islandshäst i picadero?

kvandi

Trådstartare
När man skall rida in hästar sägs ju rundpaddock vara ett mycket bra verktyg. Jag har tänkt bygga en sådan iår inför att mina små skall ridas in. Men när man läser allmänt om rundpaddockar så verkar många föredra en Picadero istället, dvs en fyrkantig "rundpaddock". Där får hästen träna rakriktning/böjning istället för att bara träna på böjt spår. Det tycker jag verkar smart och blir ju praktiskt även till de vuxna hästarna!

Har ni nånsin sett islandshästar ridas in eller tränas i en fyrkantig ruta? En Picadero skall vara i storlek 10-12m/sida. Tror ni det kan vara en bra idé? Hörnena borde man kunna stängsla bort genom att lägga slanor så fyrkanten tillfälligt blir åttakantig om hästarna vill parkera med huvudet i hörnen.

Vad hade ni byggt, Picadero eller rundpaddock?

Sv: islandshäst i picadero?

Jag har absolut inget svar, bara en liten fråga. Hur stora brukar rundcoraller vaea? Tycker 10-12 meter låter så litet (blir ju diametern om man skär av hörnen) men det kanske är meningen?

Har haft en picadero, fungerade bra, ibland kunde de ställa sej i hörnen men när vi väl kom igång och fick bra kommunikation gick det utmärkt. Jag har aven använt rundpaddock. Skulle jag bygga idag skulle jag göra en picadero. Dels för just hörnen kan användas på fler sätt.

När jag ska rida in hästar föredrar jag en rundpaddock istället för picadero, ; speciellt i början när man ska träna in grunderna och innan hästen förstår styrning, framåtdrivande osv. Det är lättare för hästen (tycker jag) att förstå vad den ska göra och vart den ska gå om paddocken är rund. :)

Jag hade lätt byggt en piccadero, även för unghästräning!

Jag har aldrig haft problem med att någon häst ställt sig i hörnen och rida i en rundcorall är ju ingen hit.

Har haft en picadero, fungerade bra, ibland kunde de ställa sej i hörnen men när vi väl kom igång och fick bra kommunikation gick det utmärkt. Jag har aven använt rundpaddock. Skulle jag bygga idag skulle jag göra en picadero. Dels för just hörnen kan användas på fler sätt.

Om man har en vanlig ridbana med staket, hade du ändå valt att bygga en picadero då? Eller blir det lite kaka på kaka då?
Jag har aldrig använt en picadero, har faktiskt inte ens hört talas om det förrän jag såg tråden :o

När jag bodde på Island och red in unghästarna gjordes det alltid i ridhuset och inte i rundkorallen. Rundkorallen använde jag mer till arbete från marken och då tyckte jag om att den var rund, för när jag ville ha rakt fanns ju ridbana/ridhus. Jag tror det är en smaksak mest :)

Edit: kom på nu att första gångerna vi satt på hästarna var det först i boxen och därefter rida runt i stallet. Stallet hade gångar och många riktningar och hörn så där tränades svängar och rakriktning. Men har man inget stall som passar att rida runt i kan en picadero vara motsvarande tänker jag!

Senast ändrad:

DÅ hade jag ingen ridbana med staket ;) utan fick plats med en liten picadero i en del av trädgården :D

HADE jag haft det hade jag delat av ridbanan till en picadero :p kaka på kaka är ju gott!!

Vid inridning så tycker jag att det viktigaste är att man har en mindre yta som är ordentligt inhängnad. På Island har vi en rundcoralle ute som är i paddocken, men jag har faktiskt aldrig ridit någon av unghästarna där. Vi börjar alltid med dem inne i stallet. Först i en gång som är några meter lång och så pass bred att hästen kan vända sig, sen i vårt pyttelilla ridhus som är ungefär 20x8 meter, sen när det går bra så rider vi ut. Rundcorallen används bara vid markarbete.
Hemma har vi en ganska stor picadero samt en ridvolt. Den är ca 15x15 meter och jag hade nog inte velat ha den mindre om den ska ridas i. Det jag saknar här hemma är dock en längre gång i stallet att rida i.

Picadero! Sliter mindre på hästens kropp, då den inte kan "ta stöd" av inhägnaden som i en rundcorall. Och den lär sig istället att hitta sin egen balans :).

Vad skulle fördelen vara med att ha en så liten yta? Låter som döden för framåtbjudningen. Tror det är mycket bättre för hästen med mer svängrum. :)

Alltså, det är väl precis i börja man använder den lilla ytan, medan man lär hästen att det är ofarligt att ngn sitter på och att följa ledande tygeltag så att man kan svänga. Det är så mkt färre störmoment och behagligare för ryttaren till en början.
Bäst upplever jag det ändå att ha "gångar" att rida i, då är det enkelt för hästen att förstå vart den ska ta vägen och lätt att hitta framåtbjudningen. Har man ingen bra stallgång kan man tex sätta avspärrningar på ridbanan så fyrkantsspåret blir som en korridor.
Men sitta upp och att följa tygel gör jag helst på liten yta, i boxen eller annat lämpligt ställe. För arbete från marken föredrar jag rundpaddock.

Fast det är ju det som är själva grejen, att undvika att de får "spel". Har jobbar på ett flertal ställen på Island med massor av unghästar där vi suttit upp och ridit i stallgångarna, det har aldrig hänt att nån fått spel inne i stallet. På en stor yta kan de däremot känna sig lite "övergivna" och bli rädda av olika anledningar.

Min stallgång här i Sverige är lite för kort för att det ska bli riktigt bra men jag sitter upp och rider några steg i skritt, vänder och stannar i den innan jag ger mig ut. Nu rids det bara in 1-2 hästar om året här och det är ju lite skillnad mot de ställen jag jobbat på på Island så här nöjer jag mig med det jag har och gör det bästa av det istället för att anpassa anläggningen för unghästinridning.

Okej :)

Här hemma har vi alltid varit 2 första gångerna någon har suttit på hästen då har vi varit ute på gårdsplanen bara.

Fast det är ju det som är själva grejen, att undvika att de får "spel". Har jobbar på ett flertal ställen på Island med massor av unghästar där vi suttit upp och ridit i stallgångarna, det har aldrig hänt att nån fått spel inne i stallet. På en stor yta kan de däremot känna sig lite "övergivna" och bli rädda av olika anledningar.

Håller helt med om det!
Men sen beror det ju på hur stallarna ser ut. Vissa gamla ladugårdar i Sverige som byggts om till stall är för låga i tak och för trånga för att jag ens skulle tänka tanken på att sitta upp, men det är inte ovanligt att stallarna på Island byggs med tanke på att man ska kunna rida i gångar i dem. Upplever det mycket tryggare att sitta upp på hästarna första gången inne på en begränsad yta än ute, oavsett medhjälpare eller inte.

Håller med både dig och Mist. De flesta svenska stall är dock inte anpassade för ridning i, lite synd kanske för det fungerar ju utmärkt på Island.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 496
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 561
Senast: Roheryn
·
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka