Is på bula i huvudet?

TinyWiny

Trådstartare
Hur är rekomendationen nu? Ska man ha is på en bula i huvudet när man har slagit i?
Skriver här för jag tror att ni vet bäst :laugh:

Sv: Is på bula i huvudet?

Det kan du ha, men kom ihåg att linda in isen i en hadduk eller liknande. Inte is rakt på huden!

Menar du att det inte hjälper eller? Jag upplever att bulan går ned av kyla men när mina barn var små sa man på bvc att man inte fick ha is på en bula i huvudet för då kunde svullnaden gå inåt istället.

Alltså, bulan kanske går ner litegrann men man är fortfarande öm och så där smällen tog!

Fast ofta tycker jag att det blir lite bedövat av kylan så att man inte känner smärtan på samma sätt (en tid efter kylningen). Att bulan skulle gå inåt låter märkligt, men jag är å andra sidan inte speciellt kunnig på människokroppen... :D

Fast ofta tycker jag att det blir lite bedövat av kylan så att man inte känner smärtan på samma sätt (en tid efter kylningen). Att bulan skulle gå inåt låter märkligt, men jag är å andra sidan inte speciellt kunnig på människokroppen... :D

Jag kylde av mitt ena ögonbryn efter en smäll med ett paket glass (man tager vad man haver). Jag upplevde att smärtan gick ner precis som svullnaden, det hjälpte däremot inte mot den rejäla blåtiran som avslöjade min klantighet i alla fall.

Bulan kan omöjligt gå inåt, om du nu inte slagit i så hårt att du även tryckt in skallbenet (men då bör du uppsöka akuten och inte sitta med lite is på huvudet).

En bula är en blodansamling som ligger subkutant, dvs under huden.
Under huden på skallen ligger ett tunt (någon till ett par cm beroende på person) lager fett och muskler sedan kommer skallbenet/kraniet, vars största funktion är att skydda hjärnan och är därför ett av kroppens starkaste ben (om inte det starkaste, minns inte hur det är).
Benet är i alla fall tillräckligt starkt för att stå emot en liten blodansamling, bulan kan alltså inte gå inåt, i så fall flyter den väl ut på en större yta, men kan inte göra någon skada inåt mot hjärnan så att säga.

Om det blir en stor synlig bula/blåmärke, kan man ha på Hirudoidsalva som påskyndar försvinnandet av blåmärken och svullnader genom att lösa upp dem.

*KL*

Mjöl i en fryspåse försluten utan luft i som förvaras i frysen är jättesköna och smidiga att ha till hands om liten slår sig. Lagom kall och håller kylan länge.

Smart! Det ska jag testa. Här är det turligt nog ingen liten som slår sig utan det är jag som går i sömnen...

*KL*

Mjöl i en fryspåse försluten utan luft i som förvaras i frysen är jättesköna och smidiga att ha till hands om liten slår sig. Lagom kall och håller kylan länge.

Fryskallt potatismjöl fungerar också utmärkt för att lindra vattkoppssveda!

Min lilla son ramlade o slog i huvudet för 1 vecka sen, ringde då sjukvårdsupplysningen om det eftersom han fick en rejäl bula och de sa att jag skulle kyla ned den med ngt från frysen, å självklart ngt emellan:)

*KL*

Frös in en påse mjöl igår och visst kom den till användning i natt. Jag håller med om att det fungerar jättebra :laugh:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 979
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
14
· Visningar
1 012
Senast: Fibusen
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 315
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 532
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila