islands häst till tävling....

K

körsbäret

Hej! :) :)
Jag undrar en sak: Om man har en islands häst som man vill tävla dressyr eller hoppning me , räknas dem som ponny då eller? FÅR man tävla islandshäst på "vanliga" tävlingar?
Jag har själv ingen islandshäst och har facktiskt aldrig sett en islandshäst på tävling, så jag undrar varför??
går de inte att hoppa me dem?

I "vanliga" tävlingar så gäller samma regler som för alla andra hästar. Givetvis är det ont om islandshästar på "vanliga" tävlingar, de är sällan förstahandsvalet då gångarterna gör dem mer komplicerade att rida men visst finns det islandshästar som kan hoppa.

Det är klart att man kan tävla med dom i "vanliga tävlingar". :)

Anledningen till att dom inte syns så mkt ute på hoppebanorna är ´nog att de flesta som rider islandshäst är vuxna och som du säkert förstår är det inte helt lätt att hoppa när man är lång på en liten häst. Sen är det ju så också att om man vill ha en häst att tävla hoppning på så köper man inte en islandshäst. En islandshäst köper man för att man vill uppleva de unerbara extra gångarterna och eftersom de två extra gångarterna gör att det inte är lika lätt att rida islandshäst som att rida ponny/storhäst så finns det ju ingen anledning att köpa en islänning om man ändå inte är intresserad av gångarterna.

Men de flesta islandshästar kan hoppa mkt bra om de får en ryttare som inte är för stor :)

Fråga angående samma ämne;

Jag är inte så insatt i hur det går till på storhästtävlingar men får man tävla ponny som vuxen? För höjdmässigt så klassas ju islandshästen som ponny. (gränsen e ju 148 cm...) Eller räknas det som en häst ändå? Får man i så fall bara tävla tex. vanlig dressyr på sin islandshäst fram till man räknas som vuxen? *smått förvirrad*

Vissa islandshästar är ju rent höjdmässigt HÄSTAR också :D Vet en islänning som var 160 cm i mankhöjd :eek: :eek: :eek:

De klassas inte efter ras på t.ex. en hopptävling utan vilken kategori de tillhör. C och D-ponnyer är väl de flesta islänningar och för dem gäller åldersgränsen 18 år. För det mesta är det vuxna som rider islandshästar, så de kan inte vara med på tävlingar rent åldersmässigt.
Har själv hopp och dressyrtävlat med min förra sköthäst :D.
Tyvärr var resultatet ganska förödande. Vet en islandshäst här i trakterna som kommit tvåa i en LC hoppning. STARKT JOBBAT!

160 cm islandshäst :crazy: LÄSKIGT!! Hade aldrig vågat sätta mig upp på den hästen! Dens törsta islandshäst jag har ridit var 147 cm i mkh och fruktansvärt tungriden pga. sin storlek!! Han kunde heller inte tölta alls....

Bara för att hästen är 147 cm i mkh behöver den inte vara tungriden. Det sitter ju inte i hur stor den är, det sitter i hur den rids och vilken utbildning den har fått.

har ridit fler stora islandshästar än normala och ingen av dessa har varit tungridna. det beror nog mer på hur den har blivit riden innan.

Du kan visst tävla din islandshäst på vanliga tävlingar fastän du är vuxen. Men du får inte starta i ponnyklasserna. Har man blivit för gammal för sin ponny så får man rida den i storhäst tävlingar. Men lägsta hoppklassen där är ju 90 cm t ex... Kanske inte är så många som ställer upp med sina islandshästar då?

Jag har för mig att man får starta i ponnyklasser som vuxen - men bara i UNGHÄSTklasser. Kommer inte ihåg var gränsen åldersmässigt går men det är väl 3 eller 4 år och då har ju de flesta inte ens börjat rida in sin islandshäst. ;)

Äsch det finns ju islandshästar som hoppar upp till 130 cm har jag hört så med en hoppglad islandshäst ska väl inte 90 cm vara nåt problem! :D Finns det inte clearround-hoppningar som är på lägre nivå än 90cm också förresten?

Man får rida unghäst klasser fram till det är hästen fylller 8 år (eller om det är 7). Man får då rida som vuxen, man tävlar inte mot de andra utan rider i avd B (de andra i avd A). I hoppning rider man ingen omhoppning utan bara en grundomgång.
Islandshästen blir på tävlingsplatsen som vilken ponny som helst, dvs du måste ha mätintyg, ponnylicens (om det är regional eller över). Hästen måste vara regestrerad, men där är jag lite osäker, den borde gälla, men SIF är ju väl inte knutet till svenska ridsportförbundet? Likadant med medlemskap i en klubb, man måste vara medlem i en klubb som är knuten till Svenska ridsportförbundet.
Hoppas jag har hjälp er lite.

/tidigare ungponnyägare, men nu islandsfrälst :love:

det är klart man kan hoppa med islandshästar :D
håller man dem smidiga och i samma kondition
som andra hopphästar så hoppar de nog lika bra nästan!
har en 6-årig islandshäst som jag hoppat ganska mycket
med. eller ibland, mest för skojs skull. hoppade 90
med han i vintras sen har jag inte försökt högre,
men jag skulle gissa att han klarar 1.00-1.20 i sommar!
hoppa på, islandshäst som ponny :) min islandshäst räknas
som c-ponny förrästen, han är typ 135-137, då är väl
ändå 1 meter ganska bra för han att hoppa? eller? :O
för att vara islandshäst?

kram!

1 meter (bana alltså) för c-ponnyer är LA, så det är ju bra :)

Islandshästar finns ju i allt från b-ponny till stor häst så man har ju mycket att välja på :)
Men jag har bara ridit från maxad b till stor d

Förresten, jag tänkte på en sak
I ponnytravreglementet står det att hästen ej får gå i otillåten gångart, pass eller galopp.
Får jag då tävla med en islänning storlek b, om han är fyrgångare och kanske töltar? :confused:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
355
Senast: Cactus
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
911
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
598
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama