islandshäst räcker de me hö/gräs

cowgirl81

Trådstartare
å vitaminer, han som äger hästen säger att de ä fullt tillräkligt, han ä under inridning, vill ha att han ska ha typ kraftfoder oxå, elle har ja fel, ja skulle inte orka arbeta me enbart smörgås, om en säger så.. vill gärna ha lite tips,
 
Sv: islandshäst räcker de me hö/gräs

volvo740tjej skrev:
å vitaminer, han som äger hästen säger att de ä fullt tillräkligt, han ä under inridning, vill ha att han ska ha typ kraftfoder oxå, elle har ja fel, ja skulle inte orka arbeta me enbart smörgås, om en säger så.. vill gärna ha lite tips,
Det beror på vilket näringsinnehåll det är i gräset och höet. Normalt sett klarar sig garanterat en islänning under inridning på enbart bete. Min erfarenhet är att islänningar som går ute dygnet runt på bete blir feta även om de rids och motioneras rätt mycket.

Jag skulle inte vilja kalla gräs och hö för "smörgås". Snarare är väl gräs och hö det grundläggande i hästens foderstat. Det är det som är "pastan och köttfärssåsen". ;) Det som ska vara "smörgås" är snarare kraftfodret.
En islandshäst som får ett hö med proteinvärden kring 45 gr SRP/kg eller högre klarar sig i regel på enbart hö under vintern.
 
Sv: islandshäst räcker de me hö/gräs

Jag tycker man bör skilja på dietisk energi och rörelse-energi. Visst behövs det förstnämnda för att åstadkomma det sistnämnda, men brist på energi brukar ofta inte vara det första problemet med en utfodring som inte stämmer.

Börja med att kolla ditt kommande hö och vad det innehåller, sen kan du bestämma om och vad du kompletterar med. Även felaktigt utfodrade hästar kan ändra beteende och bli slöa, extra pigga eller så.
 
Sv: islandshäst räcker de me hö/gräs

Håller med Björk...

Tänk alltid så att det första och viktigaste för hästen är stråfoder, alltså hö och gräs... Hästar har väldigt långa tarmar vilket medför att dem behöver äta lite hela tiden... Ett bra grovfoder är grunden till allt. Man kan ha som regel att (förutsatt att hästen är frisk och kry) ett bra grovfoder bör ge hästen det den behöver... Kraft ger man alltid utöver grovfodret. Att hästen är slö betyder inte automatiskt att man ska trycka i dem krafft. Hur ser han ut i hullet? är han normalviktig? Feta hästar är ofta slöare...
 
Sv: islandshäst räcker de me hö/gräs

ja får hem honom imorrn , men han som ägde hästen sa att de räkte, om ja ska börja å rida honom en timme om dan, å ja känner att han inte orkar, ska ja kompletera me krafftfoder då. han går ute dygnet runt året runt, me vindskydd vitaminer å mineraler, ok saltsten stor modell, rädd ja gör fel, första egna hästen
 
Sv: islandshäst räcker de me hö/gräs

Börja du med bete/hö (finns isf analys på höet?) och ge bara kraftfoder om h*n börjar falla ur.

I allmänhet klarar sig hästar mycket bättre än vad vi tror utan kraftfoder även fast de rids, under förutsättningar att de har gott om bete eller ett grovfoder med bra värden. Samma foderstat som hästen står på under vila/hagvistelse fungerar oftast bra även fast de rids "normalt".
Inte förrän man börjar träna på motsvarande kanske Msv-nivå och uppåt (i hopp & dressyr), eller tränar för fälttävlan eller distans behövs träningstillägg. Och inte ens då tränar hästen hårt, det är nästan bara travare, galoppörer och de riktiga elithästarna som kan anses träna "hårt".

En häst under inridning bör ju knappast träna så ansträngande, så du behöver nog inte vara orolig för att h*n inte ska orka.:)
Titta istället på hullet, är hästen i lagom hull behövs inte kraftfoder!
 
Sv: islandshäst räcker de me hö/gräs

Är han under inridning (sker ju normalt på islänningar runt fyra år vad jag har förstått) tycker jag inte du ska rida mer än varannan dag MAX... För att dels, ge det en chans att sjunka in, och dels inte slita ut honom, antar att du vill ha hästen frisk och hel länge. Tänk på att islandshästar utvecklas långsamt... Liksom många ponnyraser. Det är vansinnigt att rida en timme varje dag på vilken unghäst som helst (ENLIGT MIG!!). Rid varannan dag, och rid lugnt, du ska ju inte ha några direkta krav i början... Visst kan du ta en galopp och rejsa lite, men inte hela tiden.. och då tvivlar jag på att h*n behöver krafft.
 
Sv: islandshäst räcker de me hö/gräs

Såg att du skrivit typ samma nu;)
 
Sv: islandshäst räcker de me hö/gräs

hehe idag ska vi gå en sväng, lära honom halt å så, lite olika komandon se hur han reagerar på trafik, men han blir orolig när han lämnar flocken, har ju två tjejer, han va ensam förut,
 
Sv: islandshäst räcker de me hö/gräs

Hej. jag har inte läst svaren du fått.
Om det räcker med bara hö beror helt på vad höt innehåller. är höt analyserat? du kan räkna foderstat på hippocampus. Så får du reda på om hästen får i sig tillräckligt
 
Sv: islandshäst räcker de me hö/gräs

just nu äter den bara gräset i hagen men de ä väldigt saftigt, plus att han får vitaminer, morätter å sånt,
 
Sv: islandshäst räcker de me hö/gräs

Islänningar är först och främst grovfoderätare/omvandlare, så om hästen kräver någon form av kraftfodertillskott får du helt enkelt se hur pållens kroppsliga status ser ut.
Tunnar pållen ur trots bete och blir för smal, är väl kanske inte havre det första man tänker på utan mer något av proteintyp.

Men enbart gräs/hö är det som hästen huvudskaligen äter och lever av, så att jämföra det med en smörgås var nog inte riktigt rätt. Din smörgås är snarare havren, för utan grovfoder lär hästen må riktigt dåligt.
 
Sv: islandshäst räcker de me hö/gräs

smal knappast han ä så tjock så, hehe va ute å gick me han idag såg både råddjur å bilar, men han reagera inte, klippte me öronen bara, men han ble piggare när vi närma oss stallet, hehe sprang lite me han oxå, han är väldigt lydlig, springer ej förbi mig, vet hur nära han får gå å allt, så tror de räcker me bete tillsvidare, får se till hösten sensommarn när en går över till hö om han behöver tillskott

:bump: :banana: :bow: :love:
 
Sv: islandshäst räcker de me hö/gräs

Det låter väl då så om att det inte lär bli det första du behöver tänka på, försök istället att få tag på ett bra grovfoder så kanske du inte ens behöver ge något annat än det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 316
Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
747
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp