Sv: IR hästar Ni som har... Hjälp
Strömmsholms sjukhus säger att det troligen är IR på det jag beskriver. Många IR hästar får fång anfall som en följd av sin IR.
Precis, och jag tror att din häst fått fång AV sin IR. Men IR i sig ger inte ont, stapplighet, svårt att gå etc. Däremot så kan IR utlösa fång - och DÅ får de ont, svårt att gå etc. Men då har de FÅNG - också.
På blodproven på måndag kan de kommbinera en medecin som hon kan gå på resten av livet och kan leva ett helt normalt liv. Gå på bete och allt som vanligt. Med tanke på att hon ej svarat på fång medecin och box vila så är de helt säker på IR även de tre vetrinärer här hemma som jag prata med och haft ute.
VÄLDIGT intressant att veta vad det är för medicin? Det finns tyvärr nämligen ingen sådan, eller det fanns i alla fall för en månad sedan, och om det blivit ett sådant genombrott att de hittat det borde det vara omskrivet?
Jag bestrider inte att din häst ÄR IR, men du måste försöka skilja på IR och IR-utlöst fång. Har de fång så är det standard fångkonvalescens (dvs stillastående etc) även om det utlösts av IR. Och att de INTE svarar så att anfallet hävs kan bero på just att de är fortsatt såpass IR att det håller igång fånganfallet.
Men fånget måste hanteras som just fång oavsett om det är en IR-häst eller en icke-IR häst som har fång!
DE VETRINÄRER som jag prata med säger att även en smal häst får fett depårer. När hon kom var hon smal med depårer. Depårer försvinner ej fören de hittar rätt medecin. Bantning hjälper ej på fett depårerna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Byt veterinär att lyssna på! Bantning reducerar fettdepåerna. Du kan inte utan bantning medicinera bort depåerna. Ingen av de mediciner som på FÖRSÖK används mot IR är heller studerade på långtidsbasis, och de är INTE tänkta för att ersätta 'kost och motionsbehandling'. De är till för att när kost och motion inte räcker. Det finns dock INGA studier på vad de gör på lång sikt, och de används på försök och är inte speciellt studerade - medicinerna.
Så, jag är jätteledsen att säga det men du har tyvärr missuppfattat flera saker ang IR, fång till följd av IR samt de medicineringsalternativ som KANSKE kan hjälpa..
Medecinen är inte farligt dyr heller.
Kan säga att efter det jag fått veta om IR av de vetrinärerna på Strömmsholm skulle jag utreda alla fång anfall med ett blod prov på socker och sänkor. Många vetrinär kliniker har inte så de kan utreda IR utan det måste skickas. Därför får min häst vänta till på måndag.
Ska de ta ett enkelt blodprov eller ska de glukosbelasta? Insulin analyseras av SVA, som analyserar insulin på fredagar. Glukos analyseras alla dagar. Dock måste blodprovet centrifugeras inom en h efter provtagning om glukosen ska bli rätt, därför kan det vara knepigt i fält.
Glukosbelastning däremot är en annan sorts prov. Då svälter man hästen och tar ett 'nollprov', samma som enkla blodprovet. Sen tillför man glukos via magsond eller intravenöst i blodet. Man tar sedan nya blodprov efter X min, Y minuter osv. Man ser då dels HUR högt glukos och insulin stegras, och hur lång tid det tar innan det går ner till normalt. Sen jämför man det mot normalvärden. Då får man ett mycket bättre svar inte bara på OM hästen är insulinresistent, utan också HUR insulinresistent den är. Detta kan göras i fält men görs i princip bara på klinik pga tiden det tar och det praktiska.
Så vet du om de ska glukosbelasta eller bara ta fasteinsulin och dito glukos?
Sänkan har ingenting med IR att göra, tveksam om man tar sänka på hästar ens iofs, men det har iaf inget mer IR att göra.
Tror att det är därför fång ökat så drastiskt de senaste åren. Pga av för kraftig mat till hästar. KONSTGÖDSEL är nog en av många annledningar för fång och IR.
FETMA är tyvärr den absolut vanligaste anledningen, med eller utan predisposition. Är det din söta haflinger som är drabbad? I så fall så som det påpekades i den tråden för flera månader sen så är hon kraftigt överviktig och med depåer.
Nu har min häst blivit halt och det är troligen IR som spökar. Nu står hon med lindor, dåligt hö och box vila till nästa vecka så får vi se vad proverna svarar.
Ni kan säga vad ni vill. Men vetrinärerna vet bättre än ni.
Snälla du, de blir INTE halta av IR. De blir däremot halta av t ex FÅNG. Det veterinärerna försökt tala om för dig är mest troligt att din häst är IR OCH har fått fång, pga sin IR.
Och ang veterinärerna vet bäst. Det gör de, men du har tyvärr kraftigt missuppfattat veterinärerna =/