Isabell Werth (Bates) dressyrsadel

D

dressyr76

HJÄLP!! Är det någon som vet nåt om denna sadel?? Funderar på att beställa en sådan. Är det bra kvalitet och sitter man bra i dem? Hur funkar det egentligen med luftstoppade sadlar? Är det någon som har hört nåt bra eller dåligt om det??? Tacksam för tips! (Jag har en häst som är rak i ryggen, med ganska mycket manke, 168 cm samt väldigt rörlig, och puttar därför fram vissa sadlar!)

Sv: Isabell Werth (Bates) dressyrsadel

Jag har en sådan till min 170 häst med ganska rak rygg och mega manke.
det är bra kvalitet och det är en trevlig sadel tycker jag.
skulle dock aldrig bara beställa en utan att ha ridit i den först/fått den utprovad.
hästar skiljer sig väldigt mycket huruvida de gillar luftstoppat eller ej.

Det är inget köptvång, för att jag beställer den. Så jag får givetvis provrida den först. Men hon hade ingen i min storlek hemma, och hon ville gärna att jag ska köpa den, OM den passar mig och hästen, om hon nu ska ta hem en åt mig. Tack för respons!

Inget ont om sadeln och luftstoppningen i sig, men jag satt verkligen inte bra i den.
Trodde länge att jag hade problem med min sits, men efter att min tränare hade ridit i en sån och tyckte att hon fick samma effekt som jag så insåg jag att det inte bara var mig det var fel på.
Mina underskänklar åkte bak, jag kände mig "låst" och det var så himla mkt sadel överallt liksom :p
Kanske passar ryttare med längre ben bättre, men jag hamnade verkligen fel. Sitter mkt bättre i min hoppsadel än vad jag gjorde i den...
Nej, ingenting för mig, har sålt den nu och ska prova ut en annan som jag sitter bättre i.

Luftstoppningen kan bara (enligt mig) gynna hästen. Luft formar sig.

Har aldrig varit med om att någon bossa har gått sönder.

Jag har en Isabell Werth av den första modellen (då utan CAIR, äger dock tre andra sadlar med CAIR) sittsen är bred, så om du gillar smala midjor så ska su inte ha den här. Jag känner mig inte fast på något sätt i sadeln, men det kan bero på att den är en storlek förstor för mig. Tycker dock att sittsen är lagom (om man bortser från den breda midjan) och jag får en korrekt sitts direkt.

Man känner sig dremot fast i wintecvarianten *ryser*

Jag hade hoppats att den skulle passa min nya häst som har en mycket hög manke men det gjorde den inte, jag behöver ännu högre framvalv så nu har vi beställt en Albion (med smal midja:bow: )

Jag har en Bates Isabell och tycker att den är underbar! Köpte den av min tränare som själv har sånna sadlar till sina hästar. En klar fördel är de utbytbara bomvidderna, en till sommmarfeta hästen och en annan till den slimmade vinterpållen ;) Tycker inte att man sitter fast i den på ngt sätt, möjligtvis lite med de stora stöden men det är ju bara att byta till de mindre så blev det perfekt. Och hästen verkar gilla den!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Behöver tips på sadel till min ridtravare med ganska rak rygg som sluttar lite uppåt mot korset, är rund för att va smäcker och har lite...
Svar
9
· Visningar
1 143
Senast: super
·
Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 289
Senast: poetin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka