steven

Trådstartare
Mitt halvblod som är 22 år gammal har precis fått diagnosen ir, eller som vet så åldersdiabetes.
Han är smal och därför till frågan. Vad skulle ni sätta för foderstat, förutom det uppenbara höet.

Steg 1: analysera grovfodret så att du vet hur mycket socker det innehåller. Grovfodret är det du ger mest av så det är det absolut viktigaste fodret att ha koll på. Socker + stärkelse ska ligga under 10%.

https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/forskningskollen-kan-man-laka-ur-socker.htm

Om inte mer hö räcker? Akta dig för färdiga foderblandningar, innehåller ofta onödig stärkelse/socker.
Man kan ge, beroende på vad som fattas i grovfodret, tex:
Melassfri betfor, riskli, potatisprotein, raps/linfrö olja, melassfri lusern, linfrökaka,
Tack så jättemycket för svaret. Problemet är att han är inte så förtjust i hö och han behöver få i sig för han är smal. Jag ska prova lite av dina förslag.

Ge i första hand lusern och ev betfor som grovfoder ersättning. Man kan ge flera kg.
Min svårfödda gamla (friska) häst får ca 3kg lusern och 1 kg betfor vintertid, då han inte får i sig tillräckligt av hösilaget.
Kan du inte räkna foderstat själv skulle jag be om hjälp med detta,

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 929
Senast: fio
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
481
Hästmänniskan Varför är endel häst människor inte så trevliga! Har blivit väldigt ledsen för kommentarer jag fått på mina trådar där man tror att jag...
Svar
11
· Visningar
2 074
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur