Islandshäst -hoppa

saraaandersson

Trådstartare
Jag har en islandshäst som jag gärna vill hoppa lite med! Har ridit ponny/stor häst förut, egentligen största delen utav min "karriär", men aldrig tävlat hoppning eller varit speciellt insatt.
Nu vill jag hoppa lite med min islandshäst, han är 4år, jag själv har ridit in honom och han är riden ca 6 månader. Har löshoppat honom en del och han hoppar högst 60cm.

Så jag vänder mig till er som är mer kunniga.. Hur ska jag göra för att träna upp hans teknik, taxering osv? Vi ska inte tävla eller träna seriöst direkt, men jag tycker om att hoppa och skulle vilja göra det någon gång ibland..

Har någon något tips på någon lätt övning eller hinder serie som kan hjälpa honom? och hur långt avstånd mellan hindren? (han är ca 140cm i manken)

Sv: Islandshäst -hoppa

Har inga svar på dina fråor, däremot en till. Har också en islänning som erkligen älskar att hoppa, tagit sig över rejäla höjder i hagen ;)

Det jagundrar är, om man nu sen känner för en liten tävling, räcker det att vara medlem i en islandsklubb? Eller vad säger reglerna, i vad ska man vara medlem? :)

Har inga svar på dina fråor, däremot en till. Har också en islänning som erkligen älskar att hoppa, tagit sig över rejäla höjder i hagen ;)

Det jagundrar är, om man nu sen känner för en liten tävling, räcker det att vara medlem i en islandsklubb? Eller vad säger reglerna, i vad ska man vara medlem? :)

Har också en islänning som älskar att hoppa, kom 2:a i en klubbtävling :laugh:.
För att tävla lokalt ska du ha ryttarlicens, han ska ha mätintyg, ska vara vaccinerad, du ska ha grönt kort och vara medlem i en klubb.
Men om du vill vara med på en klubbtävlning så brukar det inte vara några problem det enda då är väl att han ska vara vaccinerad.
Brukar se en del islänningar på både lokala och regionala hopptävlingar när dottern tävlar med sin ponny, det är så kul att se dom.

Jag har en islandshäst som jag gärna vill hoppa lite med! Har ridit ponny/stor häst förut, egentligen största delen utav min "karriär", men aldrig tävlat hoppning eller varit speciellt insatt.
Nu vill jag hoppa lite med min islandshäst, han är 4år, jag själv har ridit in honom och han är riden ca 6 månader. Har löshoppat honom en del och han hoppar högst 60cm.

Så jag vänder mig till er som är mer kunniga.. Hur ska jag göra för att träna upp hans teknik, taxering osv? Vi ska inte tävla eller träna seriöst direkt, men jag tycker om att hoppa och skulle vilja göra det någon gång ibland..

Har någon något tips på någon lätt övning eller hinder serie som kan hjälpa honom? och hur långt avstånd mellan hindren? (han är ca 140cm i manken)

Ingen som kan svara på frågan?

Jag har börjat med att löshoppa och har sedan fortsatt med att bara ha låga krysshinder så man verkligen styr mot mitten. Har även hoppat lite matta så det ska vara "läskigt". Har inte kommit så mkt längre än då hon har sträckt sig och inte gått ordenligt..

Men ska fortsätta sen med att hoppa låga hinder med bom framför, men problemet är att jag inte vet vilket avstånd då vi oftast kommer emot i tölt. (hon har väldigt lätt för tölten och passen så det är lite drygt. :p )

Det blir helt enkelt att gissa sig fram.

Studs är en bra början, då tvingas hästen hoppa ordentligt och kan inte blanda gångarter imellan hinderna, när det funkar kan man länga och ha ett galoppsprång mellan. Avstånd mellan studs ca 2.80m för c-ponny och 2.90m för d-ponny kan variera med hindrets höjd.

Har också en islänning som älskar att hoppa, kom 2:a i en klubbtävling :laugh:.
För att tävla lokalt ska du ha ryttarlicens, han ska ha mätintyg, ska vara vaccinerad, du ska ha grönt kort och vara medlem i en klubb.
Men om du vill vara med på en klubbtävlning så brukar det inte vara några problem det enda då är väl att han ska vara vaccinerad.
Brukar se en del islänningar på både lokala och regionala hopptävlingar när dottern tävlar med sin ponny, det är så kul att se dom.

oj, verkar inte så enkelt som man trodde, vaccinerad är hon iaf. Räcker det om man är medlem i en islandsklubb, eller måste det vara en klubb som är typ mer inriktad på hoppning?

Till TS: i början tog vi bara kavaletti, sen ett lågt hinder efter långsidan. Det är ungefär så långt jag kommit, men för oss är det enkelt då galoppen är lättaste gångarten, så slipper koncentrera oss på att få den ren först. Men sen hade dom andra ra tips här ovanför :)

oj, verkar inte så enkelt som man trodde, vaccinerad är hon iaf. Räcker det om man är medlem i en islandsklubb, eller måste det vara en klubb som är typ mer inriktad på hoppning?

Till TS: i början tog vi bara kavaletti, sen ett lågt hinder efter långsidan. Det är ungefär så långt jag kommit, men för oss är det enkelt då galoppen är lättaste gångarten, så slipper koncentrera oss på att få den ren först. Men sen hade dom andra ra tips här ovanför :)

Det är inte så krångligt, mäter gör du bara en gång, om hästen är 8 år eller äldre, ryttarlicens löser du genom Svenska Ridsportförbundets hemsida en gång per år, Grönt kort tar du genom ex en ridklubb.
Skulle tro att det räcker med att vara medlem i en islandshästklubb.
Men kontakta närmaste ridklubb och fråga om du inte kan få vara med på en klubbtävling, då ser du snart om du får "Blodad tand" och vill fortsätta att tävla.
Lycka till och hoppas att vi får se er ute på tävlingsbanorna :laugh:.

Jo, de ska jag minsan testa mig på. Först kanske vi ska träna lite mer också, inte bara ett litet skutt här och där, och några staket i hagen :angel:

Tack! :D Bra svar, fick ju klarhet i alla frågor :)

Synd bara att man måste vara med i en annan ridklubb, är inte helt sugen på att slänga ut en massa pengar, samt att behöva sälja massa chockladbollar ;)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Träning Jag har en 19-årig hopphäst som inte har hoppat på ca 1½ år men nu skulle jag vilja komma igång med lite hinder igen. Jag har ridit en...
Svar
3
· Visningar
994
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar