• Avel
  • Trådstartare Trådstartare aldente
  • Startdatum Startdatum
A

aldente

Ett föl som föds i det närmsta färg löst med blå ögon hur lång tid tar det innan ögonen mörknar som på en isabell. Denna lilla kille har en brun mor och en far som är skimmel som enligt uppf är född brun??? Det skall ju vara dubbla gulanlag om han skall vara cremello, men han ser verkligen ut som en. Mamman ÄR verkligen brun inget gult i ögon eller någon annanstans, Pappan har inget gult i ögonen heller men man vet ju inte för han är ju vit nu. Han har gett gult tidigare men med gula ston. Rasen är connemara.

Hur gammalt är fölet?
Jag fick ett isabellfärgat stoföl förra året, såhär blek var hon när hon föddes. Vid knappt tre månaders ålder såg hon ut såhär.
Ögonen var ljusare än på andra föl, men definitivt inte blå. Har din fölunge vita tecken på huvudet? Isåfall kan den få ett eller båda ögonen blåa "ändå".
Vem är far till fölet? Farfar/farmor? Morfar/mormor? Vet du vad de har för färger? Att ditt föl blivit gult betyder ju att en av föräldrarna är bärande på ett gulanlag, och är verkligen hingsten skimmel, född brun, och modern brun, så är det troligen en annan hingst som är far till fölet.

Hlsn Helena

Ögonen behöver aldrig mörkna även om det är en isabell. En del har blå ögon.
Är ni säkra på att mamman är brun? Min gulbruna dam är mrk gulbrun ochser mer brun ut. Hennes ögon är nötbruna. Bara för att de har ett gulanlag betyder det inte att ögonen är gul/blå/grå. Har även fått förklarat för mig av Dan Axel att hästar med ljusa ögon inte behöver ha ett gulanlag.
Kolla vad generationen bakåt har för färg.
I år så upptäcktes det att en welsh hingst hade gulanlag. Han var gulsvart istället för mörk fux........

Vad är det för stam? (mor, far, mormor o morfar, samt farmor o farfar för mig som inte är så superinsatt i connemara).

Hej "Welsh"!
Har du verkigen sett/hört talas om isabeller med blå ögon? Det trodde jag bara var på gulvita/pärlvita hästar som har. Jag har visserlgen sett en WM i england som man kallade blue eyed cream. Det var en skimmel med blå ögon.......
"Raggan"

Det låter ju klart som en Cremello....
Vi har en Cremello som är connemara, imp från Irland. Sten coola ponnier alltså (färgmässigt)
Hennes pappa är Isabell och mamman skimmel.

Lycka till med den lilla... :D

Jag har en gulbrun med två isblå ögon här hemma! Hon har bred, genomgående bläs och är sabino, vilket ofta ger blå ögon. Så det har inte bara med dubbla gula gener att göra.

Skimmeln du nämner kan ju varit född blue eyed cream...mitt stos mamma är skimmel född isabell tex. Skimmelanlaget täcker ju alla andra färger och tecken.

Samma här...tänk dig en snygg, renrasig gulvit halvblod! Gärna med mycket vita tecken, det är såååå snyggt! :love:

Lever du gamla raggsocka?
Jodå jag har sett ISABELL med blå ögon, i norge! Kan inte vara en BEC då den hade färg som HT. Ras=korsningsponny. :)

Om den inte blir pissfärgad med rosa mule och rosa runt ögonen :( då blir den inte vacker.......
Du har så rätt i att skimmelanlaget gömmer många färger. Det har ju connmara sällskapet problem med. Vi har ju "turen " med welsharna att det går att stambokföra en dubbelgulanlagare, det är nog inte så många raser som går med på det.

Hur blå är ögonen är ögonen på detta föl, jämfört med de "blåtonande" ögonen hos det föl som du undrade om för ett för ett par månader sen? Vilken färg har det på huden? Som jag skrev i svaret till det inlägget är det lätt att se om fölet är gulvit/pärlvit eller isabell. En pärlvit/gulvit har rosa hud medan isabellen har mörk. Ögonens färg vid födseln kan variera mycket på ett föl med ETT gulanlag. De kan vara väldigt ljusa, allt från nästan ofärgade till gråblå/ljusgröna/ljusbruna, men mörknar mer eller mindre redan efter ett par veckor. Vilket inte sker med på en med dubbelt gulanlag.

Finns det någon risk att uppgiven hingst inte är far till fölet? Två bruna (i detta fall en brun + en skimmel född brun) kan nämligen inte få en isabell! Inte på några villkors vis! Någon av föräldrarna är isåntfall felklassade! Om hingsten är godkänd och modern verkligen ÄR brun, då är det nog hög tid att meddela hingstägaren! Jag vet ett flertal stoägare som skulle bli urförbannade och börja fundera på stämning om de fick en dubbelgul fölunge när de betäckt med en hingst som enligt hingstägaren försäkrat ska vara född i en "säker" färg!

Är det samma hingst som är far till det här fölet? Han uppges ju vara född brun men har en gulbrun far. Skimlar har ju en "djupare" födelsefärg, och det kan ibland vara svårt att se om gulanlaget är närvarande. Avkomman brukar dock förr eller senare avslöja om födelsefärgen är korrekt eller felaktig.

Vilken härsamning har mamman? Är hon brun? Då menar jag inte att hon "ser" brun ut, utan härstamningsmässigt, dvs att man med säkerhet kan säga att ingen av hennes föräldrar har gulanlag. Att hon är till synes brun utan gult i ögon eller någon annanstans innebär inte automatiskt att hon saknar gulanlag.

Hur har det förresten gått med den andra fölungen e Kulan Kavat u Hagens Nelina? Det lät ju på din beskrivning som den skulle bli skimmel. Blev den skimmel och hur ser de "blåtonade" ögonen ut idag? Färg på huden? Vart tog bilderna vägen som du lovade att lägga ut?

Detta föls ögon är mkt ljusare än Nelinas fölis som har mörknat betydligt.Dom har samma far men mamman är imp Dannmark och jag vet ej stammen på henne (inte mina hästar).Detta föl är väldigt ljust runt ögon och mule ,har dock synliga tecken.Han är snart en månad gammal. Troligen skall faderskapstest utföras även om ägarens isabellfärgade unghingst var borta på bete 1mil därifrån :angel:.
Jag tog kort på Nelinas fölis men dom var för dålig bildkvalitet ,skall göra ett nytt försök i helgen om det inte regnar.....Har inte sett henne på ett tag så jag vet inte hur det har gått med färgen.

Väldigt ljus runt ögon och mule? Är huden rosa (grisskär) eller ej? Isabellen har inte skär hud, men den kan vara nog så ljust grå. Dubbla gulanlag medför dock rosa hud precis överallt, så det går inte att ta miste på ett sådant föl. Titta under rumpan tex. Synliga tecken kan en dubbelgul också ha, eftersom de inte är helt pigmentlösa.

Vad heter fölets mamma? Vet du om hon haft flera föl, och isåntfall färgen på dom? Och efter vilka hingstar?

Ser fram emot bilder på Nelinas föl...

Var lugn, inte skall du behöva bo i tält. Vi har beslutat oss efter mkt om och men att även busan blir kvar här, åtminstonde tills vidare.

Shady har lovat mig att hon skall spara en hel massa gula gener till din fölunge, bara du hittar rätt pappa till den, hälsar hon ;) :angel: :)

Har varit och kollat på gullungarna idag och Nelinas föl är typ "dirty Palomino" men skimmlar av.Dvs mörk på kroppen och grå man. Tyvärr fastnar hon inte på kort, tog nya idag som blev jätte otydliga,synd.
Lillkillen är nu tydligt mörkgrå i skinnet så han blir isabell dock är hans ögon fortfarande blåa. Mamman heter chris hon har inga föl tidigare då hon har tävlat. Jag kommer ej ihåg stammen men hon har Sparrow blöd i sig(som många andra). Tydligen hade hon fuxar i stammen också.

Liknande trådar

Utrustning Vad jäkla trött jag blir på att aldrig ngt kan få vara enkelt :( Elen på min transport krånglar, mkt irriterande! Blinkers...
Svar
7
· Visningar
4 632
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·
S
Avel Hann inte kommentera Clifden Winds påstådda perlinoföl i isabelltråden innan den stängdes. Cliffe var brun och fick närmare 100...
Svar
3
· Visningar
1 209
Senast: swebec
·
Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 122
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar