IR hästar Ni som har... Hjälp

sanio

Trådstartare
Usch vad det är jobbigt just nu. IR kommer och går hela tiden. Hon blir så stel och måste röra på sej. Står på en stor box nu, men hon känner inte hästarna än så bra i lösdrifts flocken så vet inte om jag ska släppa ut henne.

Hon blir jätte stel...

Hur gör ni med era IR hästar?

Hon har nu blivit dålig 3 gånger på 4 månader. På ett hö, på frost på 2 dl havre. Sen tar det några h och hon springer som vanligt.. Nu sitter det mer då hon inte kan röra på sej. KAn knappt gå.

Finns det någon vetrinär som ni haft som jag kan ringa?

Ingen här vet något om det.. Snälla kan någon pm ett nummer till en vetrinär som kan om IR på häst. Så jag kan prata med någon...

Sv: IR hästar Ni som har... Hjälp

Jag har inte lyckats hitta ngn veterinär.

Men jag kanske kan svara på lite frågor, måste i så fall veta lite mer.

Hur vet du att hon är IR?
En IR häst som blir stel och har svårt att röra sig, inte kan röra sig är det megafångvarning på!! Jag hade alltså ringt hem en veterinär av den anledningen med eller utan kunskaper om IR.

En IR häst kan få fång av hö, fruset gräs eller havre.

Deras fånganfall är ibland annorlunda mot andra hästars fånganfall och kan vara svåra att upptäcka.

En häst som är mkt IR bör inte äta gräs alls, ej gå på bete, absolut inte på frostgräs och ej äta spannmål. Den ska bantas om den är tjock och få hö med låga sockerhalter. Om man gör så kan den så småningom bli bättre från IR och gå på bete en del. Om man väntar för länge är det för sent.

Det är viktigt att följa detta pga fångrisken.

Hoppas att det går bra med din häst!

Prova att ringa till de stora djurklinikerna tex Strömsholm eller Ultuna och be att få prata med ngn som är insatt i IR.

Som jag skrev i andra tråden och forest svarat med, Helsingborg, Ultuna eller Strömsholm (vilket som nu är närmast för dig) kan hjälpa dig.

Sen, IR kommer och går inte såsom du beskriver, utan det låter tyvärr snarare som om din häst har fång. Ta ut en veterinär hemma i stallet direkt, idag!

Som alex skrev är en IR-häst benägen att få fång mkt lättare o måste behandlas med kost o motion.

Den blir inte sjuk av sin IR utan den gör att den kan få följdsjukdomar.

En häst som upplevs som stel kan mkt troligen ha fång.

Ring nu o ha hästen stilla.

Kram:laugh:

Hon kan inte stå still och många vetrinärer säger att hon inte har typiskt fång symtom. Hon blir dålig hela hon. Jag kan ge ett hö och 3 timmar senare kan hon knappt gå. Tar jag bort det hon reagerar på tar det ca 12 h utan medecin och hon är helt bra. Hon har ingen hög puls, ej varma hovar, går ej som fång häst, avlastar ej som en fång häst. Vänder ej som en fång häst.

Så funkar inte fång säger vetrinärerna.

I går va hon helt bra så tog ut henne i ridhuset och då var hon het (aldrig varit innan) Så nu är jag jätte rädd att hon alltid varit dålig..

Har prata med strömmsholm. Vi kommer ta blod prov på henne på måndag och kolla socker värden mm. Då får jag veta om hon har IR. Hon har randen som IR hästar har på hoven även depårer i musklerna och nacke. (hade hon även när hon var smal) så troligen kan hon vara dålig jämt med de teckena.

Det finns medecin för IR hästar som man ska ge varje dag med insulin. Det är det vi ska utreda om hon har IR. Kan hon inte gå på det och leva ett vanlig häst liv. Så kommer jag ta bort henne. Men jag vill ha henne utred först.

Ir hästar får ej stå stilla de måste röra sej och det stämmer på henne. Så länge hon str still blir hon bara sämre. Som i sommras på box vila. Bara sämre och sämre (då var det hö hon reagera på) släppte henne på bete och bara 12 h efter nästan hundra bra.

Hon tål klöver beten. släppte henne på vall med klöver (ej gödslad) på många år och hon blev aldrig dålig av det (vilket en fång häst ahde blivit)

De vetrinärer som jag pratade med på strömmsholm tyckte det lätt typiskt IR. Men det får jag svar på nästa vecka...

Tänker inte försöka övertyga er om att hon har IR för det har jag kämpat med för flera vetrinärer mm. Fick även tag i en vetrinär som känner till det här hemma. Blev så glad och lättad så jag grät..
Härligt att prata med vetrinärerna på strömmsholm.

Man ska fasta hästarna 6 h och sen ta blod prover och sen utreds det vilka medeciner som hon ska gå på och vad hon behöver. Blir hon ej bättre eller inte kan leva ett vanligt liv med bete mm. Kommer jag ta bort henne.

Hon blir dålig av 3 dl havre och kan knappt gå, 12 h efter är hon som vanligt....

En gång kan jag tro att hon utvecklat fång av det. Men ej de andra gångerna.

Har nog redan dömt ut henne. Men jag hoppas lite.

Min häst hade ej heller typiska fångsymptom.

Randen på hoven är inget signifikativt för IR.

När en IR-häst är frisk ska den röra på sig, men inte om den ömmar. då är det för sent.

Blötlägg höet o ge små portioner. Du lakar ur en del av sockret som troligen gör den sjuk. Jämför med diabetes 2. Är den tjock får du ge mindre.

Bra att du ska in med henne.

Tänker inte försöka övertyga er om att hon har IR för det har jag kämpat med för flera vetrinärer mm. Fick även tag i en vetrinär som känner till det här hemma. Blev så glad och lättad så jag grät..
Härligt att prata med vetrinärerna på strömmsholm.

Man ska fasta hästarna 6 h och sen ta blod prover och sen utreds det vilka medeciner som hon ska gå på och vad hon behöver. Blir hon ej bättre eller inte kan leva ett vanligt liv med bete mm. Kommer jag ta bort henne.

Hon blir dålig av 3 dl havre och kan knappt gå, 12 h efter är hon som vanligt....

En gång kan jag tro att hon utvecklat fång av det. Men ej de andra gångerna.

Har nog redan dömt ut henne. Men jag hoppas lite.

ANg provet så det blodprovet som mäter fastenivåer av insulin och glukos är ganska trubbigt. Bättre är att (EJ under pågående fång dock!) göra en glukosbelastning. Du kan alltså få falska negativa svar av enkla blodprovet bara.

Sen, ang försöka övertyga. Både jag, Forest_Autumn och axel HAR hästar som är/har varit IR.. (tycker det är svårt vad man ska skriva, även om de inte är IR för stunden så tycker jag personligen att IR nog bör räknas som att hästen alltid har det, men där man med bantning och motion etc kan hålla hästen helt symptomfri och värdena normala och fina. Men det går ju liksom inte att bara sluta med det - då lär ju IR komma tillbaka som ett brev på posten).

Men de blir INTE IR hipp som happ. Däremot så en insulinresistent häst som äter något olämpligt, den kommer få ökade SYMPTOM av sin IR; t ex just då i form av fång eller ev 'fångkänning' även om JAG inte tycker om det ordet utan anser att det är fång det med men lätt.

Men insulinresistensen är där. Jämför med diabetes, en diabetiker har diabetes HELA tiden, inte BARA när den äter fel och får insulinkänningar/blodsockerfall/hamnar i koma. Det är ju inte så att den diabetiker 'får diabetes till och från när den äter godis'.

Så, ett tips är att du läser på om IR, så du förstår sjukdomen i grunden.
Jag motsätter mig inte att din häst kan vara IR, tvärtom. Men det du BESKRIVER när den äter havre, är inte att den BLIR IR, utan du ser då utökade symptom på IR.

Så vill du maximera chanserna för din häst, läs på och försök förstå hela bilden. Vad gäller fång, så min IR-ponny fick fång i FEBRUARI. Utan minsta ändring i foder etc. Det var mest troligt hormonerna som orsakade en sänkt insulinkänslighet och vi låg för nära gränsen och så blev det för mkt. MEN..detta fånganfall var så atypiskt att både veterinärer, hovslagare och inte minst fångnojiga mig missade att det var fång. Han var halt på ett framben, hältan kom och gick. Thats it.. Sen när fångranden kom långt senare förstod vi. Så precis som axel också sagt så det kan vara fång ändå även om de inte har ett klassiskt anfall.

Och de blir som sagt INTE stela och får så ont att de 'knappt kan gå' av IR, däremot kan de bli det av den FÅNG som IR-hästar har MYCKET lättare att få än andra hästar.

Sen skriver du att om hon inte kan leva ett vanligt liv med bete kommer du ta bort henne. Vad menar du med 'vanligt liv med bete?'. De flesta (inte alla) IR-hästar kan gå på liten mängd gräs. Dvs få komma ut i hage, gnaga gräs osv. Men i princip inga IR-hästar klarar att släppas på frodigt heldygnsbete.

Hon kan inte stå still och många vetrinärer säger att hon inte har typiskt fång symtom.
IR ger inte alltid typiska fångsymptom, gjorde inte det på min ponny heller.

Hon blir dålig hela hon
.
på vilket sätt blir hon dålig? Fång är oftast en sjukdom som påverkar hela kroppen.

Hon har randen som IR hästar har på hoven
Vilken rand?
Det finns medecin för IR hästar som man ska ge varje dag med insulin.
Det finns mediciner men de innehåller inte insulin!!! Det ska man absolut inte ge till en IR häst!!! - måste vara ett säkert sätt att sätta igång ett fånganfall

Ir hästar får ej stå stilla de måste röra sej
Det gäller bara om de inte har ont i sina hovar.

Hon tål klöver beten. släppte henne på vall med klöver (ej gödslad) på många år och hon blev aldrig dålig av det (vilket en fång häst ahde blivit)
Vem påstår att en fånghäst blir sjuk av att äta klöver?

De vetrinärer som jag pratade med på strömmsholm tyckte det lätt typiskt IR. Men det får jag svar på nästa vecka..
Vilket bör innebära att din häst har haft/har fång!!

Däremot påstår jag inte att det är helt säkert att den har det bara att risken måste vara jättestor. Röntgenbilder?

Din häst måste utredas för det är med största sannolikhet fång den har, utifrån de symtom som du beskriver. Nu har den ju enligt dig även antagligen en fångrand på hovarna, och nu krävs det röntgen för att se ev rotationer och/eller sänkningar. Hästen måste med största sannolikhet stå på boxvila ett bra tag. Den ska absolut bantas om den ser ut som den gjorde sist du visade bilder.

Strömmsholms sjukhus säger att det troligen är IR på det jag beskriver. Många IR hästar får fång anfall som en följd av sin IR.

På blodproven på måndag kan de kommbinera en medecin som hon kan gå på resten av livet och kan leva ett helt normalt liv. Gå på bete och allt som vanligt. Med tanke på att hon ej svarat på fång medecin och box vila så är de helt säker på IR även de tre vetrinärer här hemma som jag prata med och haft ute.

DE VETRINÄRER som jag prata med säger att även en smal häst får fett depårer. När hon kom var hon smal med depårer. Depårer försvinner ej fören de hittar rätt medecin. Bantning hjälper ej på fett depårerna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Medecinen är inte farligt dyr heller.

Kan säga att efter det jag fått veta om IR av de vetrinärerna på Strömmsholm skulle jag utreda alla fång anfall med ett blod prov på socker och sänkor. Många vetrinär kliniker har inte så de kan utreda IR utan det måste skickas. Därför får min häst vänta till på måndag.

Tror att det är därför fång ökat så drastiskt de senaste åren. Pga av för kraftig mat till hästar. KONSTGÖDSEL är nog en av många annledningar för fång och IR.

En IR häst kan gå med förhöjt socker länge och sen utveckla fång.

Nu har min häst blivit halt och det är troligen IR som spökar. Nu står hon med lindor, dåligt hö och box vila till nästa vecka så får vi se vad proverna svarar.

Ni kan säga vad ni vill. Men vetrinärerna vet bättre än ni.

Har som sagt kontakt med 4 vetrinärer plus strömmsholm. Men nu har jag en vetrinär som båda jag och han har kontakt med strömmsholm. Vetrinären kollade henne igår. Så ni behöver inte vara oroliga. Min häst är i goda händer..

Tack för att ni bryr er....

http://www.safergrass.org/articles/EMSgallery.html

Min häst har exakt en sån rad som de visar på bilderna. Alla som haft fång och att hästen på något vis är stel i mukler eller har stapplig gång ska utreda för IR.. De kan gå med låg sänka som kan sätta sej i exempel kotor mm. Typiskt är motion och det släpper...

Det är svårt att skilja fång mot IR. Man måste ta blodprov och som exempel min häst. Stapplar hon på alla 4 ben och man går med henne en sväng och det försvinner så är det ej fång säger Strömmsholm. En fång häst kan aldrig motionera bort sina symtom, men det kan en IR häst.

Strömmsholms sjukhus säger att det troligen är IR på det jag beskriver. Många IR hästar får fång anfall som en följd av sin IR.

Precis, och jag tror att din häst fått fång AV sin IR. Men IR i sig ger inte ont, stapplighet, svårt att gå etc. Däremot så kan IR utlösa fång - och DÅ får de ont, svårt att gå etc. Men då har de FÅNG - också.

På blodproven på måndag kan de kommbinera en medecin som hon kan gå på resten av livet och kan leva ett helt normalt liv. Gå på bete och allt som vanligt. Med tanke på att hon ej svarat på fång medecin och box vila så är de helt säker på IR även de tre vetrinärer här hemma som jag prata med och haft ute.

VÄLDIGT intressant att veta vad det är för medicin? Det finns tyvärr nämligen ingen sådan, eller det fanns i alla fall för en månad sedan, och om det blivit ett sådant genombrott att de hittat det borde det vara omskrivet?

Jag bestrider inte att din häst ÄR IR, men du måste försöka skilja på IR och IR-utlöst fång. Har de fång så är det standard fångkonvalescens (dvs stillastående etc) även om det utlösts av IR. Och att de INTE svarar så att anfallet hävs kan bero på just att de är fortsatt såpass IR att det håller igång fånganfallet.

Men fånget måste hanteras som just fång oavsett om det är en IR-häst eller en icke-IR häst som har fång!

DE VETRINÄRER som jag prata med säger att även en smal häst får fett depårer. När hon kom var hon smal med depårer. Depårer försvinner ej fören de hittar rätt medecin. Bantning hjälper ej på fett depårerna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Byt veterinär att lyssna på! Bantning reducerar fettdepåerna. Du kan inte utan bantning medicinera bort depåerna. Ingen av de mediciner som på FÖRSÖK används mot IR är heller studerade på långtidsbasis, och de är INTE tänkta för att ersätta 'kost och motionsbehandling'. De är till för att när kost och motion inte räcker. Det finns dock INGA studier på vad de gör på lång sikt, och de används på försök och är inte speciellt studerade - medicinerna.

Så, jag är jätteledsen att säga det men du har tyvärr missuppfattat flera saker ang IR, fång till följd av IR samt de medicineringsalternativ som KANSKE kan hjälpa..

Medecinen är inte farligt dyr heller.

Kan säga att efter det jag fått veta om IR av de vetrinärerna på Strömmsholm skulle jag utreda alla fång anfall med ett blod prov på socker och sänkor. Många vetrinär kliniker har inte så de kan utreda IR utan det måste skickas. Därför får min häst vänta till på måndag.

Ska de ta ett enkelt blodprov eller ska de glukosbelasta? Insulin analyseras av SVA, som analyserar insulin på fredagar. Glukos analyseras alla dagar. Dock måste blodprovet centrifugeras inom en h efter provtagning om glukosen ska bli rätt, därför kan det vara knepigt i fält.

Glukosbelastning däremot är en annan sorts prov. Då svälter man hästen och tar ett 'nollprov', samma som enkla blodprovet. Sen tillför man glukos via magsond eller intravenöst i blodet. Man tar sedan nya blodprov efter X min, Y minuter osv. Man ser då dels HUR högt glukos och insulin stegras, och hur lång tid det tar innan det går ner till normalt. Sen jämför man det mot normalvärden. Då får man ett mycket bättre svar inte bara på OM hästen är insulinresistent, utan också HUR insulinresistent den är. Detta kan göras i fält men görs i princip bara på klinik pga tiden det tar och det praktiska.

Så vet du om de ska glukosbelasta eller bara ta fasteinsulin och dito glukos?

Sänkan har ingenting med IR att göra, tveksam om man tar sänka på hästar ens iofs, men det har iaf inget mer IR att göra.

Tror att det är därför fång ökat så drastiskt de senaste åren. Pga av för kraftig mat till hästar. KONSTGÖDSEL är nog en av många annledningar för fång och IR.

FETMA är tyvärr den absolut vanligaste anledningen, med eller utan predisposition. Är det din söta haflinger som är drabbad? I så fall så som det påpekades i den tråden för flera månader sen så är hon kraftigt överviktig och med depåer.

Nu har min häst blivit halt och det är troligen IR som spökar. Nu står hon med lindor, dåligt hö och box vila till nästa vecka så får vi se vad proverna svarar.
Ni kan säga vad ni vill. Men vetrinärerna vet bättre än ni.

Snälla du, de blir INTE halta av IR. De blir däremot halta av t ex FÅNG. Det veterinärerna försökt tala om för dig är mest troligt att din häst är IR OCH har fått fång, pga sin IR.

Och ang veterinärerna vet bäst. Det gör de, men du har tyvärr kraftigt missuppfattat veterinärerna =/

http://www.safergrass.org/articles/EMSgallery.html

Min häst har exakt en sån rad som de visar på bilderna. Alla som haft fång och att hästen på något vis är stel i mukler eller har stapplig gång ska utreda för IR.. De kan gå med låg sänka som kan sätta sej i exempel kotor mm. Typiskt är motion och det släpper...

Det är svårt att skilja fång mot IR. Man måste ta blodprov och som exempel min häst. Stapplar hon på alla 4 ben och man går med henne en sväng och det försvinner så är det ej fång säger Strömmsholm. En fång häst kan aldrig motionera bort sina symtom, men det kan en IR häst.

Det de visar på bilderna är en FÅNGRAND. Det står i texten med...

EMS, som din länk handlar om, står för övrigt för equine metabolic syndrome, och diagnoskriterierna för det är - insulinresistens, fång samt övervikt och/eller fettdepåer.

Men om du läser HELA dokumentet så ser du att randen är en FÅNGRAND.

Bara för att man bantar en diabetiker så kan de ej äta godis utan att ta insulin. Fett och depårer ska ej sättas samman säger vetrinärerna.

Alla med IR borde ta blodprover och prata med Strömmsholm så ni får medecin till era hästar. Annars vet ni inte om de har högt socker eller inte. Ni kan rida de och de mår igentligen dåligt men ni märker det inte. Tröttheten, depårer, fång mm kommer som en följd av att de går med det för länge. Så alla borde ha medecin till sina IR hästar.

En del behöver bara ha det på sommaren, andra jämt, en del i perioder.

Jsut nu mycket hoppfull och gladare än på många dagar. Har tagit lite avstånd från min häst då jag varit inställd på att ta bort henne. Men nu ser det ut som jag kan ge henne ett helt värdigt liv... Kan börja min utbildning med henne och min drömm kan gå i uppfyllelse.

Hon på strömmsholm sa att många ger sina hästar människo medeciner i fodret och det funkar bra för dessa hästar. På de låter det som de kommit väldigt långt med utredning på medeciner. Det brukar inte bli farligt dyrt heller.

Men en häst kan behöva 1-2 eller till och med 3 männikso medeciner kan bli upp till 20 tabletter. Lite olika på vad hon saknar och de ser de på blodprovet. Hon nämnde i alla en hel rad med olka männsiko medeciner som de annvänder just nu till IR hästar. Så du borde kontakat strömmsholm om du har IR på din häst.

Som alla vetrinärer säger en fång kan man ej motionera bort så länge jag kan det är det IR som sätter sej i muskleran och ingen hovbensrotaion. Jag litar mer på vetrinärer som stötter på fång dagligen som säger att min häst inte har fång.

Sanio - jag HAR pratat med Strömsholm, min veterinär med. Med den veterinär som studerat det här med IR allra mest. Tyvärr har hon flyttat tillbaka till England nu.

Och det är helt korrekt att fånghästar bör utredas för IR, men du MÅSTE ändå ta hand om fånget som fång. Fång av IR är lika mycket fång som allt annat fång. Även enligt Strömsholm.

Och det finns INGEN medicin som gör dem hippa happ friska, så att de kan äta lika mkt som gjorde dem feta en gång i tiden, eller kan vräka i sig socker. Källa: Strömsholm mfl.

En smal häst kan ha depåer, men depåerna MÅSTE även bantas bort. Faktum är att ofta måste man hålla en IR-häst i ett hull som är snäppet UNDER normal för att få bort de sista depåerna. Källa: Strömsholm mfl.

Det finns INGA studier som bevisar att medicinering med sköldkörtelhormon eller metformin hjälper hästar. Det finns dock klinisk erfarenhet som visat att det KAN hjälpa - i KOMBINATION med övriga åtgärder. Källa: Strömsholm mfl.

Det finns absolut INGA långtidsstudier på medicinbehandling av IR. Och det är INTE tänkt att ges på livstid. Källa: Strömsholm mfl.

Om du kikar på Buke kommer du hitta flera hästar som utretts och medicineras via Strömsholm. Du har tyvärr MISSUPPFATTAT dem, och informationen har blivit vriden på vägen =/

Så du borde kontakat strömmsholm om du har IR på din häst.

.

Igen - jag HAR haft kontakt med Strömsholm. Min häst MEDICINERAS ordinerat av Strömsholm.

Men du har MISSUPPFATTAT dem, eller fått prata med någon väääldigt oinsatt stackars människa i receptionen eller något.

Varken IR eller medicineringen fungerar tyvärr så som du hört/tolkat det.
VÄLDIGT tyvärr - ingen skulle bli gladare än mig om det gick att ge lite tabletter, kasta iväg munkorgen, släppa på bete/ge fritt silage på vintern och ponnyn var smal, fin och fångfri. Men tyvärr funkar det inte så.

Inte just nu i alla fall. Till och med nu när hon är halt säger min vetrinär som har kontakt med Strömmsholm att det ej är fång..

I går såg jag en fång häst. Det var inte ens likt Mandas symtom. Varma hovar, står och avlastar hela tiden. MM MM.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 051
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 755
Senast: CaisaCax
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 782
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31