Is i magen, eller?

bettysmatte

Trådstartare
Jag har hö till mina hästar i uppskattningsvis en månad till. På grund av vädret har jag haft mögel i en del av höet, och jag vill verkligen inte köpa på mig mer hö innan jag behöver och riskera att även det möglar. Men hur länge vågar man vänta? Vad hade ni gjort? Det känns märkligt att ringa på annonser nu och säga att man är intresserad av att köpa hö, men att man vill ha det om några veckor :confused:? Eller det är kanske inte konstigt att säga så?

Sv: Is i magen, eller?

Möglar det "på ytan" pga fuktig miljö?
Köp några småbalar halm och strö upp över höet så klarar det sig på skullen även när det är fuktigt ute.

Ja, det möglar på ytan. Det blir svarta mögelprickar utanpå, och höet känns allmänt fuktigt. Fast det har klarat sig mycket bättre det ena av de två ställen där jag lagrat.

Det känns märkligt att ringa på annonser nu och säga att man är intresserad av att köpa hö, men att man vill ha det om några veckor ? Eller det är kanske inte konstigt att säga så?

Det är väl klart du kan?
Jag ringde "min" höbonde i juli och meddelade hur mycket hö jag vill ha för vintern.

Sen har vi hämtat ett hästsläp, ca 70 balar i gången. Då ringer jag alltid några dagar på förhand och säger att vi kommer, men jag kunde ju lika gärna ringa två veckor på förhand, bara jag säger vilken dag och tid jag kommer?

Tro mig, hästägare med lite framförhållning är oftast populära bland höbönderna!

Det känns märkligt att ringa på annonser nu och säga att man är intresserad av att köpa hö, men att man vill ha det om några veckor :confused:? Eller det är kanske inte konstigt att säga så?

I så fall ovanligt.
Många som ringer oss vill köpa hö direkt, eftersom dom har helt slut, och deras ordinarie höbonde inte svarat i telefon på hela dagen.:cool:

(såna säljer jag inte till)

Det är väl klart du kan?
Jag ringde "min" höbonde i juli och meddelade hur mycket hö jag vill ha för vintern.

Sen har vi hämtat ett hästsläp, ca 70 balar i gången. Då ringer jag alltid några dagar på förhand och säger att vi kommer, men jag kunde ju lika gärna ringa två veckor på förhand, bara jag säger vilken dag och tid jag kommer?

Tro mig, hästägare med lite framförhållning är oftast populära bland höbönderna!

Vi gjorde likadant.
Vi brukar köpa av "vår" höbonde direkt från fältet. Jag tycker att det är lättast att göra så. Då slipper man en massa jobb mitt i vintern. Men i somras lyckades han inte ta ngt bra hö.
Då ringde jag till ett nytt ställe och beställde balar. De hämtade vi inte förrän i julas. Nu bar jag på ganska liten ort och han visste vem jag var men jag tror inte det spelade ngn roll.
Ensilagebalarna beställer jag också mitt i sommaren och hämtar under vintern. Det är visserligen inte samma sak.

För mig är det också en helt normal situation. Att ha framförhållning brukar aldrig ses som negativt. Det är bara när det hänt något akut som jag ringt med kortare varsel än så. Och möglande hö har varit en anledning ett par gånger.
Men som sagt jag tror inte bonden kommer tycka det är ett dugg konstigt om du berättar att du inte vill ha det förrän om ett par veckor.

Själv åker jag och hämtar hö 1 gång i månaden (det totala antalet balar bokades dock långt i förväg) just för att jag inte heller kan förvara det på bra sätt (bonden har däremot suveränt bra förutsättningar med specialbyggd lada). För mig räcker det inte att täcka in med halmbalar om jag ska förvara det under några längre tider, även om det blir betydligt bättre. Men vi bor alldeles vid kusten så luftfuktigheten är väldigt hög här.
Men jag tycker det är jätteskönt att ha det så. Nu behöver man inte oroa sig för att det ska bli dåligt. Man får alltid fräscht hö när man hämtar samt att bonden kan ge de få balar som blir dåliga hos honom till korna. Risken ligger så att säga hos honom vilket jag tjänar på (däremot får man ju en kostnad av att behöva köra varje månad).

Självklart kan du börja jaga nu, det tycker jag är seriöst.

Jag vill ha in flera analyser, prisuppgifter, göra fraktkalkyler (egna då) etc innan jag bokar. Och sedan gör vi just så - bokar ett visst antal.

Jag kommer snart att försöka boka inför nästa höst. Ska man få tag i vad man vill ha och behöver så får man vara ute i god tid.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 958
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 881
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 744
Senast: Karamello30
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 805
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka