Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Nä men vad trist! Det är ju SM… SVT borde sända!
När det var SM-veckan med en massa olika sporter i Norrköping för några år sedan så var ju "vårt" SM en del av det, då förekom kortare inslag i SVT men längre än så kommer vi nog inte :)

Vad gäller mer realistiska alternativ som Alendis, Töltriding m.fl. så tror jag att SIF och SM-gruppen tagit ett aktivt beslut att streaming inte ska vara tillgängligt, utan de vill att publiken åker dit istället. Ett av alla de beslut där jag inte håller med SIF....
 
Jahapp så vart jag inlagd igen… har haft en supergrundlig över 2 timmar lång MR idag som hela mitt team som nu består av neuro/ortho/gastro ska diskutera imorgon, en läkare indikerade att detta skulle kunna vara orsakat av ridning och jag skulle eventuellt behöva se över om jag kan utöva min sport framöver?! Jag tycker det låter helt befängt när jag aldrig haft minsta smärta innan och genom allt detta har bokstavligt talat just att rida varit det enda som helt och hållet Inte gör ont! Jag tror ju att det är medicinerna för det autoimmuna som orsakar smärtorna eftersom det uppstod i samband med dom. Men vi får väl se.

Men nu för bara andra gången sen jag köpte Skittles så har jag någon annan som tar hand om honom i några dagar 😔 Det är jättestressigt för mig som vanligtvis hänger med honom typ varje vaken minut jag kan fram tills det allra senaste när jag varit för smärtpåverkad, men denna gången behövde de inte ens övertala mig att stanna på sjukhuset (skulle bara in för dagbehandling/medicin på dropp) då jag nästan inte kunde röra på mig imorse. Förhoppningen är att jag inte är här mer än kanske 4 dagar, men de kan såklart inte lova något 😒
 
Jahapp så vart jag inlagd igen… har haft en supergrundlig över 2 timmar lång MR idag som hela mitt team som nu består av neuro/ortho/gastro ska diskutera imorgon, en läkare indikerade att detta skulle kunna vara orsakat av ridning och jag skulle eventuellt behöva se över om jag kan utöva min sport framöver?! Jag tycker det låter helt befängt när jag aldrig haft minsta smärta innan och genom allt detta har bokstavligt talat just att rida varit det enda som helt och hållet Inte gör ont! Jag tror ju att det är medicinerna för det autoimmuna som orsakar smärtorna eftersom det uppstod i samband med dom. Men vi får väl se.

Men nu för bara andra gången sen jag köpte Skittles så har jag någon annan som tar hand om honom i några dagar 😔 Det är jättestressigt för mig som vanligtvis hänger med honom typ varje vaken minut jag kan fram tills det allra senaste när jag varit för smärtpåverkad, men denna gången behövde de inte ens övertala mig att stanna på sjukhuset (skulle bara in för dagbehandling/medicin på dropp) då jag nästan inte kunde röra på mig imorse. Förhoppningen är att jag inte är här mer än kanske 4 dagar, men de kan såklart inte lova något 😒
Åh nej, stackare! 😢 Hoppas du får må bättre snart igen!

Beträffande Skittles så lär han klara sig fint med att någon annan tar hand om honom i några dagar - även om jag förstår att du saknar honom! ❤️
 
Åh nej, stackare! 😢 Hoppas du får må bättre snart igen!

Beträffande Skittles så lär han klara sig fint med att någon annan tar hand om honom i några dagar - även om jag förstår att du saknar honom! ❤️
Tack 💖

Och jo han är i de absolut bästa händer om det inte kan vara jag själv där och jag får trösta mig med att han är ju allmänt extremt människokär så även om jag är väldigt beskyddande med honom så är det definitivt inte för att han är svårflirtad med andra, han vill vara allas bästis och är ju hemma på stallet så det går nog ingen nöd på honom 😊 mest jobbigt för matte 🤪

Sen att juli närmar sig med stormsteg försöker jag inte tänka för hårt på, det känns inte lika tryggt om jag måste vara mycket frånvarande på sommar-stallet där han aldrig varit förut. Å andra sidan kan alla tjänster köpas till där så på så sätt är det ”ordnat” för oss om det skulle bli nödvändigt med hjälp då också.
 
Sen är det ju lite kul att mitt rum på sjukhuset och balkongen på avdelningen har jättevacker utsikt över skogen vi rider i (stallet ligger på andra sidan den skogen) så jag känner mig på någon sätt nära honom ändå. Att han inte är så lång ifrån mig även när jag inte är där. 🥲
 
Jahapp, så var SM över. Jag kom aldrig iväg pga sjukdom, så fick följa det hela i HorseDay-appen samt på sociala medier. Tyvärr gör ju det, upptäcker jag, att jag inte riktigt har någon koll på hur det gick varken i avelsmästerskapen eller i fyr- och femgångskombinationen? En del av det har jag lyckats lista ut (och kombinationspriserna kan man förvissor räkna ut själv), men det hade verkligen varit önskvärt med lite mer och fylligare "officiell" rapportering. Och streaming, som vi ju pratat om förut! Vad tycker ni andra, både ni som var där och ni som inte var det?
 
Jahapp, så var SM över. Jag kom aldrig iväg pga sjukdom, så fick följa det hela i HorseDay-appen samt på sociala medier. Tyvärr gör ju det, upptäcker jag, att jag inte riktigt har någon koll på hur det gick varken i avelsmästerskapen eller i fyr- och femgångskombinationen? En del av det har jag lyckats lista ut (och kombinationspriserna kan man förvissor räkna ut själv), men det hade verkligen varit önskvärt med lite mer och fylligare "officiell" rapportering. Och streaming, som vi ju pratat om förut! Vad tycker ni andra, både ni som var där och ni som inte var det?
Jag var på plats och jag är fortfarande trött efter helgen så jag hoppas att jag inte är för osammanhängande :)

Vädret gjorde ju att klasser omplanerades från söndagen till lördagen vilket innebar att tävlingarna höll på långt in på sena kvällen på lördagen - mycket längre än vad jag orkade stanna trots att jag gärna hade sett V1-finalen. Det blev inte bättre av att avelsvisningarna tog upp så mycket tid under dagen med - prisutdelningen blev visning och presentation av alla hästarna vilket tog enormt mycket mer tid än de hade fått i programmet. I vanliga fall hade jag gillat de presentationerna men när de lagt om programmet så som de gjort blev det bara en enormt lång dag. Inte alla ryttare som var jättenöjda med att de flyttade finalerna så att de fick rida fler gånger under lördagen än vad de planerat för men man kan ju inte råda över vädret.

Det var märkbart ett mellanår, det känns som att inte lika många satsar ett NM-år om man jämför med förra året som var ett VM-år. Många fina hästar men det var genomående högre klass förra året.

Sen gillar jag alltid att komma till Norrköping, för stadens egna skull, men även det regnade bort (och åts upp av den extremt långa programmet på lördagen).

Jag minns att Stjani vann fyrgångskombinationen men sen minns jag faktiskt inte mer, jag kan nog om jag funderar på det kanske plocka fram topp 3 bland juniorer och YR ur minnet för femgång. För femgången för seniorer har jag ingen aning, likaså fyrgången för juniorer.

Det kändes som att alla var mentalt på väg från tävlingarna redan när det började på söndagen. Marknadsgatan var nästan helt ihopplockad, det var någon enstaka som hade majoriteten av sina saker kvar och några som packat ihop det mesta men hade lite kvar. Alla ville vara på väg innan ovädret kom vilket jag helt och hållet förstår.
 
Jahapp, så var SM över. Jag kom aldrig iväg pga sjukdom, så fick följa det hela i HorseDay-appen samt på sociala medier. Tyvärr gör ju det, upptäcker jag, att jag inte riktigt har någon koll på hur det gick varken i avelsmästerskapen eller i fyr- och femgångskombinationen? En del av det har jag lyckats lista ut (och kombinationspriserna kan man förvissor räkna ut själv), men det hade verkligen varit önskvärt med lite mer och fylligare "officiell" rapportering. Och streaming, som vi ju pratat om förut! Vad tycker ni andra, både ni som var där och ni som inte var det?

Jag håller med. Hade egentligen tänkt åka men livet kom emellan och helt plötsligt var det SM veckan så det sket sig. Har försökt följa på sociala medier men tycker det varit svårt att få någon bra sammanställning där man enkelt förstått hur det gått.
 
Jag håller med. Hade egentligen tänkt åka men livet kom emellan och helt plötsligt var det SM veckan så det sket sig. Har försökt följa på sociala medier men tycker det varit svårt att få någon bra sammanställning där man enkelt förstått hur det gått.
Precis min känsla också, att det var svårt att få en överblick! Plus att jag tycker det är ett jättebra initiativ med avelshästarna på SM, och då vill man ju även som icke-närvarande gärna få koll på hur det gick! Tror att SIF får börja acceptera att det finns ganska många följare på distans också, och att man kanske borde ge även dem lite service :)
 
Jag minns att Stjani vann fyrgångskombinationen men sen minns jag faktiskt inte mer, jag kan nog om jag funderar på det kanske plocka fram topp 3 bland juniorer och YR ur minnet för femgång. För femgången för seniorer har jag ingen aning, likaså fyrgången för juniorer.
Tycker det där är väldigt synd, att det inte blir en större "grej" av kombinationspriserna! Det är ju en enorm prestation att vinna dem, kanske ännu större än att vinna enskilda grenar.

Det var väl Gummi som vann femgångskombinationen?
 
Tycker det där är väldigt synd, att det inte blir en större "grej" av kombinationspriserna! Det är ju en enorm prestation att vinna dem, kanske ännu större än att vinna enskilda grenar.

Det var väl Gummi som vann femgångskombinationen?
Ja. Kombinationspriserna är ju en stor prestation.

Jag skulle gissat på Gummi med tanke på resultaten i passgrenarna.
 
Det är synd att kombinationsresultaten inte ligger med i HorseDay. Jag har inte hittat dem i alla fall.
Och även avelsresultaten så klart.
Ja. Nu har jag sett några lägga upp på Instagram där de sammanfattat sin SM-helg vilket innefattat kombinationspriserna/placering.

SIF Avel brukar väl vara rätt bra på att lägga upp resultaten? Jag har för mig att Segersgården vann med mer än en häst men jag är inte säker på det.
 
Ja. Nu har jag sett några lägga upp på Instagram där de sammanfattat sin SM-helg vilket innefattat kombinationspriserna/placering.

SIF Avel brukar väl vara rätt bra på att lägga upp resultaten? Jag har för mig att Segersgården vann med mer än en häst men jag är inte säker på det.
Det enda jag läst om det är på Tidningen Ridsport Island. Men även fått lite info eftersom ett av stona som vann finns i mitt närområde. Men ska det vara en tävling som ingår i SM borde de presentera resultaten på samma ställen som övriga resultat.
 
Ja. Nu har jag sett några lägga upp på Instagram där de sammanfattat sin SM-helg vilket innefattat kombinationspriserna/placering.
Att enskilda lägger upp sina resultat från t.ex. SM ska ju dock inte väga upp en bristfällig officiell rapportering tycker jag? Jag vet ju också hur de som jag följer placerade sig, men det är ju
SIF Avel brukar väl vara rätt bra på att lägga upp resultaten? Jag har för mig att Segersgården vann med mer än en häst men jag är inte säker på det.
Ja, så mycket har ju även vi förstått som följt det hela på avstånd - att Segersgården hade flera hästar i topp :) Men det hade ju varit kul att få se resten av resultatlistan också!
 
Det enda jag läst om det är på Tidningen Ridsport Island. Men även fått lite info eftersom ett av stona som vann finns i mitt närområde. Men ska det vara en tävling som ingår i SM borde de presentera resultaten på samma ställen som övriga resultat.
Precis! Alla resultat borde finnas tillgängliga officiellt! Att de inte gör det tror jag på sikt minskar intresset, även intresset för att åka och titta på SM på plats!
 
Att enskilda lägger upp sina resultat från t.ex. SM ska ju dock inte väga upp en bristfällig officiell rapportering tycker jag? Jag vet ju också hur de som jag följer placerade sig, men det är ju

Ja, så mycket har ju även vi förstått som följt det hela på avstånd - att Segersgården hade flera hästar i topp :) Men det hade ju varit kul att få se resten av resultatlistan också!
Nä. Det är verkligen dåligt att det är så man får reda på det.

Det ska absolut finnas sammanhållen, officiell rapportering. Sen kan sociala medier och tidningar komplettera det, men aldrig ersätta.
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
110 485
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
80 81 82
Svar
1 628
· Visningar
115 261
Senast: Trott
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 010
Senast: Sesca
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 065
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp