isabell + svart = ??

X_tremless

Trådstartare
Vad får avkomman för färg om man korsar svart med isabell?

Har försökt att räkna på det, men kommer på 2 olika sett som ger helt olika svar. Snälla hjälp!

blir 5/8 med grundfärg fux? och 2/8 med enkelt gulanlag, 1/8 blir med dubbelt gulanlag???? Nån som förstår hur jag tänker, är det rätt eller väldigt mycket fel? :confused:

Hur får du in dubbelgulanlaget?????
I såfall måste det vara en gulsvart och inte en svart som är föräldern.

Under förutsättning att den svarta har ett fuxanlag och att isabellen har ett anlag för Agouti + en "svartgen" faller det ut följande om man ska räkna på samma sätt som du:

1/8 brun
2/8 fux
1/8 svart
1/8 gulbrun
2/8 isabell
1/8 gulsvart

Om den svarta saknar fuxanlag kan du räkna bort fux och isabell. Om isabellen saknar Agoutigenen kan du räkna bort brunt och gulbrunt. Om isabellen saknar "svartgenen" kan du räkna bort svart och gulsvart. Någon dubbelgul kan det som sagt inte bli, eftersom båda föräldrarna måste ha ett gulanlag för att detta ska vara möjligt.

Nu var det iof inte jag som räknade men jag blir nyfiken av att du skrev att om den svarta inte har fuxanlag så kunde man räkna bort fux och isabell.
Mitt svarta sto med svarta föräldar och svarta förfädrar på andra och tredjeled, fick en fux med en isabell. Vi räknade kallt med att de skulle få antingen fux,isabell, svart eller gulsvart var det feltänkt då eller????
e isabell
ee mrk fux eee svart eeu fux
eu isabell eue brun euu gulsvart

u svart
ue svart
uu svart

Vadå för "svartgen"? Mig veterligen har isabell fux som grundfärg, och fux är ee, dvs har dubbla "icke-svart"-gener.

Kan du förklara vad du mener???

En svart häst har antingen dubbelt eller enkelt anlag för svart, dvs EE eller Ee. Endast den med enkelt svartanlag, dvs Ee, kan ge fux (med en annan häst som också är Ee eller ee). Här kan e, dvs avsaknad av svart anlag, ses som fuxanlag.

Att en häst har svarta föräldrar och svarta förfäder långt tillbaka är ingen garanti för att den är "dubbelsvart", EE, även om chanserna förstås ökar.

Med "svartgenen" menar jag genen (a) som sitter på A-locus, som i dubbel uppsättning gör en brun häst svart. Det kanske är lättare för dig att förstå om jag skriver anlaget för icke Agouti? På A-locus sitter ju ett anlag (A) som inskränker svart färg till man/svans och ben. Om hästen saknar detta anlag, och istället har två icke Agoutianlag (aa), sker ingen inskränkning av svart färg, och hästen blir således svart över hela kroppen istället. Då fuxen saknar den gen (E) som breder ut svart pigment, utan istället har två (ee) som breder ut rött pigment, saknar det helt betydelse hur den ser ut på A-locus. Den har ju ingen svart färg att begränsa, så det blir en fux oavsett om den är AA, Aa, eller aa. Däremot har det stor betydelse för avkommans färg. Saknas genen för icke Agouti ("svartgenen" = "det lilla a:et) blir avkomman aldrig svart oavsett om partnern är det. Saknar fuxen Agoutigenen (A), blir avkomman aldrig brun även om partnen är homozygot AA.

Betydligt lättare att förstå, ja. Du menar helt enkelt en häst med genuppsättning Aa eller aa. :idea: "Svartgen" låter ju som om det skulle finnas ett anlag för svart, och det kan det ju aldrig göra hos en fux...

:confused:
Varför kalla a för svartgen?
Det vore ju smartare att kalla det brungen då E är svartgen. Jag tycker också det låter bakvänt att säga att aa gör en brun häst svart. Svart och rött är ju grunden i allt så egentligen är det AA som gör en svart häst brun.

Det låter också konstigt att en fux med aa inte skulle kunna få bruna föl med en AA. Det krävs ju bara ett A för brun häst.

Ditt sto hade uppenbarligen ett fuxanlag, annars hade du inte kunnat få en fux. Fuxanlaget kan hänga med i många generationer. Det är ju receesivt och syns inte förrän i dubbel uppsättning. MEN, om nu ingen av de svarta föräldrarna samt far/morföräldrarna lämnat fuxar (fastän de betäckts med fuxar eller hästar med fuxanlag), och dessutom har många avkommor, bör man kanske tänka på möjligheten att den fuxfärgade avkomman är felklassad? Gulsvart och även vissa nyanser av mörkt gulbruna kan vara svåra att skilja från mörka fuxar (svettfuxar). Hur såg hon ut som nyfödd? Är hon stor nog att ha några egna avkommor? Färg??

fuxfölet är fölet på bilden. Inte en chans att det skulle vara felreggat! Tyvärr är fölet dött nu....
Stoet har tidigare fått 2 svarta föl samt 1 gulbrunt med en gulbrun hingst.

Jag som tänkte fel!
har räknad för mycket med "sannolikheten att avkommkommar ska få X & Y färg" med hästar som har dubbelt gult

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 356
Senast: Rosett
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 472
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 159
Senast: Bison
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 278
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar