Hur blå är ögonen är ögonen på detta föl, jämfört med de "blåtonande" ögonen hos det föl som du undrade om för ett för ett par månader sen? Vilken färg har det på huden? Som jag skrev i svaret till det inlägget är det lätt att se om fölet är gulvit/pärlvit eller isabell. En pärlvit/gulvit har rosa hud medan isabellen har mörk. Ögonens färg vid födseln kan variera mycket på ett föl med ETT gulanlag. De kan vara väldigt ljusa, allt från nästan ofärgade till gråblå/ljusgröna/ljusbruna, men mörknar mer eller mindre redan efter ett par veckor. Vilket inte sker med på en med dubbelt gulanlag.
Finns det någon risk att uppgiven hingst inte är far till fölet? Två bruna (i detta fall en brun + en skimmel född brun) kan nämligen inte få en isabell! Inte på några villkors vis! Någon av föräldrarna är isåntfall felklassade! Om hingsten är godkänd och modern verkligen ÄR brun, då är det nog hög tid att meddela hingstägaren! Jag vet ett flertal stoägare som skulle bli urförbannade och börja fundera på stämning om de fick en dubbelgul fölunge när de betäckt med en hingst som enligt hingstägaren försäkrat ska vara född i en "säker" färg!
Är det samma hingst som är far till det här fölet? Han uppges ju vara född brun men har en gulbrun far. Skimlar har ju en "djupare" födelsefärg, och det kan ibland vara svårt att se om gulanlaget är närvarande. Avkomman brukar dock förr eller senare avslöja om födelsefärgen är korrekt eller felaktig.
Vilken härsamning har mamman? Är hon brun? Då menar jag inte att hon "ser" brun ut, utan härstamningsmässigt, dvs att man med säkerhet kan säga att ingen av hennes föräldrar har gulanlag. Att hon är till synes brun utan gult i ögon eller någon annanstans innebär inte automatiskt att hon saknar gulanlag.
Hur har det förresten gått med den andra fölungen e Kulan Kavat u Hagens Nelina? Det lät ju på din beskrivning som den skulle bli skimmel. Blev den skimmel och hur ser de "blåtonade" ögonen ut idag? Färg på huden? Vart tog bilderna vägen som du lovade att lägga ut?