Islandseksem!

R

reykurboy

Min pålle har då fått sina vanliga sommareksem, nu tänkte ja höra med er härinne om ni har några mirakeltips?? Ja tar tacksamt emot vad som helst bara det kan tänkas hjälpa, så snälla.... någon?

Sv: Islandseksem!

Mitt bästa tips är Equie-lotion, finns bl a på Hööks. Klådstillande, mjukgörande, insektsavstötande, smälter in i huden och kladdar inte. Gjort helt på naturmedel. Lindrar jättebra! Finns "starkare" varianter än lotion om hästen har svårare eksem, som t ex "Equie-creme". Lotionen kan man även använda på småsår, på skapet, eller t o m på sina egna händer el likn. Hästens man blir jättemjuk och fin av det här också. Toppen, säger jag bara!

Jag använder Ökozon, det fungerar bra på min häst. Tror att det är lite olika hur verksamt det är, men för oss fungerar det. Håller eksemet borta, medan jag direkt märker om jag slarvat med att smörja.

OA

Stormar och dåligt väder. Kan du finna det så löser det sej. :smirk: Leta upp det allra blåsigaste bete du kan och nära havet ska det va. Håller med om att Equielotion är bra.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 039
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 199
Senast: Ridinglady
·
Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
427
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama