Islands problem?

Y

yven

Jag är ingen islands människa, tänkte bara att det är väl här jag kan hitta er.
Jag hyr ut stallplats till en islänning bla
Han är en mycket mysig kille men med allergi problem.
Ägarna ger honom inget speciellt men han har ett dåligt exem täcke (dom har beställt ett nytt)och dom smörjer honom med tjära på utsatta ställen , vet inte var!
Finns det något att ge, smörja eller behandla honom med för att lindra hans problem?
Lovade ägaren att lägga en fråga här.
I går kväll uptäckte ägaren ett fult sår på svansroten , den var helt uppsvullen.Jag hoppas på att vet kommer idag , kanske om han har tur.Hjälp lill killen

Det är viktigt att hästen har ett ordentligt eksemtäcke och att han tas in på eftermiddagen, enligt veterinären omkring kl 16, (detta beror givetvis på var i landet ni bor) och att han får stå inne under kväll och natt.
Det är också jätteviktigt att behandla alla torra partier i man, svans under magen etc så att de hålls mjuka. Det är det torra och skorviga som kliar. Min häst fick eksem nu i sommar och jag smörjer med tjärsalva. Den är oerhört mjukgörande. Sedan tvättar jag honom 1 gång i veckan. Låter honom stå inne på nätterna och har alltid täcke på honom. Han är nu besvärsfri men jag märker att om jag slarvar med smörjningen så kommer det skorviga tillbaka.
När hästen hade sår använde jag Nylander salva. Finns att köpa på nätet och Hööks.Späds med alsollösning. Såren läckte snabbt.
Om såren är vätskande kan man använda alsollösning så att de torkar och sedan mjukgörande salva. Lycka till

Självklart är det så man gör!!!!
Visste bara att jag såg något i går om allergi hästar så det var så självklart att fråga här!

Mycket självklart blev det!!

Jo så är det, Nylanders ,täcke dygnet runt, myggmedel(gärna beckolja som finns i Västerbotten!!!!!) räcker långt. Är det mycket knott så ta in på stall. Jag har klarat min pålle i tre somrar på det viset. Nu står han i ett blåshål, tack ock lov, så han kan vara ute dygnet runt och man ser inte att det är en eksemhäst. Men det är passning som gäller.

Det är min häst som har eksem. För att komplettera vill jag säga att det vi ger honom extra nu under sommaren är vitlök som skivas ner i kraftfodret. Att täcket är dåligt är för att det är det ett eksemtäcke med bogspännen vilket har gett honom skav på bogen (ej sår) och att det hasar bak, men i övrig fyller det sin funktion. Det är Nylanders hästsalva som vi använder och med den så smörjer vi i manen, svansen och under magen. Utöver detta så använder vi Chevalet och sprayar även dagligen med Näckens insektsmedel. Täcket har han alltid på sig!!

Han har varje sommar blivit svullen i manen och nött sig lite grann i manen och på svansen, men täcket har varit den stora räddningen. Det som bekymrar mig mest är att såret är mitt på svansroten och inte överst på svansen där det vanligtvis blir nött. Det finns inga träd i hagen han står i nu och inget tyder på att han nött sig mot stolparna.

Re: Islands problem? *DELETED*

Vad är det här för forum egentligen?? Man får inte diskutera, inte ge varandra råd eller hjälpa varandra. :confused:
Det här handlar ju verkligen om hästvård.

Mitt ena sto har ett fult sår på svansroten. Det sitter inte högst upp utan ca 15 cm ner. Det komemr av en sådan där stor tvärnit som sliter med sig en bit kött. (Jag såg den) Ni vet en sådan stor som låter som ett bombplan och är 4-5 cm stor.
De andra stona har stora sår av tvärnitarna på halsen och juvret. Hemska odjur!
Jag smörjer in med procellsalva och sedan sprayar med RB86. Har hållit flugorna borta hitills.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Länge sen nu, men ni kanske minns att Abbie haft problem med sina ögon en längre tid. Vi flyttade i mars och sen dess har det blivit...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 886
Islandshäst i samband med medicinering eller dyl? Nu tänker jag ta upp en sak som jag själv tycker är rätt intressant. Att islandsfödda hästar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 197
Senast: Draumsyn
·
M
Hästmänniskan Vet inte om detta hamnar rätt. I vilket fall ska jag lägga upp detta lite kort bara som en tanke. kanske skriver en bättre(tydligare)...
Svar
10
· Visningar
1 257
Senast: Mos410
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross