Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hade ut equiterapeuten igår till en ny häst i stallet och vi misstänker att denna troligen har problem med ischias nerven. Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur gör man för att underhålla och till och med få bort det? Finns det något som hjälper?
Beror väl på varför den har problem med ischiasnerven.
En bekant har en häst som fått en smäll, och därmed en spänd muskel som klämde ischiasnerven så illa att hästen blev halt.
Efter lite rumpmassage (av utb massör förståss) så är han som ny
Ischiasnerven i sig brukar ju inte vara ngt problem, oftast är det nån muskel som kan vara inflamerad och då trycker på nerven. Massage och stretch brukar hjälpa. Konstigt att ET inte sa vad och hur ni skulle göra...?
Jag var igår till en massör/kiropraktor med min häst som hade blivit omöjlig att rida (ville kasta av mig samt att han mest backade). När jag berättade att detta kommit realtivt plötsligt så sa han direkt att det var ischias. Hästen var stel som en pinne när vi kom dit, men efter att ischiaslåsningen släppt bak på rumpan/korset så var det som en helt ny häst (det lät som ett pistolskott när det släppte). Han hände med huvudet och var HELT avslappnad, slöt ögonen och nästan somnade. Ischias för hästar är inte detsamma som ischias för människor, det är mer som en låsning tror jag, massage räcker inte för att hästen ska bli helt bra (min har troligtvis gått omkull i hagen och fått detta)
Så jag hade en mycket nöjd och tillfreds häst igår, och jag är mycket gladare med
Frågade om detta var något återkommande, men han sa att han kommer att bli helt bra (eller är det egentligen redan). det enda som behövs är massage på korset emellanåt.
Och hur är ischias för människor då? Alltså, ischias är en nerv, ischiasnerven, det är ju när närliggande muskler och dyl "klämmer" åt nerven som obehag och problem. En nerv kan ju inte låsa sig.. Sen beror det ju på hur skadan uppkommit osv hur vidare behandling ska se ut.
Enligt den kiropraktor/massör som jag var till så är inte ischias för hästar detsamma som för människor. Dvs jag tror inte att det är en nerv som är i kläm på samma sätt. Massören sa att egentligen kan det var missvisande att kalla det ischias eftersom det lätt kan misstolkas. Men det finns säkert problem med nerver som kan liknas vid ischias hos människor, och då kanske det räcker med massage (vet inte riktigt, detta var nytt för mig). Pållen är iaf som ny!
Hästnyheter På grund av personalbrist finns det inte längre jourveterinärer i fyra kommuner på Höglandet under kvällar, nätter och helger.
Något som...
Hästmänniskan Hovskabb, hyperketatos (mallanders/sallanders) samt CPL (kroniskt lymfödem) är rasrelaterade besvär. Man kan INTE säga att det "bara är...