Is i frysen

killikill

Trådstartare
All mat blir isisg, även sånt som inte ens är öppnat. Skulle öppna och koka upp broccoli jag köpt och allt var bara som en stor isklump.
Köper man glass och fryser in så är det efter nån dag is i och en äcklig hinna på glassen.
Kycklingfilén trokar på utsidan, frysbränna tror jag det heter?

Vad kan vara knas?

Bor i lägenhet och har frysskåp. Hhar varit så så länge jag bott här, drygt ett år.

Jag skulle också tippa på att frysen inte är helt tät.
Ställer du in "varm mat", öppnar frysen ofta eller länge?
Vet att jag märker skillnad på det som är fryst när jag handlat mycket varor och ska frysa in varmare varor.

Tippar också som föregående.
Otät list? Är dörren ordentligt stängd? Vad har du för temperatur i frysen?

Frysbränna sker ofta om det legat för länge i frysen, särskilt om förpackningen är för dålig/för tunn eller så.

Menar du frysfack? I så fall är det en värdelöst form av frysförvaring, håller aldrig temperaturen. D v s det tinar och fryser på igen, beroende på vad man har i kylen och hur man öppnar etc. På mitt frysfack i lägenheten var hela baksidan öppen mot kyldelen, så det var omöjligt att hålla något fryst.

Är frysen isig? Behöver du frosta av den kanske? Eller är den överbelastad? (dvs för mycket grejer i frysen)

Men är det ett frysfack det gäller, så skulle jag nog inte se det som en fullfungerande frys och inte långtidsförvara saker som behöver vara frysta.

Lägg in en termometer som registrerar max/min-temp, kolla (och nollställ) dessa några gånger per dygn. Det låter som att temperaturen varierar kraftigt och sakerna blir omfrysta, vilket inte är bra.

Tack för alla svar!

Är inte alls kunnig och har tummen mitt i handen. Hur kikar man om dörren är helt tät?
Dörren går inte upp jättelätt utan det är som ett "sug" och man måste dra lite.

Själva frysen är inte särskilt isig utom det är det som läggs in där i som blir det.
Har frysskåp (heter det väl?), kyl och frys på varann och ungefär halva storleken var.

Ska se om jag hittar någon termometer jag kan slänga in.

Kolla i kanten mellan dörr och skåp om det ligger tätt an . Är det lite glipa nånstans så läcker det sas.

En termometer kostar inte många kronor på typ Ica, köp en för att se hur temperaturen ligger :-)

Tack för alla svar!

Är inte alls kunnig och har tummen mitt i handen. Hur kikar man om dörren är helt tät?
Dörren går inte upp jättelätt utan det är som ett "sug" och man måste dra lite.

Själva frysen är inte särskilt isig utom det är det som läggs in där i som blir det.
Har frysskåp (heter det väl?), kyl och frys på varann och ungefär halva storleken var.

Ska se om jag hittar någon termometer jag kan slänga in.
Om det är tätt så är ju tempen i frysen som inte är tillräckligt kall? Det bör vara åtminstone -18 i en frys om jag inte missminner mig.

Som sagt - köp en vanlig inne/ute termometer och lägg där. Den kan du sedan läsa av och se max respektive min temperatur.

Om det du har i frysen tinar och fryser och tinar och fryser - då är det inte alls konstigt att det blir isigt.

Hmm.... Effektiviteten kan minska om det är dammigt på baksidan om den. Så om det inte är allt för krångligt att dra fram och dammsuga baksidan kan det hjälpa.

Liknande trådar

Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 709
Senast: Sassy
·
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: escodobe
·
E
Övr. Katt Hej! Jag behöver verkligen råd av någon som har vana med katter och att flytt av katt. ALLA råd är guld värda! Jag skall försöka att...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: gentleknight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?