Isbalsam, bra???

_Runaway_

Trådstartare
Jag har hört att när man ridit en häst trött/svettig så ska man ju inte spola med kallt vatten, utan ljummet. Det för att man inte ska kyla ner muskler. Sen har jag hört att man däremot ska kyla ner benen vid senor. Jag har en flaska isbalsam och där står "minskar blodflödet", men är det bra? Asså, nu förklarar jag väl dåligt, men helt enkelt: Är isbalsam bra att ha på benen efter hård ridning? Många använder ju liniment, och det är väl tvärtom, värmande?

Beror på om hästen har några problem där, och isf vilka. Men om man bara använder isbalsam rutin-mässigt efter hårda pass, så ska man kyla kotor och knän också. Ideen är ju att om det uppstått nån liten blödning (överansträngning) så ska den stoppas/minimeras.

Kylningen är till för att minska blodflödet tillfälligt om ifall hästen efter ansträngningen fått små skador. I akutskedet skall man alltså kyla i ca. 20 minuter med is, vatten eller isbalsam. Efter det så är det värme som gäller för att få igång blodflödet. Först skall man alltså stoppa den akuta blödningen och sedan vill man ha igång ett blodflöde igen för att få igång läkning. Att se till att hästen rör sig sätter också igång blodflödet.
Så om man sätter på isbalsam, som verkar i ca. 20 minuter, och sedan släpper ut i hagen så är bra. Stallar man in, så kan man istället sätta på värmande stallbandage, men först tidigast 30 minuter efter isbalsam.
Det är bra att sköta sin hästs ben efter hård ansträning, men som de flesta av oss rider våra hästar, så kan det väl inte betecknas som hård ansträning och kanske inte alldeles nödvändigt, men skadar heller inte.
Hälsning Maja

Är det varmt ute är det inte farligt att spola hästen med kallt vatten. vissa hästar kan tycka det är skönt , med kallt vatten.
Har hästen fått akut korsförlamning kan man spola med kallt vatten och den lägga på massor av varma täcken.
Sen att använda isbalsam/linement på benen tycker jag att man bara ska använda om det behövs.
Är hästen varm i benen efter ridturen.?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 913
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 559
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp