Isabellfärgat föl,läste i Ridsport.

Status
Stängd för vidare inlägg.

fettso

Trådstartare
I senaste Ridsport läste jag om att få fram ett isabellfärgat föl.
Vilket är det jag är ute efter eller ngn annan kul färg,har givetvis också avlat på prestation och en bra hingst som kompletterar mitt sto.
Där skrev dom iaf att det krävs både ett gult+ett rött anlag för att få fram en isabell!?Stämmer det?
Så man kan aldrig får en isabell med två gula anlag?Vilka hästar bär den gula resp den röda genen??

Mitt sto är svart,men bleknar mkt under sommaren och blir gul i manen och ljumsken.
Hennes far är svart men hennes mamma ljus isabell med bläs.
Hon är betäckt med en hingst som är mörk isabell utan tecken, hans far är svart mamman vet jag inte.
Bjartur fra Egilsstödum heter han finns här så där kan man se vad han ger för färger,vilket är i princip alla.

http://www.kaggestorpsislandshastar.se/
 
Sv: Isabellfärgat föl,läste i Ridsport.

Det krävs faktiskt två röda anlag och ett gult. Isabell är gult på fux. Har den dubbla anlag blir den gulvit (cremello).

Din skulle ju kunna vara gulsvart, och har du då betäckt med en guling så har du risk/chans för dubbelgul, alltså cremello/perlino.

Ang. hingsten så är det inte han som ger t.ex. skäck... för att få det måste ju stoet vara skäck. Hingsten är fux med ett gulanlag, dvs isabell.
 
Sv: Isabellfärgat föl,läste i Ridsport.

Men jag har väl chans på isabell och fux också??:):d:bump::D
 
Sv: Isabellfärgat föl,läste i Ridsport.

denna fråga passar utmärkt i tråden som heter "vad kan det bli för färg på avkomman" eller nåt sånt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp