Ischias-ont

MissFideli

Trådstartare
I söndags fick jag pang bom ont i höften. Troligen ischiasnerven. Smärtan är aningens bättre nu, men när jag jobbat en dag så är den hemsk! Jag försöker gå mellan turerna, ingen skillnad.

Vad ska jag göra för att inte få så ont av att sitta?

Är du säker på att det är ischias? På mig börjar det mitt i ena skinkan och går snett ut/neråt o sen till låret,är den riktigt bråkig så fortsätter det hela vägen ner till under fotsulan.

Är du säker på att det är ischias? På mig börjar det mitt i ena skinkan och går snett ut/neråt o sen till låret,är den riktigt bråkig så fortsätter det hela vägen ner till under fotsulan.

Nej, det är jag inte. Det sitter på sidan mot skinkan och strålar längs med midjan, ner i låret och i ljumsken. Baserat på det tror alla jag pratat med att det är ischiasnerven.

Min första tanke var ett överansträngt muskelfäste, men det var innan låret kom med i det hela.

Senast ändrad:
Jag har aldrig haft ishias men känner en som har det ibland. Han brukar ta naproxen -det är en smärtstillande medicin som även är antiinflammatorisk. Ger det sig inte så blir det ett besök hos kiropraktorn.

Det här är i hela låret.
Eftersom att ischiasnerven går genom rumpan och sen på baksidan av låret och ner i vaden så kan den inte orsaka smärta i hela låret. Ischiassmärtan är väldigt karakteristik som om det är ett spänt snöre i baksidan av benet. Jag har själv falsk ischias som beror på att en muskel i rumpan (piriformis) krampar runt ischiasnerven.

Eftersom att ischiasnerven går genom rumpan och sen på baksidan av låret och ner i vaden så kan den inte orsaka smärta i hela låret. Ischiassmärtan är väldigt karakteristik som om det är ett spänt snöre i baksidan av benet. Jag har själv falsk ischias som beror på att en muskel i rumpan (piriformis) krampar runt ischiasnerven.
Du förklarade det där mycket bättre än mig

Eftersom jag inte kan sova pga smärtan, så har jag googlat mig fram till att det nog är quadratus lumborum som ställer till det för mig.

Vis av egen erfarenhet :angel: har jag lärt mig att det är dumt att googla för mycket på internet och ställa diagnoser på sig själv ;)
Det kan vara ungefär vad som helst, avvakta, promenera, stretcha, gå på massage? Skulle det fortsätta trilskas så sök sjukgymnast för att få tips på övningar.

Vis av egen erfarenhet :angel: har jag lärt mig att det är dumt att googla för mycket på internet och ställa diagnoser på sig själv ;)
Det kan vara ungefär vad som helst, avvakta, promenera, stretcha, gå på massage? Skulle det fortsätta trilskas så sök sjukgymnast för att få tips på övningar.

Problemet är att jag inte kan jobba. Så jag har exakt 7 kalenderdagar på mig att få bort smärtan. Varav 2 är helg.

Problemet är att jag inte kan jobba. Så jag har exakt 7 kalenderdagar på mig att få bort smärtan. Varav 2 är helg.

Det är inte alls säkert att det går, det går inte stressa bort värk på det sättet tyvärr. Jag har haft problem med mitt diskbråck i snart två år. Kommer troligen få leva med att jag kommer ha iaf periodvisa problem livet ut. För mig går det ofta ut mot höfterna, blir ischias och jävlas rent allmänt om jag har gjort ngn dumt mot ryggen. Belastning är inte det värsta, jag kan tex lyfta tungt utan större problem, men vinklar jag ryggen i nån skum vinkel och gör ngt så kan jag ha ont i dagar efteråt. Smärta kan vara väldigt lurigt.

Du kan ju ha överansträngt ngn muskel, det kan vara nervsmärta av ngn nerv i kläm? Kan vara allt möjligt. Har du gjort ngt ovanligt på sista tiden som kroppen kan ha reagerat på? Nya skor? Ngt klädesplagg som suttit obekvämt? Gått mycket i snö/slask. Sånt påverkar mig mycket och kan ge problem.

Det finns väl egentligen bara ett par alternativ

a) Hälsocentralen.
b) Massör/naprapat/kiropraktor, vilken som av de tre har bra kunskap om allehanda muskelproblem.
c) Googla fram stretchövningar och stretcha försiktigt.
d) Ignorera och hoppas att det går över.

Stretcha ska jag göra. Och imorgon se om jag kan få nån tid hos sjukgymnast. Jag promenerar gärna, men vill inte förvärra.
Ignorera vågar jag inte eftersom jag inte kan jobba.

Det finns väl egentligen bara ett par alternativ

a) Hälsocentralen.
b) Massör/naprapat/kiropraktor, vilken som av de tre har bra kunskap om allehanda muskelproblem.
c) Googla fram stretchövningar och stretcha försiktigt.
d) Ignorera och hoppas att det går över.

Stryk det första alternativet, vårdcentralen (om det är det du menar) gör inget mer än att skriva ut naproxen eller likn är min erfarenhet. Bättre då att köra på alternativ 2. Eller själv ta kontakt med en sjukgymnast, det behövs inte remiss utan man kan söka själv direkt.

Det är inte alls säkert att det går, det går inte stressa bort värk på det sättet tyvärr. Jag har haft problem med mitt diskbråck i snart två år. Kommer troligen få leva med att jag kommer ha iaf periodvisa problem livet ut. För mig går det ofta ut mot höfterna, blir ischias och jävlas rent allmänt om jag har gjort ngn dumt mot ryggen. Belastning är inte det värsta, jag kan tex lyfta tungt utan större problem, men vinklar jag ryggen i nån skum vinkel och gör ngt så kan jag ha ont i dagar efteråt. Smärta kan vara väldigt lurigt.

Du kan ju ha överansträngt ngn muskel, det kan vara nervsmärta av ngn nerv i kläm? Kan vara allt möjligt. Har du gjort ngt ovanligt på sista tiden som kroppen kan ha reagerat på? Nya skor? Ngt klädesplagg som suttit obekvämt? Gått mycket i snö/slask. Sånt påverkar mig mycket och kan ge problem.

Nej, men jag måste ändå etablera kontakt med vården för ev sjukskrivning. Börjar med att försöka få tid hos sjukgymnast, de borde kunna säga vad det är. Ev även boka tid hos läkare till nästa vecka.
Det enda är att jag kört många kalla bussar sista tiden och därför spänt mig. Promenerar mycket mer än tidigare, så inte mer stillasittande än vanligt. Men visst har det blivit mer promenader i snö, det skulle absolut kunna vara en orsak.

Nej, men jag måste ändå etablera kontakt med vården för ev sjukskrivning. Börjar med att försöka få tid hos sjukgymnast, de borde kunna säga vad det är. Ev även boka tid hos läkare till nästa vecka.
Det enda är att jag kört många kalla bussar sista tiden och därför spänt mig. Promenerar mycket mer än tidigare, så inte mer stillasittande än vanligt. Men visst har det blivit mer promenader i snö, det skulle absolut kunna vara en orsak.

Jag förstår! Ja då är det ju lika bra att starta på vårdcentralen.
Det är säkert en kombination av att du säger, kört många kalla bussar, spänt dig, frusit rent allmänt (är ju inte bra alls) och sen att du halkat runt/gått mkt i snö på det. När jag går på halt/slaskigt underlag får jag alltid problem med rygg/ljumskar/ischias. Jag tror att ett bra träningsprogram med stretchövningar vore en bra start!
Sen såklart att frysa så lite som möjligt, vara så lite stillasittande som möjligt (svårt i ditt jobb jag vet...) och att inte spänna sig för mkt när man går (svårt i vinterlag)..

Jag förstår! Ja då är det ju lika bra att starta på vårdcentralen.
Det är säkert en kombination av att du säger, kört många kalla bussar, spänt dig, frusit rent allmänt (är ju inte bra alls) och sen att du halkat runt/gått mkt i snö på det. När jag går på halt/slaskigt underlag får jag alltid problem med rygg/ljumskar/ischias. Jag tror att ett bra träningsprogram med stretchövningar vore en bra start!
Sen såklart att frysa så lite som möjligt, vara så lite stillasittande som möjligt (svårt i ditt jobb jag vet...) och att inte spänna sig för mkt när man går (svårt i vinterlag)..

Jag tänker inte ta en akuttid på vårdcentralen, men bättre boka en tid och avboka än att sitta i klistret sen. I lördags gick jag en dryg mil varav 1/3 pulsandes i snö och resten på en ganska hal väg. På söndagen när jag jobbade i stallet kom smärtan. Dumt av mig tydligen :banghead:
Det värsta är väl att jag inte kan sova. Finns inget sätt att ligga på som inte gör ont. Ordentligt ont.

Liknande trådar

Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 927
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 737
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar