IR-resistent

vicsan

Trådstartare
Ni med IR-resistenta hästar, hur har ni upptäckt det på era hästar? Kan de få magproblem och bli slöa av det? Hur ser foderstaten ut för era hästar?

Sv: IR-resistent

Min ponny är IR.

Hur jag märkte det? Hur kunde jag undgå att märka det:D:crazy:
wpid-dsc_1251_137502711.jpg

Ponny var ständigt tjock, seg och loj.
Inget fång eller liknande. Hon bantade konstant men det hände ingenting.
Hon var så tjock att hon började markera på volt. Ringde veterinär som rekommenderade mig att ge henne 1 kg hö/dag och motionera minst 5 km om dagen. Jomen absolut. Det fungerar ju fint att göra så... eller inte.

Så fick kontakt med en annan veterinär som började tala om EMS/IR och det genomfördes en belastning på ponny. Skydåliga värden.
Metformin under en period och under en rimlig diet och motion 1 timme/dag började hon så sakta ge ner i vikt.

Nu ser hon ut såhär. Efter typ 3 år. Ett tag var hon underviktig och då kollade vi ppid vilket hon inte har.
dsc_0091.jpg

Om dom kan få magproblem? Jag vet inte, min har aldrig haft magproblem.
Slöa? Absolut.

Min får numera 5 kg hö, fri tillgång på halm och happy hoof men byter mot equigard just nu. Höt innehåller 7 mj och 39 smrp samt 12 % socker (tyvärr, vill helst ha under 10, givetvis). Men i och med att hon mår bra nu har det fungerat fint.

Lägger in så att jag hittar tråden igen, eftersom jag lite har gått och funderat på detta med en av mina hästar....

Under perioden som din ponny var sjuk, var den konstant slö då eller bara slö ibland? Klarar den sig helt utan medicin idag? Finns det någon svensk sida som man kan läsa på om IR?

Ringde veterinär som rekommenderade mig att ge henne 1 kg hö/dag

Märkligt att det finns så okunniga veterinärer. IR är en metabolisk störning vilket innebär att metabolismen hos en IR-häst inte fungerar på samma sätt som hos en “normal” häst. En IR-häst är programmerad att lagra kalorier när tillgången på foder är mindre än behovet. När en IR-häst inte får tillräckligt med foder så signalerar kroppen “bistra tider = svält” och hästen går in i en slags sparlåga och drar ner på energiförbrukningen. Den sparar så mycket energi den bara kan och lagrar istället energin som fett i fettvävnader. Resultatet för en IR-häst som sätts på en “svältkur” blir många gånger det motsatta, dvs. hästen går upp i vikt!! Det är m.a.o. helt vansinnigt att svälta en IR-häst. Det skapar bara mer problem. Det är inte bara energi man drar ner på när man sätter en häst på en svältkur. Hästen får också brist på protein, mineraler, vitaminer och fettsyror vilket sannerligen inte gör hästen friskare. Det finns dessutom stor risk för leverskador (hepatic lipidosis).

Ja givetvis är det helt idiotiskt!
Jag insåg också ganska snabbt att det inte skulle fungera, min annars så snälla ponny förvandlades till ett monster. Tror jag efter någon dag bara tog kontakt med annan veterinär. Som sedan hjälp oss igenom allt det här.
Det är skrämmande hur en veterinär kan rekommendera så lite mat, har förstått denna är känd för det dock.

Istället har ponny fått ett balanserat foderstat och gått ner.

Under perioden som din ponny var sjuk, var den konstant slö då eller bara slö ibland? Klarar den sig helt utan medicin idag? Finns det någon svensk sida som man kan läsa på om IR?

Hon var konstant slö.
Hon har bara fått metformin under 2 månader x 2. Annars klarar hon sig utan.
Tror du kan få bra info om du söker på EMS också. Vet att det bla. finns någon uppsats som är publicerad på Slu tror jag.

En IR-häst är programmerad att lagra kalorier när tillgången på foder är mindre än behovet. När en IR-häst inte får tillräckligt med foder så signalerar kroppen “bistra tider = svält” och hästen går in i en slags sparlåga och drar ner på energiförbrukningen. Den sparar så mycket energi den bara kan och lagrar istället energin som fett i fettvävnader. Resultatet för en IR-häst som sätts på en “svältkur” blir många gånger det motsatta, dvs. hästen går upp i vikt!!
Vad har du för referens till detta?
Jag har läst en hel del om IR men inte träffat på det jag fetstilmarkerar någonstans. Jag har i stället förstått det som att IRhästar alltid är inställda på att ta vara på sockret. Alla rekommendationer som jag har läst om utfodring av dessa hästar har varit att man ska banta dem. Min egen erfarenhet av min egen troligen IR fångponny är just att det enda som hjälpte var att minska fodret drastiskt (OBS det är inget man ska ge sig till att gör om man inte har kunskap om vad som händer i hästens kropp, det är farligt att banta en häst kraftigt). Du måste banta den så att de falriga fettdepåerna försvinner.

Har du någon egen erfarenhet av fånghästar/IRhästar?

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: Mearas
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Bamburine
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: slant98
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka