• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Birgitta
  • Startdatum Startdatum
Sv: Isabell

*kl*

Jag önskade mig en Guling härom året. Hade ett fuxsto (SWB) med ljus man och svans. (har nu lärt mig att det inte har någon betydelse...) och betäckte med Ridponny hingsten Jarno (gul). Ut kom den vackraste häst jag skådat :love: Helt fantastisk exteriör och guldskimrande färg med nästan vit man och svans. Han hamnar i mankhöjd ca 160 gissar vi på.

Så om det inte är renrasigt SWB du letar efter så kan jag verkligen rekommendera Jarno både för färg och utseende.

//Sita (som iår fick en avkomma som ser ut som en Mammut:D)

Vad har du för stam på ditt sto?
OM det är SWB så har det skrivits tidigare att både Ravell och Bernstein är gula (gulbruna) och kan lämna gult (men även dubbelgult och brunt, gulbrunt etc..). Jag anser att det är 2 bra hingstar Ravell hoppar själv bra vet inte hur avkommorna hoppar, även Bernstein hoppade bra och har lämnat avkommor som kan hoppa (blup ligger dock på medel vill jag minnas). Vill du satsa på en OS-vinnare i hoppning finns det ju säkrare kort än de två, men jag tror nog att många av oss skulle klara oss ganska bra med en normalbegåvad hopphäst.
Annars fungerar fux ganska bra om du har ett sto som är isabell, men det skrevs tidigare.
Struntar du i pappersfärg eller har annan ras så finns det palominohingstar och isabellfärgade av andra raser.
/U

Du ska INTE betäcka med en hingst som har gulanlag, då riskerar du som sagt en Blåögd gräddvit (BEC) vilket inte är önskvärt.

Isabell = fux med gulanlag
Fux + gulanlag = Isabell
Isabell + Isabell = 50% Isabell, 25% BEC, 25% Fux
Fux + Isabell = 75% Fux, 25% Isabell
Brun + Isabell = (förenklat) 50% brun, 25% Isabell, 25% Gulbrun
Svart + Isabell = 25% Isabell, 25% Gulsvart

Du ska INTE betäcka med en hingst som har gulanlag, då riskerar du som sagt en Blåögd gräddvit (BEC) vilket inte är önskvärt.

Isabell = fux med gulanlag
Fux + gulanlag = Isabell
Isabell + Isabell = 50% Isabell, 25% BEC, 25% Fux
Fux + Isabell = 75% Fux, 25% Isabell
Brun + Isabell = (förenklat) 50% brun, 25% Isabell, 25% Gulbrun
Svart + Isabell = 25% Isabell, 25% Gulsvart

Lär dig färgavel innan du går ut med det till folk som kanske tom tror på det du skriver.

Säger som Cili, det är väl guld värt och jackpot om man får en dubbelgul :love:
Och FUX + ISABELL blir ALLTID 50-50%

Hej!
Mitt svar till alla som svarat på tråden.Tack för all hjälp.Jag tittade i Furugrens
bok Hästens färger och har för mig att han kallade alla med gulanlag för isabeller,brunisabell,svartisabell etc.istället för gulbrun osv.men jag kan minnas fel.Lånade den på bibl.så kan inte kolla.Vi vet väl samtliga vad vi menar iallafall.
Jag lyckades inte att få fram i boken hur stor % som blir isabeller med de olika färgerna,det enda var att isabell + isabell ger som ni skrev 50% is,25% fx,25%
crem.Cremello vill jag inte ha även om jag vet att det alltid blir isabeller efter
dem oavsett färg på hingsten om det blir ett sto (om jag fattat rätt).Men menar ni att det är 50% chans till isabell med ren fux.I så fall är det lika stor chans som med isabellhingst och då slipper jag cremellon.Gäller det även om bara en av hingstens föräldrarär fux.Stoets far är As de Thurin -Shogun-Stove FriendXX högställd fullblodstyp,inte världens stam kanske och inte världens rörelser men helt okej för ordinär ridning.Ingen av dessa är isabeller vad jag vet men möjligen har de gulanlag i sig. Mamman är isabell.Hur blir det med svart hingst?
Tack för trevlig disk.

Eftersom en isabell genetiskt sett är en fux så kan det bara bli fux efter den ihop med en fux, sen är det 50% att du får gulanlaget också. Gulanlaget är som ett "täcke" som lägger sig ovanpå färgen.
En gulbrun är således brun och en gulsvart svart.

Om man är ute efter just en isabell så ska du absolut använda en fuxhingst, så undviker du alla andra gula varianter, Ingen av de 3 hingstarna i ditt stos stam har nåt gulanlag men är hennes mor isabell så kommer det därifrån och gulanlaget kommer längre bak i stammen.

Om hingstens ena förälder är fux så vet du med säkerhet att den har ett fuxanlag och då är det chans på att den lämnar det vidare men ingen säkerhet.

Svart är lurigt, du kan få både svart, brunt och fux beroende på vad hingsten har föl anlag, samtliga 3 variantionerna kan du även få i gult så klart.
Vill du undvika en dubbelgul (cremello, perlino eller smokey cream) så sak du inte ta varken Ravell eller Bernstein. Dessutom är ju ditt sto mer hoppstammat så jag hade satsat på en passande hoppstammad fux!

(Lite O.T men jag har själv haft ett isabell sto med både As du Thurin och Stove Friend xx i första 3 leden.. )

Hur kan du få hela 50% chans till cremello? Och är inte den färgen onaturlig,med
risk för allt möjligt krångel på hästen-känslig hud ,ögon etc.Dessutom är de fula.Dock förstår jag att de är bra vid färgavel på isabeller.
Vet att mitt sto har hoppblod,möjligen kan Shogun ha lite dressyrblod i sig från Indus.Måste i så fall vara en hopphingst med bra rörelser för hennes måste förbättras,markbunden i rörelserna.

Stoet är gulbrun och hingsten är cremello = 50% för dubbla anlag.

Det finns inget med de dubbelgula som gör att de är känsligare än andra hästar de är inte pigmentslösa, de är inga inga albinos. Finns alltså INGET som är "fel" med dom. Sen är det ju ens personliga åsikt hurvida man tycker de är fula eller inte. :grin:

Stoet är gulbrun och hingsten är cremello = 50% för dubbla anlag.

Det finns inget med de dubbelgula som gör att de är känsligare än andra hästar de är inte pigmentslösa, de är inga inga albinos. Finns alltså INGET som är "fel" med dom. Sen är det ju ens personliga åsikt hurvida man tycker de är fula eller inte. :grin:

Jag har fött upp palominos i många år, ibland blir en och annan cremello, men jag har aldrig märkt att dom skulle vara något felaktiga, visst så hade ett sto lite exem på nosen under sommaren om hon gick ute i solen jämt, men samma sak hände med min arabhingst som var fux med bläs, och även hade mitt bruna arabsto med bläs samma problem. Men en sak är säker, du får alltid väldigt bra betalt för en palomino jämfört med en brun/svart/fux även om stammen är det samma.

Precis vad jag också noterat.

De dubbelgula som får "solbränna" på näsan är de som har mycket vitt där, precis som bruna med stora bläsar. I övrigt är dom inget sämre/annorlunda eller mer defekta än andra färger. Bara mer udda och häftigare :)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
705
Senast: Roheryn
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 459
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 271
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III