Ischias, falsk eller äkta?

Dana

Trådstartare
Har semester och nu verkar det som om jag råkat ut för ischias. Falsk eller äkta, vet ej.

Ska man sjukanmäla sig eller gå till läkaren? För att veta vad om det är falsk eller äkta? Gör ont vid skinkan, ner vid låret, till knäet. Falsk ischias går inte längre ner än till knäet....?

Kan knappt gå, jobbar i vården. Svårt med vikarier. Har de någon som kan hoppa in för mig om jag har så ont? Så tänker jag...Börjar jobba nästa vecka.

Ska jag uppsöka läkare? Avvakta å hoppas det blir bättre tills jag börjar jobba?

Ja, jag vet. "Dumma" funderingar. Sök läkare, för att kolla? Bäst att söka läkare antar jag för att få en diagnos...
Känns så olustigt att sjukskriva sig när man har semester.

Ja, men ska man sjukskriva sig?

Läkaren måste väl kunna ställa diagnos, ska jag tex till en kiropraktor? Läst lite på nätet...De kan tydligen "se" om man har falsk eller äkta ischias?

Är det fel att sjukskriva sig på semestern?

Har verkligen ont, har haft problem tidigare med ryggen.

Kolla med läkare först om du vill, men det brukar tyvärr inte ge så mycket vid sådana besvär. Dock kan man ju få smärtlindrande tabletter och sjukskrivning därifrån om man behöver det. Annars är ju kiropraktor en bra grej när ryggen krånglar, ofta blir man ju bra ganska omgående och sedan får man träna ryggen med hjälp av sjukgymnast eller liknande för att slippa återfall.

Du har rätt att sjukskriva dig på semestern precis likadant som att du inte ska behöva ta ut semester när du är sjuk annars. Så sjukskriv dig du för du har rätt att få vara frisk på semestern. Gå till läkaren och sedan ev. till en kiropraktor eller naprapat eller kontakta en sjukgymnast. Allt beroende på vad läkaren kommer fram till. Det kan ju lika gärna vara ett diskbråck och då ska man inte manipulera ryggen.

Har semester och nu verkar det som om jag råkat ut för ischias. Falsk eller äkta, vet ej.

Ska man sjukanmäla sig eller gå till läkaren? För att veta vad om det är falsk eller äkta? Gör ont vid skinkan, ner vid låret, till knäet. Falsk ischias går inte längre ner än till knäet....?

Kan knappt gå, jobbar i vården. Svårt med vikarier. Har de någon som kan hoppa in för mig om jag har så ont? Så tänker jag...Börjar jobba nästa vecka.

Ska jag uppsöka läkare? Avvakta å hoppas det blir bättre tills jag börjar jobba?

Ja, jag vet. "Dumma" funderingar. Sök läkare, för att kolla? Bäst att söka läkare antar jag för att få en diagnos...
Känns så olustigt att sjukskriva sig när man har semester.

1. "äkta ischias" går ända ut i foten.

2. Sjukskrivning eller inte beror inte på symtom utan på arbetsförmåga. Så det beror på vilket jobb du har, och om du skulle ha kunnat jobba med dina besvär. Sjukskrivning normalt sett upp till två veckor vid RYGGvärk, vid fysiskt tungt arbete och upp till en vecka vid fysiskt lätt arbete, oftast inte sjukskrivning alls.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 943
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 564
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar