IR/diabetes: Någon som behandlat med metformin???

Sv: IR/diabetes: Någon som behandlat med metformin???

Intressant att hon hade lågt fastevärde på glukos och insulin, men stack ändå av glukosbelastningen. Min L ligger ju på 24.5 i fastvärde på insulin, och 6.nåt i blodglukos..

Ang priset tycker jag det var mkt dåligt att det diffade så mkt i prisuppgiften. Men bara analyskostnad för proverna sticker iväg rätt rejält. Vet att min hemmavet försynt frågade om 'det diskuterats pris för glukosbelastningen någonting.. för bara blodproverna kommer ju kosta 2500 kr i analyskostnad?'

Så, priset i sig är nog helt okej, men jag tycker INTE det är okej att det dubblades mot det uppskattade, och skulle påpeka det, och vilja de justerade ner slutpriset. Om det inte var så att det der frågades om innan och det som gjordes inte var samma sak, dvs att man fick göra mer omfattande undersökningar i slutänden, men prisuppgiften innan avsåg 'bara' glukosbelastningen t ex?

Låter detta rimligt?? Verkar som om andra varken behövt ta så många prover på sina hästar och det har ej heller blivit så dyrt... :eek:

En anledning till att det behöver tas olika många prov kan vara att blodsockret inte sjunker t.ex., då vill man fortsätta ta prov tills det börjar sjunka iaf.

Har varit med och gjort ett flertal belastningar och det är sällan lika antal prov.

Hur ger ni era hästar metaforminet?
Tänkte den briljanta iden med att krossa den och lägga den i en spruta med äppelmos. Jag kom på mig själv ganska snart och har kört på vatten men känner att det inte fungerar helt optimalt.

Jag krossar tabletterna till pulver och blandar med lite mûsli, mineraler, linfrökaka och vatten så äter hon upp. Krossar tabletterna i förväg och förvarar i medicinkoppar med lock, märkta med veckodag och morgon eller kväll då det är andra personer som sköter morgonfodring/utsläpp. Förslag önskas på erfaren och intresserad veterinär som kan mycket om diabetes på häst!

Hur ger ni era hästar metaforminet?
Tänkte den briljanta iden med att krossa den och lägga den i en spruta med äppelmos. Jag kom på mig själv ganska snart och har kört på vatten men känner att det inte fungerar helt optimalt.

Jag delar de i halvor, och rör ner i uppblött lucern och serverar direkt. Han knaprar i sig dem.

Såg att flera av er fått i 500 mg styrka osv. Om det går att få 'jämnt antal tabletter' så finns ju även högre styrka. Min får 850 mg:s tabletter, 7 st på morgonen och 7 på kvällen. Dvs 15 mg/kg kroppsvikt morgon och kväll.

Kan vara lättare få i mindre antal tabletter kanske?

Förslag önskas på erfaren och intresserad veterinär som kan mycket om diabetes på häst!

Veronica Roberts på Strömsholm. Är nog om inte den mest insatta så definitivt den av de absolut mest insatta i Sverige idag.

Ove Wattle på SLU kan mycket också, vet inte hur insatt/inne på metformin han/de är dock. Det är ju fortfarande på 'försöksstadiet' sas.

Eller så ber du din vanliga hemmaveterinär att ta kontakt med t ex Veronica, och så kan du sköta de löpande kontakterna med din hemmaveterinär.

Veronica Roberts på Strömsholm. Är nog om inte den mest insatta så definitivt den av de absolut mest insatta i Sverige idag.

Ove Wattle på SLU kan mycket också, vet inte hur insatt/inne på metformin han/de är dock. Det är ju fortfarande på 'försöksstadiet' sas.

Eller så ber du din vanliga hemmaveterinär att ta kontakt med t ex Veronica, och så kan du sköta de löpande kontakterna med din hemmaveterinär.

Stryk VR i sammanhanget, hon har visst övergett Strömsholm. Trist förlust för hästägare, inte bara vad gäller IR-frågor =/

Ska pröva med Wattle, hade VR som vi träffade på Strömsholm. Fick veta när jag ringde för provsvar att hon slutat...

Jo hon verkar slutat ganska 'hastigt'. Himla tråkigt hursom =/

*KL*

Herrn ställd på våg idag, och trots massor med mer mat än innan så visade vågen nu på 404 kg, dvs han har gått ner. Veterinären var imponerad över hur depåerna försvunnit, och konstaterade att vi är i mål, han behöver inte gå ner mer :bump:

Så, helt klart har metformin gjort STOR skillnad för/på honom, även om jag inte än kan 'backa upp' det med analysvärden.

Vad skönt att det verkar fungera på din häst!:) Hoppas att det håller i sig.

Någon som vet vart hon tog vägen?
Om hon bytte till ett annat sjukhus i Sverige kanske man kan få tag i henne igen...

Tillbaka till UK säger flera av varandra oberoende personer. Hemlängtan.

Sant eller ej låter jag vara osagt, men svårt tro hon lämnat 'bara' för att byta klinik.

Ronnie har flyttat tillbaka till England, till Bristol tror jag det var. Tyvärr:cry:

Veronica jobbar numera på vet.högskolan i England. Min häst som jag skrivit om här som ganska nyligen fick diagnos diabetes typ 2 & fick Metforminbehandling, har fått somna in den 17/9.

Hon blev akut dålig 16/9, koliksymtom. Slutade andas på morgonen den 17/9, hade ut två olika veterinärer. Fick dropp, paraffin, kramplösande. Blev sedan sämre igen efter lunch och vi fick åka in till Strömsholm för att avliva henne.:cry:

Oklart om varför hon blev dålig, om det hade ngt samband med diabetesen eller annat. Livet känns nu totalt tomt och ganska så meningslöst. Jag saknar henne så mycket.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 865
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 891
Senast: skuggi
·
B
Foder & Strö Hej alla ni med erfarenhet av hästar med IR och alla ni andra också! Vad skulle ni säga är bästa betet för en häst med IR eller som...
Svar
12
· Visningar
2 876
Senast: fjordtokan
·
B
Hästvård Är det någon som har erfarenhet av senskada på äldre hästar? Har en 17 årig islänning som har en skada på både ytliga och djupa böjsenan...
Svar
12
· Visningar
3 676
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka