Irriterad vid pälsfällning

macan

Trådstartare
Mitt sto blir väldigt irriterad så fort hon börjar tappa vinterpälsen. Vid sadling, uppsittning etc brukar hon bli mycket grinig och slå snett framåt med ett bakben så man får se upp. När pälsen är tappad är problemet borta. Vad kan jag göra för att hjälpa henne mot det hon tycker är obehagligt? Tycker inte att B-vitamin (Shy-Feeder) ger någon nämnvärd effekt.

Sv: Irriterad vid pälsfällning

Ger spruta bättre effekt? Ges det vid ett elelr flera upprepade tillfällen?

Ger det enl. rek. av min veterinär.25 ml intramuskulärt 2 dagar i sträck.Funkar mkt bättre än det man ger i fodret ,i alla fall på mina hästar.

Päls består av protein (närmare bestämt protein som innehåller svavelhaltiga aminosyror). Vad du kan göra för att underlätta pälsfällningen (ömheten är svår att få bort) är att se till att din hästs proteinbehov är uppfyllt. Ge protein av bra kvalitet, exempelvis i form av foderjäst eller linfrö. Det finns inga bevis för att B-vitamin skulle hjälp vid pälsfällning!

Min häst har samma besvär. Jag tycker jag har god hjälp av Linfröolja. Använder fårskinn mot all hud (sadelläge, gjord, träns). Täcke så lite som möjligt. (Hon är inte klippt och kan stå under tak i hagen.)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag rider på ridskola och den hästen jag rider mest är en ståtlig svart oldenburgare som är runt 13 år. Han har varit på...
Svar
9
· Visningar
1 854
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Oron och ångest växer i mig. Jag tror det är något fel på min häst....igen! :( Jag köpte mitt sto i maj förra Året. Ett 10-årigt...
Svar
15
· Visningar
8 991
Hästhantering Har en storhäst (160) och en B-ponny (125), och tar ibland med den lille parveln som handhäst. Skulle gärna ha med honom mer, han...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 433
Senast: MissFideli
·
Hästhantering Har tidigare skrivit inlägg och fått en del "matnyttigt" men tyvärr ger jag upp nu. Inom en kort tid ska mitt ena sto hem till sin förra...
Svar
13
· Visningar
5 011
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?