isbalsam/kylgel/kyllera

Sv: isbalsam/kylgel/kyllera

Kom på vetrinärens tips på akuta skador som behöver kylas- frysta ärtor i påse som man lindar på benet!;)

flera här förespråkar vatten. Visst. Kallt vatten är jättebra, men jag har ärligt talat aldrig någonsin sett någon kyla hästens ben i minst en timme. (om man ska kyla alla fyra) Det måste vara otroligt ovanligt. (det är den tiden som behövs för att det ska få effekt enligt undersökningar)
Sen kan det ju vara på helt andra ställen än hästens ben man behöver kyla. Då kan det vara svårt med vattenslang.

det var vid skador typ senskador och skulle vara ofta använt hos trav och galopp folket, och jag har även sett folk stå och spola ben i 20x4 flera gånger om dagen för att minska senskade omfattning, så det är vad jag skulle göra om min häst skadade sig, till vanlig träning så får det nöja sig med kyllera antagligen mest för matte ska tro att det hjälper...:angel:

Efter 20 minuters kylning med rinnande kallvatten får man ingen ytterligare effekt. Att stå och spola ett ben i taget i 20 minuter tar ju sin lilla tid och är knappast något man gör till vardags efter träning, men det finns ju fortfarande kylslangar som reducerar tiden till 20 minuter för fyra ben på en gång.

Enligt undersökning som jag läste. Tror det var i Ridsport, så kylde Isbalsam lika bra som vatten i 20 minuter. Sen beror det väl på var det sitter liksom mycket andra faktoret som man får ta hänsyn till. Jag har väldigt positiv erfarenhet av Isbalsam jämfört med kallt vatten så det är vad jag utgår ifrån. (mest på mig själv) och funkar det bättre på mig så borde det ha samma effekt på en häst.

Jo men såna finns nog i väldigt få stall. samtidigt måste man ju fråga sig varför man ska göra något som tar så otroligt mycket längre tid när man kan få samma effekt av något så enkelt som att massera in lite balsam.
Men om man är ute efter att kyla ett helt ben (eller alla fyra) blir ju vatten enklare, men att kyla lokalt är kanon med balsam.
Det finns ju olika orsak till att man vill kyla. Jag pratar om när hästen fått en svullnad, ett islag, en spark eller liknande och man vill kyla det drabbade området. (inte hela ben som efter hårt träning) Jag kanske missuppfattat frågan fel från början?

Ni får använda vad ni vill. Jag gör det jag tycker haft bäst effekt. Andra får göra det som passar dem.
Inledningsfrågan uppfattade jag som en fråga om vad man tycker är bäst helt enkelt.

En tjej i mitt stall kyler alltid alla fyra benen på sin häst efter träning, den har ömtåliga ben, med kylslang. Anordningen sätts fast med en gjord runt magen tror jag, med en koppling till vattenslangen, och sedan går en tunn slang ner till varje ben med hål i så att hela benet blir kylt. Sedan står hästen snällt i spolspiltan i 20 minuter eller så och får benen kylda. Hon använde kyllera innan, men gick över till detta, priset gissar jag är anledningen.
Själv brukar jag inte kyla benen ofta, smetar på kylgel ibland efter hoppning eftersom jag har en flaska stående, men har hoppat väldigt sällan.

Då är jag med. Jag föredrar vatten när det gäller att kyla hela benen efter hård ansträngning, men jag köper att man hellre kan ha isbalsam/kylgel på en lokal "skada" som man då vill kyla.

Jag använder lite olika på mina hästar. Ena behöver ingenting för han är otroligt torr och fin i sina ben vad han än gör. Travaren kyls först med vatten, därefter på med lite kylgel (jag inbillar mig att det ska bli någon slags efterverkan) och på kvällen kyllera med bandage alt. liniment istället för lera. Han är känslig i sina bakben och mår bra av detta.

Dom kostar inte många kronor och mocka samt fixa lite annat under tiden så tar det inte känre tid än något annat heller. :)

JAg utgår från mej själv så är vatten och is bäst. Kylbalsam sämst.

Har kylpaddar jag har i frysen att spänna fast på benen. Funkar även med "drink is" påsar att linda på.

Vatten slang och is vid akuta skador såsom spark, hagskador och plötsliga svullnader. Kylslangar är outstanding, likaså "stövlar" till häst som går att fylla med is och vatten och sedan koppla samman med en pump så att vattnet cirkulerar. (Använs ibland av fälttävlansryttare), lånade detta till mitt högdräktiga sto när hon gick akut belastningsfång i slutet av dräktigheten. detta var super! Använde inte cirkulationspumpen:angel:

Isbalsam kan blistra...Har en häst som är väldigt känslig. När han är nyklippt och detta använd så blir han blistrad och får skorpor på benen:mad:

kyllera är en fantastiskt produkt. jag använde mig mycket av det då jag fortfarande hoppade...mycket bra produkt.

Nån som provat Back On Tracks "Cool on track" kylliniment?
Lite nyfiken på det men om det verkar precis likadant som de redan befintliga produkterna på marknaden så vet jag inte...

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 205
Senast: Blyger
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 620
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2