Irreterad på stallägaren igen!

Mysaan

Trådstartare
Nu har de i alla fall gått för långt. Eller överreagerar jag nu med???

Förra lördagen så höll jag på i stallet. När jag var färdig för att sopa gången innan jag skulle åka hem så stod 2 ponnytjejer från grannstallet i gången med stallets isis och arab i gången. De stod och borsta hästarna så hårstråna rök så jag antog att de sopade stallgången sedan.

PÅ söndagen hade pålle vilodag så jag var bara in i stallet och ställde iordning fodret. Sedan var jag ut i hagen och gullade. Insåg då att stallet inte var sopat. :mad:

På måndagen så hade jag in pålle och fixade med honom. Innan jag åkte hem så sopade jag ordentligt hela den gången jag stått i. Stallgångarna går som ett U och jag använder bara ena delen då.

På tisdagen fick jag inte så mycket som ett tack för att jag hade sopat som en dåre. På onsdagen så såg det åter ut som skit i stallet efter att hovis varit där. Det var iofs ihopsopat i en liten hög så så himla farligt var det inte.

På torsdagen var det fortafrande inte borta så åter igen så sopar jag nästan hela stallet trots att jag denna gång inte skitat ner ens. På fredagen får jag skäll för att jag inte sopat hela stallet utan bara halva. :cry: De menade på att jag givetvis skulle sopa hela stallet varje dag även om jag inte haft in hästen den dagen. Är jag helt knäpp eller? Jag anser inte att jag ska behöva sopa upp efter dem när jag inte haft min häst inne. Jag anser inte heller att jag ska behöva sopa den delen av stallet som jag aldrig är i ens. Har jag fel och överreagerar???

SEdan i går då så var det dax igen. Pålle får nu sitt kraftfoder ute så jag avr och köpte en rejäl foderhink till honom. Tog med den i går samtidigt som jag meddelade att jag köpt honom en egen hink. Så han slapp dela med de andra hästarna. Då blir de skitsura och säger "Jaha så nu duger inte våra hinkar längre åt din häst då"

Det var ju inte de det handlade om. Jag försökte förklara för dem att även om alla hästar var mina så hade jag haft egna hinkar till alla eftersom jag är van att det är så. Mend et vägra lyssna. Så är det jag som är knasig? TYcker ni det är ok att man delar hinkar hejvilt mellan hästar som hostar och inte hostar?

Jag kanske helt enkelt har för höga krav på saker eller? :confused: Trodde alla ville värna om att hästarna ska må bra och att det ska vara fint i första hand men det verkar inte vara så här.

Sv: Irreterad på stallägaren igen!

Hur länge har du stått i det här stallet? Har det varit likadant hela tiden?
Jag har inte läst någon annan tråd om detta men förstår av vad du skriver att du känner dig som allas städtant och att det varit så ett längre tag. Olika människor vill ha olika rent i stallet endel tycker det är ok att droppa saker där man står och att strunta i att sopa medans andra vill ha kliniskt rent hela tiden. Om olika personer i samma stall tillhör båda ytterligheterna så blir det garanterat problem. Renlighetsivraren känner sig som en utnyttjad städerska och slarvrarna blir irriterade på att saker inte ligger där dom lagt dom. Det enda vettiga i en sådan situation är att börja fundera på om man tror att det någonsin kan bli bättre på det ställe man står eller om det kanske kan vara dags att flytta på sig.
I ditt fall verkar det inte bara vara problemet med att olika personer har olika åsikter utan att det dessutom finns personer som vill ha rent men som är rädda för att ta i en sopkvast.
Själv har jag sån tur så att min häst står i ett stall där det bara finns hon och en till, det finns fler hästar på samma gård i ett annat stall men jag har det lugnt och skönt och kan ha precis så skitigt/ rent som jag vill ha utan att störa någon alltför mycket. Den andra hästen som står i stallet är en shettis och grovskötseln (mocka, göra mat osv.) av den fixar jag på köpet när jag fixar med Novan.
Min rekomendation till dig är att byta stall du kommer att få mycket roligare när du håller på med din häst om du kan lägga energin på för dig viktiga saker istället för att hela tiden fundera på vad du ska få skäll för nästa gång.

Hej!

Jag har stått i stallet sedan i feburari. I början var allt jättebra sedan har det kommit små saker efter hand. Som de gnällt på. Jag vill gärna ha rent omkring mig men tycker inte jag ska behöva sopa efter dem. Jo jag ska flytta så småningom men just nu har jag inget alternativ om jag inte vill sälja pållen. Så jag biter ihop så gott det går och hoppas att jag snart kan flytta honom.

Hoppas du hittar något bättre snart nog. Jag är inte pedant men en viss ordning kräver jag i mitt stall samt att alla hästarna har var sin hink att äta ur. Sen är det självklart att man städar efter sig och sin häst. Dock har åtminstone jag sopförbud om någon häst är inne.

Sen jag flyttade söderut är det min dotter som sköter stallet i norr och det verkar fungera. Själv har jag hästen hos syrran och samma regler gäller där. Man plockar undan efter sig och en hink per häst.
:cool:

Jo att man kanske har sopförbud när hästarna är inne kan ju vara ok. Hade jag inte reagerat emot i detta stall eftersom araben är en hosthäst. Men de sopar inte själva på dagarna utan tycker jag kan sopa efter dem. Trots att hästarna är ute hela dygnet. Som tex i går så tyckte de att jag skulle sopa efter dem och mig iofs när hosthästen stod inne och åt dammig lucern. :mad:

Förhoppningsvis så kommer jag få en annan stallplats till hösten redan. Där jag dessutom kommer bli stallchef i så fall. :) Sedan så letar vi för brinnande livet efter egen gård så jag får har pållen hemma så jag kan ha tvärkoll på honom. Sambon vill helst det oxå eftersom han saknar pålle nu när jag oftast är i stallet.

Mysaan skrev:
Förhoppningsvis så kommer jag få en annan stallplats till hösten redan. Där jag dessutom kommer bli stallchef i så fall. :) Sedan så letar vi för brinnande livet efter egen gård så jag får har pållen hemma så jag kan ha tvärkoll på honom. Sambon vill helst det oxå eftersom han saknar pålle nu när jag oftast är i stallet.

Kan det oxå kanske vara så att du är lite förbi "kollektiv stallets" eller "annans" stall - stadiet s.a.s...? ;) många gånger kommer man ju till en punkt när man börjar längta efter eget och som du skriver ovan, vill ha pållen hemma.... jag tror det kan ha mycket att göra med när man börjar reta upp sig på andras regler och (faktiskt) relativt små saker här och där gällande stall ägar eller kollektivstalls regler....

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 648
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama