islandshäst och loksele

em76

Trådstartare
Jag har en islandshäst, och en loksele inköpt på Börjes. Jag vet inte riktigt hur selen ska avpassas. Någon som har bilder på en rätt tillpassad loksele, gärna på islandshäst?

Sv: islandshäst och loksele

jag har kört en islänning me loksele...kan kanske ta en bild på den vid nåt tillfälle....men läs gammla trådar om hur den ska tillpassad det står jättebra.

Anders Eriksson har skrivit en jättebra bok, "Utrusta hästen för körning" vilken jag varmt kan rekommendera. Där finns många bra bilder på hur olika selar ska sitta. Den ingår i en serie om tre häftade böcker, säljs på Hööks för ca hundralappen per styck.
Lycka till med körningen!
Lotta

Jag ska skaffa hans böcker.

Jag har tömkört henne två gånger, en gång förra vintern och en gång förra veckan, 1½ år mellan gångerna alltså, nu ska det bli oftare. Hon är 17 år och mycket trygg så det ska nog gå att köra in henne. Jag körde en del med min gamla islandshäst men hon var inkörd när jag köpte henne och brydde sig inte om eventuella brister i utrustning och hantering så jag tar gärna emot tips angående (in)körning.
Jag har inte tänkt mig mer avancerad körning än skritt och trav längs småvägarna. Att jag köpte en loksele och inte en ny bröstsele (förra hästen var mindre och hennes sele är för liten för nya hästen) beror på att jag tycker bröstselen känns för klen på något vis. Lokselen känns stabilare men stel, fast den känns nog bättre när den format sig efter hästen.
Däckelgjorden är fruktansvärt lång, jag fick göra ett hål flera decimeter in och då är min häst ändå tjock. Det var samma sak med bröstselen från Börjes, de kanske bara har en längd på däckelgjord?
Baksele finns inte men det behövs väl inte om vagnen är lätt och marken slät?

Hur högt brukar skaklarna fästas på loksele jämfört med bröstsele? Nya hästen har längre ben än gamla och fästs skaklarna högre kommer vagnen bli baktung.

Finns det någon körklubb i nordvästra Småland?

em76 skrev:
Däckelgjorden är fruktansvärt lång, jag fick göra ett hål flera decimeter in och då är min häst ändå tjock. Det var samma sak med bröstselen från Börjes, de kanske bara har en längd på däckelgjord?
Baksele finns inte men det behövs väl inte om vagnen är lätt och marken slät?

Att gjorden är för lång beror förmodligen på att selen bara har en gjord. Den gjorden är inte egentligen till för att hålla fast selen utan är en del i selens bromssystem. När den är korrekt spänd ska man få in en tvärställd hand mellan gjord och häst. För att hålla fast selen ska det sitta en till gjord som sitter direkt i däckeln, under de andra remmarna. Du kommer att vara tvungen att sätta dit en sådan för att kunna passa till selen korrekt. Det går att köra utan baksele om vagnen är tillräckligt lätt och marken slät, ja, men har man väl börjat köra med baksele tycker man inte om att köra utan!

Hur högt brukar skaklarna fästas på loksele jämfört med bröstsele? Nya hästen har längre ben än gamla och fästs skaklarna högre kommer vagnen bli baktung.

På en "vanlig" bröstsele fästs skaklarna i dragringen, det är samma sak med en loksele. Om vagnen blir baktung när skaklarna sitter i dragringen måste vagnen balanseras om.

En sak som blir än viktigare med loksele, det är draglinor och svängel. Drar man vagnen i skaklarna kommer hästen att ha hela vagnens dragvikt på ett bogblad i taget och det är inte så juste. Se också till att du inte spänner fast skaklarna i selen, det måste finnas utrymme för rörelse mellan sele och skakel. Har man öglor på skaklarna måste de oftast göras längre för att inte stoppa bogens rörelse framåt. Blev det någe klarare?

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat