Irriterad av beröring under magen...???!!

Sv: Irriterad av beröring under magen...???!!

Det finns rena magnesiumtillskott, Biomag t.ex.

En fråga : Kan man överdosera magnesium - och vad händer då.
Min häst är också sur då man pillar på magen. jag tror det är musklerna för när man masserat ett tag så blir det bättre. Jag ger Biomag, 1 mått/dag.

pm:ade dig precis i fall du inte vill nämna preparat vid namn här! Jag är ute efter ett rent magnesiumprep i så fall och ska i väg o köpa kraftfoder i e m så har du tips så är jag tacksam!

Goldi skrev:
Håller med om att det kan vara magnesiumbrist. Mitt sto började bli lite kinkigt för ett halvår sen. Irriterad när jag drar gjorden och känslig under magen och på sidorna. Fick tips här om extra magnesium och har gett det några veckor nu. Hon har blivit bättre :banana: så nu är det OK.
Hon blir fortfarande grinig när jag lägger mot skänklarna men det handlar nog om att försöka slippa jobba. :angel:

Har bytt mineraler nu till ett som ska vara komplett så får se om det räcker. :)
Intressant, hur ser hennes foderstat ut. Vilken sort och hur mkt extra magnesium gav du? Ger du inte det nu?

cerrox skrev:
har ni kollat så hon inte har sand/jord eller liknande i magen??

bara en tanke.
Nej det är inte kollat. Du tänker på röntgen?

:bow: Vilka bra svar och tips jag fått! Ska försöka utreda och testa ett i taget, så att jag vet vad som ev. ger effekt. Det är så märkligt..., idag brydde hon sej inte när jag tog under magen, endast lite reaktion när jag tog mellan frambenen. En annan dag så besväras hon av all slags beröring under magen... I övrigt är hon framåt, pigg, glad....
Kanske blir jag gråhårig snart...:smirk:

skuggi skrev:
Ja, eller hur? Sadeln kan ju ha klämt på en viss punkt som orsakar smärta som nu även känns i andra sammanhang? Är det smärta på en viss punkt eller visar hon bara att hon inte vill att du tar i magregionen?
Vårat sto var hemskt kinkig med de regionerna förut, och det var ingen punkt som var öm som man kunde hitta, hon ville bara inte bli pillad där :crazy:
Testa att klämma igenom och kolla om hon är rädd för ev smärta eller om hon har ont på en viss punkt?
Kan inte säga att det är någon speciell punkt utan det är generellt under magen och mellan frambenen. En del dagar ingen irritation och ibland mycket. Ibland irritation före ridtur och ingen efteråt. Ibland tänker jag att hon är ett STO och har blivit lite lynnig...men det är ju enklaste utvägen och synd om pållan om hon har ont och det går att göra någonting åt det.

lenamulen skrev:
Hon har varit så till och från (mest till) sen i somras. Men inte påverkad i övrigt i allmäntillståndet. Har åxå funderat på om det har med brunst och hormoner att göra ( en bland många funderingar).

Det kan också vara livmoderinflammation eller liknande, samt om hon är ett sto som drar in luft i livmodern så kan hon behöva caslick-operation. (finns tråd om det) Det är ju jättesvårt att veta. Vissa ston är väldigt "lynniga" vid beröring, dvs extra känsliga i olika perioder. Prata med veterinär om du inte kommer på vad det är, eftersom hästen ändrat beteende.

Senast ändrad av en moderator:

hej!
jag har en häst med samma symptom som lenamulen. Hon har varit väldigt irriterad så fort jag rör magen eller strax över rätt länge nu. Har nu börjat funderapå om det kan vara fodret. Vi bytte strax innan hon började bli irriterad. har nu också upptäckt små kulor lite över och bakom bogen. Är dt nån som vet vad det är? Kan fodret vara orsaken?

Jag har samma problem som du. Jag klippte hästen i mitten av december och någon vecka senare ville hon inte bli ryktad längre. Speciellt inte på de klippta delarna som halsen och vid manken. Men hon surar lite med ryggen och korset också, fast inte om hon äter hö samtidigt...Det som funkar är att smeka henne och att klia henne hårt, det gillar hon. Hästen gillar inte att få på sig sadeln längre när jag rättar till vojlocken. Gillar heller inte att man spänner sadelgjorden. Vet inte heller om detta kan bero på klippningen eller något annat...
Jag vill också gärna ha tips på vad det kan vara, eller om det är klippningen.

Finns vissa hästar som går så här endå.

Min kompis har en häst (sto) som beter sig så där. Kallas faktiskt ofta för stobeteende. Har en sto själv med sto beteende, dock inte på samma ställe. Utan hon är svinigt "kitlig" på halsen, hon surar vid borstning, hon blir galen vid sårhantering förutsatt att man inte tar å å trycker i som jag vet inte vad, man får absolut inte peta henne på mannen å så vidare.

Har ett sto som ändrat beteende. Har börjat visa rejält missnöje när man borstar, stryker, torkar eller spänner gjord ( vilken som helst; sadel, täcke, sele) under magen. Är i övrigt som vanligt. Sammankopplar det inte med sadeln eftersom reaktionen kommer av all kontakt med magen. Är det någon som varit med om detta symtom? vad kan det bero på? åtgärdsförslag?
Kan tillägga att hon har fri tillgång på ensilage, vatten samt går på lösdrift.
// synd att hästen inte kan prata..:confused: :confused:

Hej
Kom du på vad det var med ditt sto sen? Min valack beter sig precis likadant!

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 896
Senast: Mabuse
·
Hästvård Min häst hade under oktober månad sex förstoppningskoliker som hon blev behandlad för, orsaken var förmodligen att hon drack för dåligt...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 694
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Hannah0407
·
G
Träning Min "foder"-ponny (D-ponny) är ganska ofta lös i magen och jag vet inte vad det beror på. Han står på och ägs av en ridskola och går...
Svar
4
· Visningar
919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka