Irländsk martingal?

Equilina

Trådstartare
Får man ha det på tävling (stor häst)? I TR står det "endast martingal med löpande ringar" men det är ju frågan om hur man ser på den irländska, den har ju för visso löpande ringar...

Sv: Irländsk martingal?

Fast varför vill du ha en sån?Den hindrar väl bara tyglarna från att hamna på samma sida om hästens hals ifall den kastar med huvudet?De har ibland sådana på galoppörer.Fast det känns som om man lika gärna kan använda en vanlig martingal ändå.

Har inget bra svar......tyvärr....

Inte jag som vill ha det, utan en kompis :p

Jag har själv aldrig förstått poängen med den, tänkte att om man inte får tävla med den så kan jag kanske få henne på bättre tankar.

Då skulle jag fråga en överdomare i distriktet om jag vore du.

jag förstår inte syftet med den? när jag googlade s hittade jag en bild och då var det ju bara som en läger rem med en ring på varje sida som man trädde tyglarna igenom? hur kan de ha martignag efekt??:confused: hmmm.. :D johanna har fått nått å fundera på!:D

Ja, jag får väl göra det. Skulle vara bra om man inte fick, då kan jag motivera till varför hon inte skulle ha en. Förstår inte heller vitsen, nämligen...

Det är tillåtet här i Värmland.Jag har frågat ÖD.

Men varför ska du få henne "på bättre tankar" bara för att du inte förstår vitsen :confused:Den har ju ett syfte och det kanske är därför din kompis behöver en.
Jag märkte själv idag att en sådan kanske skulle varit bra att ha när jag red mitt sto idag. Att sitta på en bockande och hoppande häst när tyglarna flygger över till andra sidan är inte såå skoj;)

Även ett bra hjälpmedel till någon med unghästhänder som gärna sitter lite brett med händerna.

Jag har tävlat m både irländsk martingal och vanlig + irländsk (får lite samma effekt som en blipmartingal).

Galoppörer har nästan alltid irländsk martingal eftersom det är en säkerhetsgrej. Dels så flyger inte tyglarna över på fel sida om hästen börjar trilskas, och dels så är det svårare för tyglarna att hamna över öronen så att hästen trasslar in frambenen i dem om ryttaren t.ex. flyger av.

För att hennes häst varken bockar, far omkring, kastar med huvudet eller något annat. Hon behöver den inte, helt enkelt.

För att hennes häst varken bockar, far omkring, kastar med huvudet eller något annat. Hon behöver den inte, helt enkelt.

Okej, fast det avgör väl egentligen ryttaren bäst själv, eller? Den stör ju inte så.
Förstår inte hur en del orkar lägga ner tid på att hitta orsaker till att andra inte ska andvända en vis utrustning. Okej om den är skadlig, men annars...?

Hästen kanske följer med bättre efersom om man skulle ta ena tygeln utåt följer ju den andra tygeln med.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 534
Senast: Acto
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Mli
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: MiniLi
·
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
987
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka