irisdiagnostik

Sv: irisdiagnostik

Irisdiagnostik fungerar så att man lyser med en liten lampa in i hästens öga. Ögat är indelat i olika zoner. Om man då ser en förändring i en viss zon så visar det på en störning i det tex organet eller leden som står för den zonen. Det är dock bara långvariga och kroniska skador som syns på detta sättet. Hoppas du blev lite klokare!

// Emelie

peter_lundin skrev:
Fungerar???
Det finns överhuvudtaget inget som säger att det fungerar!
PL

Finns det verkligen veterinärer som håller på med sånt??:confused:

Låter som rena rövarhistorian.:crazy:

Typ håranalys och liknande.

AM

I boken "Hästhälsa med helhetssyn" står "Irisdiagnostik är till stor hjälp tillsammans med alla övriga undersökningsmetoder. Genom irisdiagnostiken upptäcker man det mesta - organstörningar, stress, problem med hovar, knän, rygg ja t o m bihålor och öronproblem syns i irisen."

Låter ju som en fantastisk metod. :smirk:
Jag vill veta mer. Är irisdiagnostik en vanlig diagnosmetod i alternativkretsar?

Ja den är ganska vanlig, men inte i Sverige, precis som Tungdiagnostik så kan det vara ett värdefullt hjälpmedel.

Tungdiagnostiken fungerar ungefär likadant, man ser olika saker i olika zoner. Inte så lätt bara att titta på hästarnas tungor :D

Ja, lite. Men jag förstår inte hur zoner i irisen hänger ihop med olika organ.

Precis som meridianerna hänger ihop med inre organ, olika muskler och psykiska tillstånd.

Irisdiagnostik är inte konstigare än att ställa diagnos utifrån akupunkter.

Det där med meridianerna tycker jag också är konstigt. Det finns mycket som är konstigt.
Men intressant är det ändå, tills det blir för flummigt för mig. Jag är naturvetare. :)

Självklart tycker vi att det är konstigt, det bygger ju på ett helt annat synsätt än vad vi är vana med - en österländsk filosofi.
Men i stort tror jag att detta med irisdiagnostik är något som kan utgå från principen att helheten finns representerad i varje mindre beståndsdel - ECIWO = Embryo Containing Information of the Whole Organism.

Precis som Carola skriver - det är ju inte konstigare än att ställa diagnos utifrån akupunkter? Det kanske är lite mer accepterat här hos oss.
Och visst finns det kanske inga västerländska förklaringsmodeller bakom TCM (Traditionell Kinesisk Medicin), forskning etc - men nog är det intressant att se på den kunskap, flertusenåriga "erfarenhetsbas" som finns inom österländsk filosofi och syn på medicin/livet.......... Även för en naturvetare?

Hej
Min ET gör irisdiagnosik. Han gjorde en i somras på min häst och visade en fläck i ögat. Kommer inte ihåg vad han sa att det var men iaf skulle jag ge Andy 1 paket jäst i 3 dagar. Fläcken har blivit mindre med tiden. Jag tror på detta, ET brukar även kolla hur tungan ser ut. Andy brukar faktiskt inte bråka när han drar ut tungan o vrider den. Han brukar vara kinkig annars när man håller på med huvudet.
Jag betalade inget extra för att han kollar öga och tunga.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
308
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 825
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 431
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila