAG!!

Ok, tack för svaret! :)
Då var det bara något jag fått för mig att de flesta isisar är ranghöga...''

Nån mer som vill berätta om rangordningen om ni har erar islandspållar med andra hästar???

Min var nästan alltid ranglåg, men han försvarade alltid ledarstoet när det kom nya i hagen. När han såg att det var OK så återgick han till sin undandragna tillvaro, dvs längst ut i flocken. Jag utgick ifrån att han var låg för han gick alltid undan vid fodringarna.

Jag har en extremt ranghög islandshäst (18 år) som inte hittills har mött sin överman eller överkvinna, oavsett ras.
Sent kastrerad, lite hingstbeteende.
En enda gång träffade han en annan islandshäst med liknande beteende som han själv. De värderade varann länge, och valde sedan båda två att inte göra upp. De gick så en hel sommar utan att utmana varandra.
Han har gått med ganska många olika hästar av olika raser, och styr flocken genom att vicka lite med ett öra, slänga lite bakåt med huvudet, eller i värsta fall backa mot den andre.
Han slåss aldrig om han inte själv blir attackerad. Men blir han det ger han sig aldrig, och då får man vara på sin vakt, för det kan hålla på i veckor, om det vill sig illa, om den andre inte heller vill ge upp.
Någon gång har vi fått sära på honom och en annan häst, annars hade de tagit kål på varandra.
Han är värdefull att ha som "tonårspappa", då han med stort tålamod, mild men bestämd uppfostrar de yngre flockmedlemmarna.
Han blir uttråkad när han inte har några att "ta hand om".
Stilig herre med utstrålning. ;)

Det lät som om du beskrev Reykur! :) En gång har han och en en annan häst liksom delat på ledarskapet... Maxen (den andra hästen) fannsig i att Reykur bestämde över maten, medans Reykur tyckte det var ok att bli "vallad" av Maxen! Var lite roligt att se faktiskt! :D

Vi har haft flera ranghöga islänningar genom åren. Men ja minns speciellt en som var så fruktansvärt morsk och han hade aldrig mött sin överman heller. Då tog vi lilla (han va ca 135) herr kung och släppte ihop han med pappas gammelhingst-flock. De är stora och rejäla nordsvenskar som inte ids göra för mycket.

Gissa om Herr Kung blev nedplockad på jorden efter det? :angel:
Han fick gå med de stora killarna i 2 veckor och med svansen mellan benen, bokstavlit talat, så kom han tillbaks till sin gamla flock. Tufsad och tuktad men fasiken så mycke trevligare!

Hädanefter gör vi om samma sak ifall vi har någon som har vuxit sig för stor i flocken ;)
Ja och här är de väl dax att påpeka innan pekpinnarna kommer att NEJ vi går inte in och styr i flocken utan det är en åtgärd först när de blir ett problem

Yrpa kom till nytt stall förra tisdagen, hon gick tillsammans med ett sto tills fredagen och släpptes sedan ihop med två fullblodsston och Lady som hon gått med innan.

Den första dagen var hon undanskuffad och sedan har hon sakta med säkert klättrat uppåt, hon är väl under Lady i rang men har puttat bort "ledarstoet" i alla fall, Yrpa går en rätt smart väg mot toppen så att säga.

Hon spelar med, flummar mest runt och när du som minst anar det så slår hon till och stiger i rang. Så jag tror att islandshästar är ranghöga, men inte pga deras styrka utan pga deras flockkänsla och att dom är så otroligt smarta.

Kan tilllägga att Yrpa inte går tillsammans med någon islandshäst utan går på lösdrift med två dräktiga fullblodsston och en Irländsk import.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 945
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 754
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 014
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar