Irriterat tandkött

Silkisif

Trådstartare
Jag har en 4-årig valack som håller på att ridas in. Han har haft bett i munnen, men inte mer.

Hans framtänder ser läskiga ut, liksom nästan sönderslagna, och tandköttet ser rött och irriterat ut ovanför vissa tänder. Varför blir det så? :crazy:

Ringer för övrigt tandläkarre i veckan, men man är ju så rädd för oseriösa sådana. :crazy:

Sv: Irriterat tandkött

Hästar byter tänder ända tills dom är 4 år. Det kan lika gärna vara så, eller att delar av mjölktänderna är kvar mm. Varför inte ringa en veterinär istället för att nojja på om den du ringde till är seriös eller inte ????

Låter som om din häst håller på och bytr tänder....
Min 3 åring tappar sina tänder nu och i går hittade jag en blodig tand ute i snön. Hon ser rätt knasig ut i munnen för tillfället, men äter med god aptit trots detta.

Jag kan nästan garantera att det handlar om tandväxling. De mittersta två byttes förra året, nu växlas de bredvid, nästa år växlas de yttersta. Det händer saker i kindtandsregionen också, den andra kindtanden, P3 växlas och M3 och P4 kommer också att bryta fram den närmaste tiden. Det händer mycket i din hästs mun närmaste halvåret så en koll hos en duktig tandvårdare kan vara bra för att fånga upp och åtgärda avvikelser innan problem uppstår.

Jag har skickat ett PM till dig med rekommendationer om seriösa aktörer i Skåne ;)

Svarar generellt
Sist vi hade ute en tandläkare drog han fram stora raspen och körde runt lite. Ren tur att inget hemskt hände. Klart jag nojar lite här, man kan få bra svar;)

Tackar er båda för era PM, ska kolla upp det :)
Tack!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska jaga tandläkartid idag. Det är något vajsing med mitt tandkött. Ovanför de fyra framtänderna på överkäken är tandköttet typ...
Svar
2
· Visningar
528
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 424
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
803
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka