Islandshäst med känslig man och päls!

Tibra

Trådstartare
Hola!
Lilltösa min har ju tyvärr sommareksem.. men i år är den bättre :)
kliar typ inget, inga sår eller så..
bara vid mulen där knott och broms bitit henne, men annars mår hon kanon!!! :)
MEN.. jag har märkt att hon fäller väldigt mycket päls..
bara man drar med en hand faller det mycket så man nästan kan göra en pälsjacka.. dessutom fäller hon mycket man, den är väldigt känslig.. och jag har märkt att den har blivit tunnare nu i sommar "såklart för att hon har eksem och immunförsvaret blir ju sämre" men hon har ju inte lyckats klia sig och visar inga tecken på att må dåligt heller. Dessutom så har manen längst upp i nacken "som hon lyckades klia sönder i boxen i våras" läkt ut och är alldeles tussig, men varför fäller hon då den man som är kvar?
Kan man ge henne nått som kanske B-vitamin så det stärker? Har ni några tips? och varför det blir såhär..

MVH/Jag

Sv: Islandshäst med känslig man och päls!

Jag har en känsla av att eksemet i sig gör att det faktiskt lossnar en del tagel "av sig själv". Det kan ju också räcka med måttligt kliande för att tagel skall lossna/gå av. Den "klihjälp" hästarna får av sina kompisar i hagen är ju också rätt tuff, dvs de använder tänderna....

Just nu har min häst förresten börjat fälla sommarpälsen. För honom är det normalt att göra det så här års, så det är bara att gilla läget.... Många hästar fäller ju också en del man samtidigt som de fäller päls, även om det väl är vanligast när vinterpälsen skall bort.

Din hästs fällning behöver alltså inte betyda att hästen mår dåligt eller ens ha med eksemet att göra. Om hon är glansig och fin i pälsen för övrigt, ser pigg och glad ut och inte verkar ha så ont av sitt eksem, så skulle jag inte oroa mig.

Det bästa "fodertillskottet" är att inte behöva ge något tillskott, utan se till att ha en bra foderstat till hästen, med rätt mängd energi, protein och mineraler. Men det vet du säkert redan? Någon BEVISAD effekt av B-vitamin finns det inte, även om det tycks hjälpa en del hästar som blir hängiga i samband med pälssättning och -fällning.

Liknande trådar

Hästvård För ett tag sedan gjorde jag en tråd om min häst som helt plötsligt började skaka på huvudet.. Detta visade sig vid en lunchfodring, och...
2
Svar
23
· Visningar
4 750
Senast: Jezzie
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 386
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025