Is v/s kylbalsam - när välja vad?

mackan

Trådstartare
Vad är egentligen den "långvariga" skillanden mellan is balsam och kyl balsam? Vet ju förstås att man inte kan ta i is balsam utan att frysa skelett delen av sig :eek: men tycker samtidigt att det är övergående VÄÄÄÄLDIGT snabbt... Kylbalsam å andra sidan, tycks ha lite längre effekt, eller har jag fel?

tänker bara, - vilket är bäst, om man tex vill kyla en svullnad i benen eller dyl? Jag har alltid tänkt på isbalsam som typ kylande att använda på "akut skador", för att få ner svullanden snabbt, och kyl balsam för mer "normal verkande" effekt`? men stämmer det eller har jag något att lära?

frågan kom upp idag när en stall kollegas häst - en herre på 15 år som inte har några ben problem normalt, men som var svullen i benen i dag efter ett hårt dressyr pass för tränare dagen innan, och hon ville kyla, och undrade vilket som var bäst.....? Eftersom jag har lite vana att kyla min häst med framför allt kyl balsam på rutin/förebyggande, efter hårdare ansträngningar, så blev jag nyfiken om det är någon större skillnad/effekt mellan de båda...?

Sv: Is v/s kylbalsam - när välja vad?

PUTT!

Men kom igen nu, det här kan väl inte vara ngt svårknäckt för alla experterna ? :p

Lite sent att kyla dagen efter, det ska man göra på direkten.

Kyla ska man göra i det akuta skedet. Alltså skulle hon ha kylt igår efter träningen. Idag skulle jag linimentera med värmande liniment å lindat över det, detta för att öka blodcirkulationen i benen, och rensa ur alla slaggprodukter.

Jag har använt mig av både is och kyl balsam. Inte märkt någon större skillnad på dom 2, så jag tycker dom verkar likvärdiga.

Dock som dom andra skrivit här så skulle jag ej kyla dagen efter hårt arbete. Det ska göras meddetssamma.

Dagen efter får hästen mkt utevistelse, då brukar svullanden gå ner. Och ev lindor till natten, BoT tex.

Givetvis bör man kyla direkt, men det är inte fel att kyla dagen efter heller om man märker svullnad. Har fått rekommenderat att kyla flera dagar i rad - följt av värmande omslag efter riktigt hård ansträngning.

Till Mackan: Is- eller kylbalsam vet jag inte skillanden på. Av isbalsam finns ju nu andra produkter som inte har produktnamnet isbalsam, men är lika bra tycker jag och billigare. Vet inte riktigt vilken produkt du menar med kylbalsam. Är det liniment du tänker på?

Hälsning Maja

Tack,
precis som du brukar jag själv kyla både i förebyggande och underhållande syfte. Stallkompisens häst har aldrig tidigare reagerat på träning, så det var nog därför hon inte tänkte förebyggande antar jag...

har nån flaska från granngården som kallas kylbalsam. Får kolla vad mer det står/märke.

tack för inlägget!!! :bow:

Jag är lärd i den gamla skolan, d v s kyla nytt och värma gammalt. Hade min häst visat reaktion dagen efter träning hade jag valt att värma (för att öka cirkulationen).

Har använt isbalsam på mig själv när jag hade klämt av en nerv i foten (det gjorde helvetiskt ont) vilket fick effekten att jag tappade all känsel och höll på att fördärva mig totalt då jag inte kände ett jota och hoppade runt som en nykläckt kyckling. Att tänka på är alltså att eventuella smärtreaktioner kan försvinna helt, på gott och ont...

Liknande trådar

Hästvård Frågor: 1) Hur står sig kyllera effektivitets mässigt i förhållande till kylbalsam/kyllimiment, isbalsam osv.? 2) Kyllera i...
Svar
6
· Visningar
1 955
Senast: Mr_right
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar