Modest

Trådstartare
Hej, vill ha bukares erfarenhet igen! :bow:

Just nu använder jag sportliniment på benen och "hoppmuskeln" nät jag har hoppat/ansträngt hårt på annat sätt.
Har även provat arnika, men inte isgel, men jag har tolkat det lite så att det är samma sak allihop, rätt eller fel?

Nu tänkte jag köpa liniment "is" på sprayflaska. S.k isspray.
Har det lika stor effekt som gel?

Tack!
/charon

Sv: Is-spray?

Hej, vill ha bukares erfarenhet igen! :bow:

Just nu använder jag sportliniment på benen och "hoppmuskeln" nät jag har hoppat/ansträngt hårt på annat sätt.
Har även provat arnika, men inte isgel, men jag har tolkat det lite så att det är samma sak allihop, rätt eller fel?

Nu tänkte jag köpa liniment "is" på sprayflaska. S.k isspray.
Har det lika stor effekt som gel?

Tack!
/charon

alltså, sportliniment värmer ju först, du vill inte kyla ansträngda muskler enbart, vilket issprayen gör. isspray är till för att dra ihop svullnader i samband med sårvård och annat först och främst. om du är ute efter att kyla ben osv långvarigt skulle jag använda kyl lera. men som sagt, för de större musklerna på kroppen använd ett liniment som först värmer!

Den heter väl inte hoppmuskeln, men jag menar är muskeln som tar i och "skjuter" hästen framåt.

alltså, sportliniment värmer ju först, du vill inte kyla ansträngda muskler enbart, vilket issprayen gör. isspray är till för att dra ihop svullnader i samband med sårvård och annat först och främst. om du är ute efter att kyla ben osv långvarigt skulle jag använda kyl lera. men som sagt, för de större musklerna på kroppen använd ett liniment som först värmer!

Så jag kan alltås inte använda kylspray för samma anledning/orsak som sportlinimentet?

Nu kanske jag låter dum.. men varför vill man kyla en muskel som varit ansträngd? Är det inte vanligare att man värmer? Kyl-spray brukar man väl ta på svullnader och skador?

Nu kanske jag låter dum.. men varför vill man kyla en muskel som varit ansträngd? Är det inte vanligare att man värmer? Kyl-spray brukar man väl ta på svullnader och skador?

Man kyler först för att bromsa de små blödningar som kan uppstå i muskeln vid ansträngning.
Om jag bodde i stallet så skulle jag kyla först med vatten, länge.
Sedan låta torka helt och avsluta med nattbandge, yllepadd plus yllelinda.

Man kyler först för att bromsa de små blödningar som kan uppstå i muskeln vid ansträngning.
Om jag bodde i stallet så skulle jag kyla först med vatten, länge.
Sedan låta torka helt och avsluta med nattbandge, yllepadd plus yllelinda.

Om vi pratar benen - men det gör vi ju inte? :crazy: Inte is-kyler man de stora kroppsmusklerna efter ansträngning? :confused:

[FÖRTYDLING]

Vi pratar ben, och jag undrade om det gick att spraya, för det skulle vara så himla smidigt:idea:
Men det gick tydligen inte att använda det på samma sätt/ändamål.
(Undrade för att en i stallet gör så.)

[FÖRTYDLING]

Vi pratar ben, och jag undrade om det gick att spraya, för det skulle vara så himla smidigt:idea:
Men det gick tydligen inte att använda det på samma sätt/ändamål.
(Undrade för att en i stallet gör så.)

Pratar vi ben (vet inte varför jag trodde att det var stora kropps muskler - så visst kan du kyla!)
dock så är is-spray ett mkt dyrt alternativ, med mkt kortvarig effekt, på så stora ytor som ben i allmänhet. det skall i första hand användas till sår/slag osv.
köp ett mer djupverkande liniment som tex radital eller ngt annat (travshopparna har bästa utbudet, inte vanliga hästsport affärer), eller använd kyl lera är mitt tips. det verkar mycket mera långvarigt.

kyler gör man ju snabbt efter arbetet.
om den jobbats hårt kan du sen kanske vilja applicera värme för att öka cirkulationen (kylan drar i hop blodkärlen). då kan du linda med tex värmande stallbandage.

finns ett antal trådar om detta om du söker i forumet! :)

Jag köpte det jag hade innan, Sportliniment från "the best for horses".
Det ska tydligen öka cirkulationen och sådär.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka