Islands föl/unghästar!!

fettso

Trådstartare
Ni med Islandshästar.

Hur mkt och hur tidigt hanterar ni era föl och unghästar?
Jag vet nämligen inte hur jag ska göra!
Jag vill ju att han ska bli så lätthanterad som möjligt som vuxen individ,vill att han ska vara självständig och inte bortklemad.:)

Han är ju endast 4 dygn gammal ännu sålänge och funderar lite smått på hur man ska göra!
Det hade ju varit roligt för honom att redan nu få leka med andra föl.
Jag har goda kontakter med en uppfödare/tränare som tar emot även ston med föl så dom får gå med andra ston och föl.
Det är såpass nära så att jag kan åka dit minst en gång i veckan, däremot inte varje dag.

Samtidigt vill jag kunna visa honom som föl och då ska man väl kunna leda honom och ställa upp honom fint?
Han har fått på sig grimma(tog lång tid fast att han är liten)men han gillar inte att man håller honom.
Jag får inte ta på honom för då hoppar han,kastar sig eller försöker bocka,sparka.
Lite går bra att klappa men inte på rumpan för det tycker han är läskigt.
När börjar ni lyfta benen?

Tacksam för svar!!:bow:

Sv: Islands föl/unghästar!!

Vi tränger oss inte på fölen för att klappa utan väntar tills de kommer fram själva, det har högst tagit ett par dygn.
Vi väntar några veckor med grimma och att lyfta benen, börjar inne i boxen där de är vana att vara för vi har dem inne på nätterna första veckorna.
Det är inte så höga krav vid fölmönstring men visst är det bra om det går att komma nära fölet och det inte gömmer sig bakom mamma hela tiden. Fölet leds vanligen först i grimma tillsammans med stoet, ställs upp så gott det går och släpps sedan löst.

Hej :)

vi började men min häst när hon kom fram till oss , sen när dom va ca 1 år gammla så började vi gå med dom i grimma (: och nu går dom som vanligt och är rätt skygga , (: Helt lagom .

Tack båda för era svar!:)

Tar gärna emot fler erfarenheter!!

Han kommer fram själv och är nyfiken, men han tycker det är läskigt när man tar på honom.

Har du fått lilla fölis nu?? Bilder!! :bump:

Jag har ingen stor fölvana, men kan berätta om en cool grej jag var med om häromdagen.
Bekanta till oss hade fått ett föl under natten, och efterbörden hade inte släppt nu tolv timmar senare.
Fölisen var såklart himla osäker på oss och höll sig på andra sidan mamma.
Ägaren beslöt att mamma skulle longeras, så vi var tvugna att hålla lilla fölis. Hon var lite sprattlig först, men vi var två som bara höll henne lugnt och fint, klappade och försökte hålla så löst som möjligt utan att tappa henne.
Efterbörden släppte inte, så vi blev stående med fölis ganska länge. Tillslut vart hon ju jättetrött och slappnade av, vi klappade och smekte.
När sedan mamma kom tillbaka så släppte vi henne först när hon stod lugnt, dvs hon fick inte "slita" sig. Då gick hon bara lugnt och fint fram till mamma och snuttade.
När det sedan kom ut fler folk i hagen, så var fölis nyfiken och nosade och man fick pussa henne i ansiktet och hon var huuur "tam" som helst.

Det här kändes som en jättebra början faktiskt. Nu har hon sett att människor inte dödar henne, nu ska hon få växa upp utan att bli bortklemad, i den mån det går.
Och jag tror det blir en helt perfekt liten flicka :love:

Mitt föl som nu e 5 år hade jag hemma på bete. 2 veckor innan den skickades i väg på lösdrift så lät jag mor och dotter sova i stallet så att jag ledde fölis ut och in i 14 dagar.

Sen fick fölis gå i en stor lösdrift med andra unghästar och en gång i halvåret efter den fyllt 2 år tog jag hem henne i 14 dagar och lärde den något.

Första gången så fick den vänja sig vid bett och sele, äta med bettet, gå i hagen med sele, bli ledd med sele.

Andra gången blev den inkörd och körd i ca 1 månad.

3dje gången fick den ha sedel och bli hängd på.

4:de gången fick den lära sig longeras, gå undan för rtyck etc. Simmade även in den.

Inriden

Etc. något jag aldrig gjort är att kela med den eller handskats med den på ett icke proffsigt vis. Det har varit hantering, inget socialt tjaffs.

Den är urtrevlig nu och väldigt säker i all hantering, körning, ridning.

Tack båda för era svar!:)

Tar gärna emot fler erfarenheter!!

Han kommer fram själv och är nyfiken, men han tycker det är läskigt när man tar på honom.

Heissan,

der er en dansker (Gitte Naldal), som har skrevet bogen:
Fra føl til ridehest.

Der er masser af gode billeder og vejledninger. Bl.a. om at løfte på føllet.

Jag har en åring till islandshäst. Han skelade jag med från allra första dan. Jag klappade honom och pratade. När han var ett ca ett halvår så ledde jag runt han i hagen utan några som helst problem. Han fick också testa på bett fast med grimskaftet då. Och sen träns. Och så la jag på och av en voljock. Och nu när han är 1 år är han hur go och skelen som helst! Sen tycker jag att man kan börja ganska tidigt. Jag vet en som började tömköra lite vid 6 månaders ålder. Sen har vi gått runt med sele. ;)

Detta kanske låter mycket för en sådan ung häst. Men han har varit lika frisk och glad ända sen början. Men han har väldigt mycket kvar att lära!!:D

?? :eek:
Förlåt men ..

Nu har inte jag något föl men jag hade låtit den gå med mamman ganska fritt.
Hade utan tvekan skickat iväg den på unghästbete från när den avvand fram tills det är dags att börja arbeta med den och innan den skickas iväg hade jag sett till att den kan det grundläggande.
Ledas i grimma, stå stilla i boxen när man borstar, lyfta hovarna och dylikt. Sen hade jag nog mest låtit den vara häst.
Den hanteras ju när den ska verkas, när vet. kommer och så kan man ju åka och hälsa på då och då och passa på att uppfriska minnet om det behövs..

Inte mer än såå.

Inget kelande, men fölet får vänjas vid grimma och nödvändig hantering som kan komma att krävas framöver. Avmaskning, verkning etc, den ska också kunna gå i grimma ledd men inte mer än så. Annars låter vi våra hästar gå i flock, hanteras sen det som är nödvändigt fram till 3½ år då man kan starta med enklare arbete för att senare öka dosen.
Första introduktionen för ridning har skett vid 4 år, då i enklare form. Vid 4½ har hästen blivit grundriden, och som femåring rids han mer regelbundet.

De två föl som har kommit nu, får samma uppfostran och i flock.

Jadu, hästen jag precis har köpt är sex år gammal och nyss inriden, har gått på lösdrift med andra hästar i hela sitt liv och har endast hanterats vid verkning av hovar och avmaskning innan hon i våras blev inriden. Hon är världens UNDERBARASTE!!! Hade bara åkt transport en enda gång innan jag hämtade henne och det tog ungefär 30 sekunder att lasta henne, jag skojar inte. :laugh: Hon gick rätt på utan tvekan. Hon är underbar i all hantering, kommer till mig i hagen, står helt stilla i stallgången med grimskaftet hängande i marken, hon har stor respekt för människor utan att på något vis vara rädd. Jag är förundrad över hur snäll och go hon är! :love:

Låt hästen få en så naturlig uppväxt som möjligt och träng dig inte på den. Skicka den nu på bete med andra föl (och deras mammor såklart) och sedan på unghingstbete så får han en bra uppfostran av de andra hästarna, och dessutom muskler och ett gott hull. När hästen är redo söker den kontakt med dig.

Självklart ska han på hingstbete till nästa år!!:)
Nu har jag inte bestämt mig för hur jag ska göra, har enormt mkt bete och stora ytor här hemma.
Men inga andra föl såklart.

Nya bilder finns på honom inne på avelsforumet "bilder på våra föl"!:D

Hur är det med insekterna?Tål ett föl att vara ute bland extremt mkt knott?
Vi har så mkt knott så att jag utvecklat eksem(överkänslighet) mot det och vi har bara bott här i 1 år drygt ovh jag är 25.:eek:
På morgonen efter fölningen tog jag ut ca 20 knott ur varje öga, hela näsan var fylld och jag kräktes ut dom.:crazy:
Hela huvudet hade svullnat upp och ryggen, så jag kan plötligt förstå att Kaela blivit eksemhäst härute....:(

Jag skulle flyttat Kaela och fölet till ett ställe med mindre knott över sommaren.

Men det hjälper väl iaf lite mot insekterna att jag har dom inne på nätterna!?
Har haft dom inne 3 nätter pga regnet.

Ja, vi har också inne hästarna om det är mycket knott.
Har det regnat mycket i Halland? Här har bara kommit några mm de senaste dygnen. Men jag hoppas det håller upp i Halland i eftermiddag när vi ska dit och rida.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 752
Senast: co-SMAD4
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 705
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat